dinsdag 3 januari 2012

Kasteel Westhove

In de mooie bossen en duinen, vlak bij waar Lupineke opgroeide, staat een echt Kasteel. Met torentjes, kantelen, een slotgracht en, zo fantaseerde ik als jong meisje, een’ geheime tunnel’…! Hier woonden ridders en jonkvrouwen…! Hier ontstonden spannende en romantische verhalen, die je als kind fantaseert en naspeelt, en waarbij het Kasteel zowel toneel als decor was!

Nog steeds kom ik er graag, bij ‘mijn Kasteel’! Op de eerste dag van het nieuwe jaar heb ik er heerlijk gewandeld, even uitgewaaid van alle oliebollen- en vuurwerk- en champagnedampen!

Kasteel Westhove is gelegen aan de rand van bossen en duinen, vlak aan zee, in het natuurgebied dat ‘de Manteling’ heet, tussen de plaatsjes Domburg en Oostkapelle. Van ver al kun je het kasteel zien liggen, prachtig gelegen aan de rand van het bos…

Ooit moet Kasteel Westhove een veel groter en machtig kasteel zijn geweest, met een voorburcht, hoofdgebouw, slotgrachten, vallen, bruggen, poorten en torens…

Westhove is waarschijnlijk gebouwd in de dertiende eeuw. Wie de oorspronkelijke opdracht voor de bouw gegeven heeft, is nooit achterhaald. De naam ‘Westhove’ doet vermoeden, dat er ooit een hoeve of boerderij gelegen heeft met de naam Westerhoeve…

Graaf Floris V vermeldt in 1277 in een oorkonde, dat het kasteel eigendom is van de Abdij van Middelburg. De Abt was in die tijd zéér machtig, hij was niet alleen kerkleider, maar tevens voorzitter van de Staten van Zeeland en Walcheren. Het kasteel werd tot half in de zestiende eeuw gebruikt als gast-, zomerverblijf en jachtslot van de Abdij. Zo brachten o.a. Graaf Floris V, Karel de Stoute, Philips van Oostenrijk en zijn echtgenote, Karel V en zijn zuster Maria van Hongarije een bezoek aan dit imposante kasteel.

Tijdens de tachtigjarige oorlog was het Westhove in handen van de Middelburgse Abt Nicolaas de Castro. Aangezien Middelburg en de Abdij spaansgezind waren, werden er ook op Westhove Spaanse soldaten gelegerd. Het overige Walcheren was aanhanger van Willem van Oranje, en zowel Middelburg als Westhove werden dan ook door de Watergeuzen belegerd.

In 1572 werd het kasteel veroverd door de Watergeuzen, die het bevrijdden van de Spaanse overheersing. Hierbij werd het kasteel in brand gestoken, waarbij o.a. een zuidelijke vleugel en de donjon werden verwoest. Deze zijn nooit meer terug gebouwd. In de loop van de eeuwen is het kasteel ontelbare malen her- en verbouwd, waardoor er van de oorspronkelijke burcht niet heel veel meer overgebleven is.

Nadat Willem van Oranje de stad Middelburg had veroverd, en het hele eiland Walcheren in zijn handen was gekomen, werden alle kerkelijke bezittingen van de Abdij, waaronder ook Kasteel Westhove, verkocht.

Er volgde een lange reeks nieuwe eigenaren uit de Middelburgse regentenfamilies. Een van de bekendste eigenaren van het kasteel was Johan van Reigersberg. Van hem is de windwijzer met de reiger afkomstig die nog steeds één van de torens siert.

In 1889 werd Westhove door de toenmalige eigenaren, de familie de Bruin- Boddaert en later mw. Van Lynden, ingericht als ‘Herstellingsoord voor Zwakke Kinderen’, waarna het als instituut overgenomen werd door ‘Kinderzorg’. ‘Bleekneusjes’ uit Middelburg en Vlissingen konden hier toen op krachten komen.

