maandag 14 november 2011

Over het prentenboek ‘Lupineke’ en hoe mijn blog aan zijn naam kwam…

Uit mijn Weblog-archief…

Nee, ik heet geen Lupineke, zoals veel mensen vaak denken... Lupineke is de naam van mijn blog! Twijfels over de naam, die mijn weblog indertijd moest krijgen, had ik niet: meteen kwam ‘Lupineke’ bij me op, geïnspireerd op het prentenboek Lupineke van Binette Schroeder.

Bovendien koos ik de naam Lupineke niet alleen vanwege het lieflijke verhaal, maar ook omdat ik al sinds ik mijn kindertijd dol ben op de plant ‘Lupine’. De stevige, puntige bloemen, de intense geur, de prachtige harmoniërende tinten….!


En heb je wel eens na een regenbui al die waterdruppels in het hart van de bladeren gezien? Als pareltjes liggen ze dan te schitteren...

(fotograaf: onbekend, bron: Internet)

Maar, laten we even terugkomen op het prentenboek.


Het begin van het boek vond ik zo schattig, dat het ik er meteen verliefd op werd:

“Lupineke woont in een prachtige tuin vol geurende Lupines………”

Binette Schroeder maakte een wonderlijk verhaal over een popje en haar vriendjes, met bijzondere tekeningen, beslist niet alledaags.

De wereld van het popje Lupineke lijkt een droomwereld, waarin alles anders, maar toch uitermate logisch is.

Zacht getinte, bijna surrealistische tekeningen bepalen voor een groot deel de sfeer. En dat de hoofdpersoon Lupineke heet, maakt het helemaal kloppend, ze had echt geen Roosje, Iris of Madelief kunnen heten...

Binette Schroeder (Hamburg, 1939) heeft nog meer boeken gemaakt, vaak samen met haar echtgenoot Peter Nickl. Ook maakt ze schilderijen.

Quote: “Wie haar werk bekijkt, stapt een magisch-surrealistische wereld binnen, vol bijzondere figuren en landschappen. Haar tekeningen zijn kleine toneeltjes waarin kinderen verleid worden binnen te stappen en er rond te zwerven tot achter verre horizonnen, waarachter ze weer nieuwe werelden kunnen ontdekken.”

Quote: “Bij Binette Schroeder staan de verhoudingen van de losse elementen in haar tekeningen niet vast. Daarom raak je op haar werk niet snel uitgekeken.”

En….ik ben niet de enige die zo weg is van het boek Lupineke; vanmorgen riep een collega-moeder uit, toen ze hoorde dat mijn weblog ‘Lupineke’ heet: “oh, dat is al sinds de kleuterschool mijn lievelingsboek!”

Nadat ik dit logje voor het eerst gepubliceerd had bij Weblog, kreeg ik ook een gouden tip van Willy, en lukte het me om het boek via Marktplaats weer op de kop te tikken!

groetjes van …Lupineke!


13 opmerkingen:

  1. Wat leuk je uitleg over de naam van je blog! Het boekje ziet er inderdaad leuk en niet alledaags uit. Ik ben ook dol op lupines. Hier in de omgeving bloeien veel bermen in mei/juni prachtig paars en lila door de vele lupines.
    Ik denk dat de naam van je blog goed bij je past...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Lupineke, zo noem ik je toch maar. Het verhaal ken ik nog , maar van die tip was ik even vergeten. Fijn dat je het boek nu hebt.
    Ik kan me van vroeger nog een Lupineke herinneren uit een stripverhaal, maar kan daar nu niets meer over terugvinden helaas.
    De zijkolom hier ziet er ook al gezellig uit.
    Fijne week, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Stefanie,
    Ja zeg zo heet je tenslotte en al is de naam Lupineke favoriet bij jou, ik vind jouw eigen naam ook beeldschoon! Dus lieve meid, dat boekje ziet er schitterend uit, de tekeningen hebben iets onaards en feeërieks en daar hou ik heel erg van, dus misschien wordt het ook nog eens eenfavo van mij! Tot morge
    n, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig,Stefanie alias Lupineke. Ik ken het boek niet; zelfs nooit van gehord, maar ik ga het zeker een keertje lenen uit de bieb. Wat schrijf toch je gezellig! Misschien een idee om zelf een boekje uit te geven met leuke handwerkjes als illustratie?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaaa...je maakt mij wel nieuwsgierig want ik ken het boekje niet. Ziet er wel heel leuk uit en wat leuk dat zowel het boekje als de bloem jou zo aanspreekt...ja dan hoort Lupineke echt bij jou!! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik ken het boekje Lupineke niet. Maar wat ik ervan zie vind ik heel mooi.
    De tekeningen doen me denken aan de kaarten en illustraties van Gaëlle Boissonnard.
    Leuk!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig log! Ik droom er helemaal bij weg en niet alleen door de schitterende tekeningen uit het boek, maar ook door de foto's van de Lupine en de druppels op de bladeren, ik voel me weer kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig prentenboek, ik houd wel van dat soort tekeningen. Leuk dat je het nog weer op de kop hebt kunnen tikken. Heb zelf ook via Marktplaats een prentenboek van Tove Jansson over Moem kunnen vinden, was er ook zo blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zat net op Corries log en daar zag ik een reactie onder de naam Lupineke. Mijn haartjes gingen gelijk rechtop staan, Lupineke...dat kan toch niet waar zijn??
    Ik zal een nadere uitleg geven; lupinke was als kind een van mijn lievelingsboeken en ik heb het nog steeds. Ik was verliefd op de tekeningen en het verhaal.
    Ik ben op gegroeid op Curacao, waar ik als kleintje eens in de wachtkamer van de huisarts zat met mijn moeder. Daar zat een mevrouw Lupineke voor te lezen aan haar kind. Mijn moeder was meteen weg van het verhaal en vroeg de vrouw welk boek ze las. Let wel dit is al ruim 34 jaar geleden en de voorlezende mevrouw is nu nog steeds bevriend met mijn moeder....
    Afijn een lang verhaal, maar wilde het toch delen. Mooi Blog!

    Maaike

    "I didn't have the time to write a short letter, so I wrote a long one instead".....

    Mark Twain

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Móói, je liefde voor Lupines en voor dit zo-te-zien prachtige kunstboek.
    Dan kun je in Zweden je hart ophalen, want zoals je vast weet bloeien de bloemen die je zo mooi vindt hier zomers in bijna alle bermen.

    Dat je ook nog een Zeeuws verleden hebt.... ik heb in Zeeland heel wat voetstappen liggen, vanwege een zeer prettige werkperiode in Zeeuws Vlaanderen.
    Tot kijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik was in Engeland toen de uitleg over de naam van je weblog kwam, vandaar dat ik het niet eerder zag.
    Nu zie ik het aan de zijkant staan.
    Lupines zijn prachtige bloemen en inderdaad na een regenbui blijven de regendruppels zo mooi in het blad, als parels.
    Het boekje kende ik niet, maar nu wél.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach, hoe bizar...

    ik kom op je blog terecht doordat ik suikervrije kwarktaart zocht. En wat vind ik hier? Het boek waarvan ik mij alleen nog de titel en de 'sfeer' herinnerde, en dat ik al jaren vergeeefs zoek. Maar omdat ik de naam verkeerd onthouden heb ("Lupine" in plaats van "Lupineke") heb ik het denk ik nooit teruggevonden.

    Bedankt voor deze uitgebreide post over dit prentenboek! Ik ga er ook meteen achteraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn lievelingsboek toen ik klein was. super! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...