zaterdag 28 januari 2012

Astrid Lindgren

Op 28 januari 2002, vandaag precies tien jaar geleden, overleed in Stockholm de beroemde Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Na een lang en creatief leven kwam er op 94-jarige leeftijd een einde aan het leven van een bijzondere en zeer levenslustige vrouw.

Astrid Lindgren is vooral wereldberoemd geworden als geestelijk moeder van Pippi Langkous.

Wie is niet opgegroeid met de verhalen en films van Pippi! Astrid Lindgren verzon de verhalen over Pippi ter plekke aan het bed van haar dochtertje Karin van zeven, die destijds longontsteking had. De zieke Karin vroeg haar moeder of ze iets over Pippi Langkous wilde vertellen, een naam die ze spontaan verzon…

Drie jaar later schreef Astrid Lindgren de verhaaltjes op, als cadeautje voor Karins tiende verjaardag. De eerste uitgeverij die Astrid Lindgren aanschreef om de verhalen over Pippi te publiceren, stuurde haar manuscript terug… Niet lang daarna won ze een prijs in een Kinderboekenwedstrijd en werd haar boek alsnog gepubliceerd.

Inger Nilsson en Astrid Lindgren

Ook de boeken van Michiel van de Hazelhoeve zijn in Nederland bekend geworden, niet in de laatste plaats door de geweldige verfilming.

Wie herinnert zich niet het blonde, ondeugende jongentje Emil, die zichzelf telkens opnieuw opsluit in zijn timmerschuurtje om houtpoppetjes te snijden om op deze manier zijn boze vader te ontlopen? De verhalen van Michiel en zijn kleine zusje Ida, knecht Alfred en de driftige vader zijn ook vandaag de dag nog steeds geweldig leuk!

Astrid Lindgrens verhalen vallen op door de enorme geestkracht waarmee ze haar hoofdpersonen neerzet. Je kunt aan alles merken, dat Astrid Lindgren dol was op kinderen. Eigenlijk is zij heel haar leven zelf kind gebleven. Dit merk je het beste in de boeken van Pippi, die eigenlijk een heel onaangepast en excentriek persoontje is. Maar ook de kwetsbaarheid van Pippi is voelbaar, waardoor je des te meer van haar gaat houden…! De mensen die Astrid kenden, vertellen dat zij tot aan haar dood toe het kind in zichzelf had behouden en kon genieten van het leven met kinderlijke spontaniteit…

Bijzonder was, dat Astrid Lindgren in een aantal van haar kinderboeken schreef over verdriet, het kwaad en de dood. Zeker voor de tijd waarin zij haar boeken schreef was dit vernieuwend en controversieel. “Dood en verdriet zijn aanwezig in het leven, en kinderen kunnen daar op - hun eigen niveau - heel goed mee omgaan”, aldus de schrijfster. De boeken: ‘De gebroeders Leeuwenhart’ en ook ‘De Rode Vogel’ gaan o.a. over deze thema’s. Hierdoor werden deze boeken niet overal altijd even goed ontvangen, en werd gezegd dat Astrid in deze boeken de dood idealiseerde...

De meeste boeken van Astrid Lindgren spelen zich af op het Zweedse platteland, de plek waar zij zich als kind enorm gelukkig voelde.

Astrid Lindgren heeft een zeer groot aantal boeken op haar naam staan, waarvan de meeste ook in het Nederlands vertaald zijn.

Zij heeft veel nationale en internationale prijzen mogen ontvangen, o.a. de Hans Christian Andersen-medaille, de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel, de Grote Gouden Medaille van de Zweedse Academie, de Tolstojmedaille en de Right Livelihood Award. In 1997 werd ze “Zweed van het jaar”. Zweden was en is nog steeds erg trots op haar, en… terecht!

Behalve Pippi, Bolderburen en Zeekraai is er nog een boekje van Astrid Lindgren, wat mijn hart gestolen heeft!

Dit is het verhaaltje over een kleine, zorgzame kabouter die voor de boerderij en de dieren zorgt tijdens de koude winternacht. Het is zo puur, lieflijk en oprecht, dat ik er altijd weer door geraakt wordt… De prachtige illustraties van Harald Wiberg helpen hier natuurlijk ook aan mee!



Het is mede de kracht van Astrids schrijverschap die dit prentenboekje tot één van de meest geliefde maakt!

Het tweede deeltje heet: Tomte en de vos. Wederom een lief verhaal met schitterende prenten.

Het laatste boek wat van Astrid Lindgren in Nederland uitkwam, is Verhalenreis. Hierin wordt je aan de hand van prenten van Marit Törnqvist, in combinatie met teksten van Astrid Lindgren, meegenomen door het museum Junibacken in Stockholm.

Junibacken is het kinderboekenmuseum van Astrid Lindgren. De originele tekeningen die Marit Törnqvist in samenwerking met Astrid Lindgren maakte, zijn hier als enorme decors neergezet, en zo kun je als bezoeker een echte treinreis maken door al Astrids boeken.

