donderdag 13 oktober 2011

Kussentje voor Oma…

Over twee weken is mijn Oma jarig. Drieënnegentig wordt ze dan! Ondanks dat ze echt oude dame is, en dat merken we vooral aan kleine dingen, zijn we blij dat ze nog steeds in ons midden is! Ze is nog altijd ‘goed bij’ en ze is altijd heel blij als we haar komen opzoeken. Gelukkig heeft ze een grote, hechte familie: (nog) zes kinderen, achttien kleinkinderen en sinds kort tweeëntwintig achterkleinkinderen!

Ze woont in een fijn verzorgingstehuis, waar ze het prima naar haar zin heeft en waar goed voor haar gezorgd wordt.

En terwijl al die gezellige lapjes voor de lappendekens door mijn huis zwerven, kreeg ik ineens een idee voor een verjaardagscadeautje. Oma zit vaak in de rolstoel, en daarin heeft ze een klein kussentje liggen. Dat kussentje zou wel een nieuw hoesje kunnen gebruiken!

Bij de rode lapjes die ik al in grote hoeveelheden had, heb ik een lief bordeauxrood stofje gekocht met een heel klein paisley motiefje.

Er ontstond spontaan een idee voor een patroontje. (Om eerlijk te zijn, had ik dit nog nooit gedaan...)

Beetje tekenen, beetje rekenen…

Lapjes snijden en uitleggen… (Gelukkig maar, dat Oma geen computer heeft, anders was het geen verrassing meer!)

En zo is het bovenkantje geworden.

Daarna alles met de hand doorgepit.

Nu verder aan achterkant: knoopjes eraan en dan kan alles op elkaar. Gelukkig heb ik nog twee weken!


8 opmerkingen:

  1. Wat een mooi kussenhoesje is dat geworden. De kleurcombinatie en de gekozen stofjes vind ik prachtig. Daar is je grootmoeder vast verguld mee. Je bent bevoorrecht als je zoiets moois voor je grootmoeder kunt maken. Alvast gefeliciteerd met haar komende verjaardag. Groetjes, Catherine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig is je kussenhoesje is het geworden. Mooi ontwerp en warme kleuren! Wat zal je Oma er blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend.
    Wat leuk om te zien dat je weer tijd hebt om te bloggen, knippen, schuiven, naaien, pitten en er een mooi eindresultaat van maakt.
    Gr Fenna.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beter geen knoopjes gebruiken als Oma erop moet zitten, dat zit echt niet prettig, je kunt beter twee lapjes naaien aan de achterkant die elkaar overlappen, makkelijk om eraf te halen om te wassen en zit een stuk aangenamer! Maar ik denk dat jouw Oma hier heel blij mee zal zijn, ziet er schattig uit! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het geheel met Lida eens met die knoopjes etc. Het zit er geweldig uit Stefanie! Ik vind vooral de gestikte hartjes erg fijn... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit zijn de betere cadeautjes Lupineke. Mooie kleuren en leuk patroon.
    Ik zou ook geen knoopjes doen aan de achterkant. Mijn voorkeur gaat uit naar een "sloop sluiting".
    Hierbij kun je de achterkanten net zover laten oversteken als jezelf wilt en oma heft er geen last van.
    Vragen? Mail even.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Altijd de ogen open houden Stefanie! ;-) Ik zie soms dingen al i de zomer en stop ze dan in een aparte folder in de computer. Het moeten wel simpele dingetjes zijn hoor, anders wordt het weer natuurlijk teveel werk en dan is het niet leuk meer... Als ik weer wat tegenkom dan zal ik het je laten weten. Je kan ook op wat zweedse sites kijken want daar maken ze ook altijd fijne dingen. Of Google 'zweden jul' of 'sverige jul' o.i.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zal oma blij zijn met zo'n prachtig kussentje. Ook moeilijk om iets voor haar te bedenken en hier heeft ze elke dag wat aan. Het patroontje vind ik erg mooi en de stofjes natuurlijk ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...