zondag 29 januari 2012

Fruittoetje uit de oven!

Wat maak je van drie plakjes bladerdeeg (over van een hartige taart) en drie overrijpe peertjes?

Precies: een fruittoetje uit de oven! Niks spectaculairs, maar leuk en lekker genoeg voor in het weekend!

Benodigdheden (voor drie personen):

  • · per persoon een ovenschaaltje en een plakje bladerdeeg
  • · 3 rijpe peertjes
  • · 1 appel
  • · 1 banaan
  • · kaneel en vanillepoeder
  • · vijgenjam ( evt. zonder suiker van het merk St. Dalfour, verkrijgbaar bij Jumbo)
  • halve citroen

Werkwijze:

Vet de schaaltjes in met een beetje boter

Ontdooi de plakjes bladerdeeg en rol ze per stuk uit op een met bloem bestoven werkblad tot ze elk in een ovenschaaltje passen

Prik met een vork gaatjes in de bodem van het bladerdeeg

Schil en snijdt de peertjes, appel en banaan in kleine stukjes

Meng het fruit in een bakje en bestrooi met kaneel, vanillepoeder en wat citroensap

Vul de ovenschaaltjes met het fruit

Doe hier een dot vijgenjam overheen

Dan ca 25 minuten in een voorverwarmde oven op ca 210˚C

En... smullen maar! Superlekker, superzoet, en zonder suiker!

Fijne zondag!

22 opmerkingen:

  1. Mmmm dat ziet er lekker uit! Ga ik ook proberen, maar dan zonder de peren! LOL! Fijne zondag, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja lekker, hoor. Ik houd van dit soort wintertoetjes, al zijn ze dan ook niet goed voor de lijn.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zullen we ruilen? Jij een grote kop uiensoep, en ik een stukkie van het toetje,...
    Hmmmmmm lekker!
    Pssst, ja alles moet geappliqueerd worden op een oud wit laken.
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lekkerrrrrrrr! ik heb ook nog bladerdeeg over dus vanavond...yep! ga ik maken! Het is er ook echt weer voor, iets warms. Fijne zondag! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er smakelijk uit! Dat lijk me een heel lekker toetje. Ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er lekker uit hoor,
    ga ik ook eens proberen!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik smul alleen al van de leuke foto met die oude voorraadbussen...de gedeukte deksels...kan je toch niet afdanken...uit welke erfenis heb je die nou weer gekregen ??
    groetjes van Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk toetje, maar op een ander moment ook wel om in te nemen.....Ik ga het binnenkort zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hm, het water loopt me in de mond. Maar ik probeer te lijnen. Let wel... probeer.Ga toch eens kijken of er niet ,toevallig, nog iets lekkers te fabriceren is met dat wat er in huis is.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmmmm dat ziet er lekker uit, bedankt voor het recept
    ga het zeker een keer maken!!!
    Groetjes Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Lies: de voorraadbussen zijn van een oudtante, na haar overlijden gingen ze naar een neef van mijn moeder en vervolgens kreeg ik ze voor mijn verjaardag! Een cadeau, waar ik nog dagelijks blij mee ben! Enne, ze worden echt gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jummie, ik ga Keukenprins even roepen, hihi!
    Ik heb dezelfde voorraadbussen als jij, alleen in het groen en ook in gebruik :)
    Binnenkort even tijd maken voor je verhaal over Astrid Lindgren, zag ook nog een stukje hierover bij Willy, dat neem ik dan gelijk mee. Even een leesmomentje inplannen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. jammmmie lijkt me. Eens een keer proberen na te maken.!
    Groetjes Cairna

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tjonge, Stefanie, je maakt er wel een feest van. Heerlijk toetje lijkt me. Ga ik ook maar eens mijn geliefden mee verrassen (en een goede beurt maken). Ik had even 2 dagen blogvrij, maar heb een aantal van je berichtjes gemist. Dat gedicht voor je dochter. Prachtig. Heb je dat zelfgemaakt? Tjonge, je zal het van je moeder krijgen; dan voel je je geliefd?
    En je verhaal over Astrid. Leuk om zo alles op een rijtje te zien. Het boek van de gebroeders Leeuwenhart heb ik ook gelezen (al een hele tijd terug) en weet je dat ik verbaasd ben dat zij dat ook geschreven heeft. Dat was ik gewoon helemaal kwijt.
    Gisteren was het leuk! Je zult de verhalen wel gezien hebben op alle blogs. Ik heb zo genoten, dat ik geen foto genomen heb. Maar, ik heb bijna alles gezien wat ik wilde. En, nog veel meer dan dat. Wat hebben Rennie en Yvonne hun best gedaan. Het was wel grappig, je gaat er heen en ook al ken je van een aantal hun blogs, voelt het onwenning, tot je ze ziet, herkend en (bij de meesten) meteen weet waar "het" over gaat. Heel bijzonder.
    Nou deze week zal ik misschien ook wat minder online zijn, mijn auto moet naar de garage (een hele dag in 't oosten van het land, wat ik meteen combineer met een bezoek aan mijn ouders in Wezep), woensdag mag ik helpen bij het nationale voorleesontbijt (de slaapmuts voor meester is in de maak), vrijdagmiddag ga ik naar de quiltdagen in 5-huizen (lekker dichtbij) en volgende week zondag ontmoet ik Arne & Carlos. Wat een leven (en tussendoor nog even poetsen). Gegroet, Stefanie, een fijne week toegewenst vanuit Haarlem.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Stefanie,
    Jij bent echt van alle markten thuis zeg!
    Heerlijk, ik ga het een keer proberen.

    Groetjes hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nu nog de geur erbij! Heerlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ah lekker, dat is ook iets voor in onze pannetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. en vast extra heerlijk als het buiten koud is!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...