De bij het boek geleverde cd bevat de tekst zoals die ook te beluisteren is voor de Nederlandse bezoekers aan het museum. Dit zou de laatste tekst worden, die Astrid Lindgren schreef…

15 opmerkingen:

  1. Ach ja Tomte. Mijn, inmiddels grote, neef had een Tomte helemaal tot op de draad versleten. Prachtige boeken, zeer sfeervol.
    Favoriet was hier spaghetti eten zoals Pippi dat deed; met een schaar.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lupineke, wat een mooi verhaal over Astrid en haar boeken. Ik wil hier meteen naar de boekenkast en even wegdromen.
    Die treinreis heb ik 3,5 jaar geleden gemaakt, wat was het leuk!
    Allemaal gezinnen met kleine kinderen en ik zat daar helemaal in mijn ééntje in een cabine te genieten van die reis. Ik heb onlangs die reis nog een keer gemaakt, maar net ietsjes anders ;)
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat en heerlijke blogjes schrijf je toch, ik ga er altijd even voor zitten.
    Ik ken de boeken van Pippi langkous maar die andere waren me onbekend, eens kijken of de bib ze heeft.
    Fijn weekend,

    groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om (weer eens) over haar te lezen !
    Ook de Pippi films (DVD's ) zijn door on(s)(ze jongens) grijs gedraaid altijd even wegdromen in een grappige wereld ...
    Bedankt voor je verhaal !
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is dat even een leuk logje, heb vorige week weer eens het boek van Rita Verschuur (haar vertaalster) "Astrid Lindgren een herinnering" gelezen. Dit boek ISBN9035124766 geeft een heel andere en bijzondere kijk op het leven van Astrid. Ken je het???
    Dank je wel groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke blog over deze bijzondere schrijfster.
    Het laatste boek Verhalenreis heb ik nog niet gelezen, maar dat zal ik zeker eens doen.

    Fijn Weekend,

    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat een fijn stukje!!! De gebroeders Leeuwenhart is mijn absoluut meest favorite. Ik heb hem in het Zweeds en lees (en huil) 'm af en toe nog wel eens. Dank voor de goede herinneringen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Anje-Grietje: leuk dat je dit boek noemt; een volgend logje over het leven van Astrid Lindgren, waarin ook o.a. dit boek aan bod wordt, komt binnenkort een keer op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. verslaaaafd was ik als kind aan Pippi en Emil!! ik heb nu de dvd's en nog steeds geniet ik! Het leek mij zo heerlijk om daar te wonen. Tomte is hier nog steeds favoriet voor onze kleine man én voor mij!!! Heerlijk blogje over een bijzondere vrouw! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb ik nou iets over het hoogd gezien Steef? Bij alle fantastische boeken die jij noemt, mis ik nog Ronja de roversdochter! Uitgerekend Ronja! De video die we al met onze kinderen draaiden, en later kreeg ik van hun weer de DVD. De enige film die ik elke zomer voor de kinderen van de camping laat zien met slecht weer....
    Het verhaal over de 2 kinderen van 2 roverhoofdmannen.De mannen zien elkaar in 1e instantie als vijanden, maar door toedoen van de jongelui, die onder geen voorwaarde ook rovers willen worden, sluiten ze,na veel haat en nijd, vrede. Schit-te-rend verfilmd met prachtige beelden van Zweedse bossen, bergen en rivieren.Veel hilarische momenten, mijn favoriet:een troepje blote mannen in de sneeuw die na de 'winterstop'weer schoongeboend zijn door moeders ook nog eens ontluisd worden.Pure klasse, zelfs kleinzoon Luka, nog veel te klein natuurlijk om de details te snappen, geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Tineke: je hebt gelijk, ik snap niet, dat Ronja er niet tussen zit... heb de foto van het boek wel in mijn mapje zitten, dus waarschijnlijk is het er tussendoor geglipt...! Gelukkig maar, dat jij 'Ronja de Roversdochter' van Astrid Lindgren in ere herstelt! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik nooit iets van Astrid Lingren gelezen heb....opgegroeid in het katholiek zuiden in de jaren 50....misschien is dat de verklaring?
    Ik ken natuurlijk wel Pippi Langkous van de tv-serie, toen onze kinderen klein waren.
    Het wordt tijd dat ik die achterstand ga inhalen.
    Wat me opvalt is, dat schrijvers die 'grote mensen' thema's voor kinderen verwoorden zo vaak verketterd worden. De schitterende Harry Potter-boeken van JK Rowling die toch helemaal draaien om de strijd tussen goed en kwaad worden door gezaghebbende pedagogen en kerkelijke organisaties toch ook naar de prullenbak verwezen. Onbegrijpelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi eerbetoon aan deze geweldig schrijfster, Stefanie! Misschien moeten we allemaal wat vaker een voorbeeld nemen aan Astrid Lindgren en het kind in ons wat vaker boven laten komen, dat zou de wereld goed doen ;)
    Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik hou echt van haar boeken

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...