zondag 10 oktober 2010

Rie Cramer

Vandaag, 10 oktober, is de geboortedag van Rie Cramer. 
Ze werd 123 jaar geleden geboren, in 1887, in Soekaboemi op Java, Indonesië. 
Rie Cramer is 89 jaar oud geworden en overleden in 1977 in Laren.


En wie kent haar naam of werk niet! 
Generaties groeiden op met de boekjes die door Rie Cramer geïllustreerd waren, 
zoals de bekende boekjes over de jaargetijden; het ABC-boekje; Oude Rijmpjes en Versjes 
en Mijn Eerste Leesboekje.


Als ik de naam Rie Cramer hoor, komen er altijd twee gedichtjes bij me naar boven 
die ik als klein meisje uit mijn hoofd geleerd heb.
Ze doen me denken aan de tijd, toen ik nog een heel klein meisje was.
Als ik aan de gedichtjes denk, voel ik nog de geborgenheid van het klein zijn,
bij mijn lieve omaatje, helaas al lang overgegaan.

Dit is er een van:


Dag Paddestoelenmannetjes,
mevrouwtjes en meneertjes,
wat sta je grappig in het rond,
ik wed, je komt pas uit de grond
In vers gestreken kleertjes.
Maar als ik straks naar huis toe ga,
dan krijg je vlugge voetjes.
Dan dans je rond, dan dans je maar,
en knik je lachend naar mekaar
en schudt je rooie hoedjes!

Dit gedichtje komt uit Herfst, een van de vier boekjes over de jaargetijden,
die heel vaak uit de kast werden gehaald en voorgelezen.
Mijn moeder heeft ze nog steeds, ze vallen echt bijna uit elkaar van oudheid!


Ooit heeft mijn moeder zich gewaagd aan de borduurpakketten van De Vier Jaargetijden, uit de Ariadne. Winters lang zat ze te borduren, avonden onder het lampje in haar werkhoekje in de woonkamer.
Een heeft ze er afgemaakt, de lente, die is er nog.
De andere jaargetijden weet ze niet meer zeker en zijn ook niet meer te vinden...


De mooiste prenten van Rie Cramer vind ik echter de afbeeldingen 
die ze maakte van de Zeeuwse meisjes in streekdracht. 
Ze heeft een veel tekeningen gemaakt van de klederdrachten in Nederland, 
wat zou ik graag de tekening in mijn huis willen ophangen 
van die schattige Walcherse meisjes tussen de bloesems!


Zoekend op Internet kwam ik nog drie afbeeldingen van haar tegen die ze gemaakt heeft van de Zeeuwse streekdracht, die ik overigens niet kende.

  



Mooi om deze op haar geboortedag aan jullie te laten zien!

Fijne zondag, groetjes van Lupineke

8 opmerkingen:

  1. Hej hej Lupineke, kijk je er van op als ik zeg dat ik de vier jaargetijden ook heb geborduurd. Het zijn wel andere uitvoeringen, maar wel van Rie Cramer. Die je moeder geborduurd heeft vind ik ook heel mooi. Ik heb ook een logje geschreven over haar, leuk hè?
    Mooi die Zeeuwse meisjes.
    De pompoentaart smaakte heerlijk. Straks gaan we aan de pompoensoep.
    Fijne zondagavond, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O,dus dat was Rie Cramer!!! Ik heb er zelf ook wel boekjes van maat ik wist niets van deze mevrouw,bedankt Lupineke!!groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lupineke, Rie Cramer roept bij mij herinneringen op aan A is van Aapje... dat boekje kende ik helemaal uit mijn hoofd... Charlotte en chocolade dat vond ik toch zo deftig! Mijn zusje had aan de muur op haar helft van de kamer een prachtige ronde poster van Rie Cramer...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaaaaaaaaaa, heerlijk Rie Cramer; Móóiiiiiiiiiie Nieuwe Haaaaaaaaaaaaaaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve "Lupineke"
    Heb net weer je geweldige site bekeken ! Ik denk dat ik je blij kan maken! Ik ben net op de vliering geweest ,daar staat nog steeds een super mooi borduurwerk, wat je Moeder ooit voor mij gemaakt heeft ! Het heeft jaren boven de piano gehangen, tot onze woonstijl veranderde.Als je belangstelling hebt,en je Moeder het goed vindt, mag je hem hebben. Ik hoor het wel.
    Liefs Tante Fransje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goed gedaan, Rie Cramer verdient meer bekendheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Lupineke,
    Weet u toevallig uit welk boek de tekening van de zeeuwse meisjes afkomstig zijn?
    Groetjes,
    Annejet

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...