maandag 12 december 2011

VLAS

Lupineke houdt van pure, natuurlijke materialen. Liefst zo ‘echt’ mogelijk. Op de een of andere manier voel ik me hiermee diep verbonden. Met aardse, eerlijke, zelf te ‘vinden-maken-repareren’ gebruiksvoorwerpen, stoffen, garens, inrichting en ga zo maar door!

Met deze voorliefde voor puur, was mijn nieuwsgierigheid dan ook groot naar de nieuwste expositie in het Zeeuws Museum, getiteld: VLAS!

Vlas is de ontdekkingstocht van Christien Meindertsma (Rotterdam, 1980).

foto Vincent Mentzel

Al eerder ben ik haar naam tegen gekomen, o.a bij het project Flocks en zij is van de supergave grote gebreide poefs!

Op een goede dag besluit Christien Meindertsma een kavel vlas te kopen. 6 Hectare ingezaaid vlas komt ze tegen, bij boer Gert-Jan van Dongen in de Flevopolder. Het geld, wat ze heeft gewonnen bij een kunstprijs in Denemarken, krijgt hierdoor een wel heel bijzondere bestemming. In plaats dat het vlas, zoals tegenwoordig bijna altijd het geval is, naar China verkocht en verscheept wordt om daar goedkoop verwerkt te worden, gaat Christien er zelf mee aan de slag.

Haar kavel heet Gz 59 west.

Het hele proces van inzaaien, groei en bloei, oogst en verwerking komt in deze boeiende expositie voorbij. Allereerst kun je in een film van ca 45 minuten zien, hoe het selecteren van het vlaszaad tot aan het spinnen en weven van linnen, in zijn werk gaat.

Bijzonder boeiend om te zien, zittend op banken die bekleed zijn met geweven linnen van Christiens kavel!

De verwerking van vlas tot een bruikbaar product is een langdurig en moeizaam proces. Al eens van ‘repelen, roten, beuken, zwingelen of hekelen’ gehoord? Elk van deze intensieve processen om het ruwe vlas tot handzaam linnen om te toveren, levert ook een hoop afval op. Het mooie van vlas is, dat ook dit afval weer gebruiksmogelijkheden kent; van veevoer tot pulp voor papier.

Christien Meindertsma heeft met het vlas van haar eigen kavel alle productiemogelijkheden onderzocht. Op creatieve, innovatieve en ambachtelijke wijze is ze met ‘haar’ vlas aan het werk gegaan. Al deze processen en producten zijn in het Zeeuws Museum te zien.

Het Zeeuws Museum is blij met de samenwerking met Christien Meindertsma, aangezien in de collectie van het Museum veel linnen gebruiksvoorwerpen aanwezig zijn. Zeeland, en met name Zeeuws-Vlaanderen, is van oudsher een gebied waar veel vlasteelt voorkwam, waardoor linnen eeuwenlang beeldbepalend was!

De ontelbare mogelijkheden van de verwerking van vlas zijn door Christien allemaal onderzocht en uitgewerkt. Zij heeft voor dit project een aantal nieuwe producten ontworpen, zoals 100% linnen theedoeken met hierop de ingeweven afbeelding van de luchtfoto van haar kavel vlas, heel bijzonder! (Helaas geen foto, die was onscherp…)

De collectie linnen onderhemden van het Zeeuws Museum vormde aanleiding tot het ontwerp van een 100% linnen hedendaags hemd.

Het zelfontworpen linnen tape, waarmee het hemd versierd kan worden, is weer geïnspireerd op de oude, linnen stoplappen uit het Museum.

En wat te denken van een volledig biologisch afbreekbare stoel van vlascomposiet

…of touw van haar eigen vlas, wat geslagen is door een authentieke touwslager!

Het vlaszaad wat ongeschikt was om te worden uitgezaaid op het kavel, is gebruikt om lijnolie van te maken. Ook dit boeiende proces kun je in de film zien. Met natuurlijke kleurstoffen heeft Christien Meindertsma er zelf een groene muurverf van gemaakt, prachtig!

Wat een boeiende expositie is dit! Niet alleen het hele proces van zaad tot eindproduct is interessant, maar ook de zeer uitgebreide en innovatieve toepassingen van de kunstenares met een haast vergeten grondstof als vlas is, biedt stof tot nadenken!

Christien Meindertsma:

“Ik vind het belangrijk en fijn om het vlasproject in het Zeeuws Museum te tonen, Zeeland is een provincie die veel met vlas heeft! Aan de kusten van Zeeland, Vlaanderen en Frankrijk is het klimaat ideaal om vlas te telen, maar de meeste bedrijven zijn verdwenen… Ik was benieuwd of mijn vlas lokaal verwerkt kon worden en heb de kans gehad om dat uit te zoeken. Eén van de producten die ik wilde maken waren theedoeken. Daar heb je dunne garens voor nodig. Het bleek dat de dichtstbijzijnde spinnerij die ze kon leveren in Hongarije staat!

En weet je, wat ik ook zo leuk vind? Boer Gert-Jan is in de weverij komen kijken naar de stof. Heel bijzonder, hij had nog nooit iets gezien, dat gemaakt was van het vlas dat hij teelt…”

VLAS is te bezoeken tot en met 23 september 2012 in het Zeeuws Museum in Middelburg.

16 opmerkingen:

  1. Wat een leuk en boeiend berichtje heb je hier geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gave expositie en wat een leuk idee van haar om het zo te besteden! Ik ben vorig jaar in een linnenfabriek in Zweden geweest en kocht daar stukken linnen, die liggen nog steeds op een bestemming te wachten, zal toch eens gaan nadenken hoe ik die ga gebruiken, misschien kan ik bij jou inspiratie opdoen, moet ik dus weer richting Middelburg! Heel fijne dag, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie tentoonstelling. Afgelopen zomer was er op de braderie een dorp verder, een stukje ambachtsmarkt waar een mevrouw uit het noorden van het land ook met zelf verbouwd vlas in de weer was. Zij is boerin en handwerkte. Ook zij wilde het hele proces volgens van zaaien tot en met het weven. Erg interessant. Gelukkig is de tentoonstelling nog lang en is er dus kans dat ik op een dag in Middelburg terechtkom. dank voor het informatieve logje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig....voor sept. kom ik, vast nog wel in Zeeland.
    Weet je dat er hier in Rijsoord (gemeente Ridderkerk) veel vlas geteelt werd ? Langs de Waal i.v.b. met het water... maar later kregen de mensen die er werkten veel longklachten door al dat stof met het roten en zwingelen.
    groeten van Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die grove gebreide poef is GEWELDIG!!!!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb altijd gedacht dat vlas helemaal niet sterk was. Maar het dikke kabeltouw dat ik bij je zie, spreekt dat wel tegen. Geweldig dat iemand zo'n gewas weer "nieuw leven" inblaasat.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bijzonder.
    Tsjonge dat zijn nog eens breipennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een prachtig verhaal heb je geschreven!!! Ik heb ervan genoten!!
    die poef is erg leuk, de stoplappen prachtig, het hele verhaal buitengewoon boeiend!!

    groetjes, Sylvia

    ps volgens mij komen berichten niet dubbel in Blogger terecht, maar ik ben niet de expert!!
    Ik heb wel dubbele berichten in Web-log, gek, he?!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een boeiend blogje over vlas. Weet je...ik wist er eigenlijk maar weinig vanaf!!! zo'n poef is zooo leuk!!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi verhaal over Vlas en Hi er valt sneeuw op je blog!
    Beren groetjes,

    Beertje Zonn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. waw, hoelang is ze al bezig aan dit project Flocks ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt een heel mooi verslag gemaakt en ik zou het erg leuk vinden om een keertje naar het Zeeuws Museum te gaan om zelf de tentoonstelling te bekijken. Jammer dat het zo ver weg is, maar het is nog lang geen september....

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat lijkt me een prachtige tentoonstelling, bedankt voor je interessante stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Daar moet ik naartoe! Mijn broers en ik hebben op school allemaal een spreekbeurt Over Het Vlas gegeven. Met dank aan mijn vader die voor staaltjes van de verschillende stadia had gezorgd (familie van hem had een vlasfabriekje). Vlas is zoooooo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi verhaal over vlas en deze tentoonstellling. Jammer dat veel van deze oude materialen en ambachten verdwijnen en plaats moeten maken voor "snelle" materialen. Het is wel een eindje weg, maar de tentoonstelling duurt nog even, dus wie weet. Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi verslag heb je er van gemaakt. Dit lijkt me een erg leuke en boeiende tentoonstelling. Misschien lukt het om het te bezoeken.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...