Voor de verzorging van deze kinderen werden ongetrouwde meisjes uit de omgeving aangenomen. Leuk detail: van de werkmeisjes op deze foto, hier staand op de brug van het kasteel, is het voorste meisje mijn oma…

Na de bezetting door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog, waarbij het kasteel ook weer behoorlijk beschadigd raakte, is er aan de uiterlijke vorm van het kasteel niets meer veranderd.

In 1948 is men begonnen met het renoveren van de buitenzijde, en in 1977 heeft men de hele binnenzijde opgeknapt. Sinds 1985 is het kasteel als jeugdherberg ingericht en tegenwoordig is het onderdeel van Stayokay’.

Op het voorplein staat de oudste bewoner van Westhove, een heel bijzondere, eeuwenoude Lindeboom.

Men zegt dat deze boom zo’n 700 jaar oud is, en in ca 1309 is geplant. Alle gebeurtenissen die in en rond Westhove hebben plaatsgevonden, heeft deze boom zo’n beetje meegemaakt… De monumentale Linde heeft inmiddels al wel aardig wat ‘hulpmiddelen’ gekregen om de gespleten stam bij elkaar te houden, maar… hij bloeit nog steeds elk jaar!

De orangerie van het Kasteel is ingericht als Museum: Terra Maris. Hier is niet alleen een heel leuk en speels educatief Natuurmuseum gevestigd, maar kun je ook genieten van een zeer interessante landschapstuin van 2,5 ha groot. Erg interessant voor jong en oud!


Jaren geleden, tijdens één van de onderhoudsbeurten in het kasteel, had ik eens het genoegen om tot in het topje van de grootste toren te mogen klimmen (handig hè, met een vader die er schilderde!). Vanuit het raampje had je een spectaculair uitzicht tot ver over zee… helaas heb ik deze foto’s niet meer kunnen terugvinden… L

Zoek je nog eens een héél bijzondere plek om te overnachten? Dan is Kasteel Westhove beslist een aanrader!

groetjes van Lupineke!

P.S. ik heb heerlijk zitten ‘spelen’ met de foto’s die ik eergisteren gemaakt heb van het kasteel… ! Ze zien er nu expres wat gedateerd uit, maar ze zijn echt nèt gemaakt! Op mijn gepimpte computer zijn leuke nieuwe snufjes toegevoegd, waar ik dit soort dingen allemaal heerlijk mee kan uitproberen…J!

23 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat dat je fantasie behoorlijk geprikkeld heeft! Die reiger als windwijzer is bijzonder. Ook om er een tehuis voor bleekneusjes van te maken kan ik wel waarderen, evenals een logeeradres.
    Het doet mij een beetje denken aan Slot Zuylen.
    Lekker pimpen maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig verhaal, Stefanie en wat geweldig dat je oma vooraan op de foto staat; ongetrouwd! Wat een super-foto om van je oma te hebben. Leuk hoe je schrijft over het kasteel en in mijn hoofd blijft nu de vraag hangen wat de Lindeboom allemaal voor leuke verhalen te vertellen heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer zo'n mooi en vrij onbekend stukje Zeeland laat je ons zien, wat een heerlijke jeugddroom en die foto van Oma en de meisjes allemaal in dracht, prachtig!Je hebt je foto's mooi gepimpt en er een mooie verhaal van gemaakt, fijne dag, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk dat je zoveel weet over dit kasteel en bijzonder dat je oma daar heeft gewerkt. Mooie foto ook van de werkmeisjes. De foto's heb je mooi bewerkt, ik dacht bij de eerste al dat het een oude ansichtkaart was. Ik zou daar best eens willen logeren.
    Fijne dag, lieve groet
    ps Wat ziet de tulband er heerlijk uit, ik zou wel een stukje lusten bij de koffie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeeland was tot vorig jaar zomer voor mij een onbekend stukje Nederland. In '11 heb ik genoten van al het Zeeuwse moois. En na jouw boeiende Kasteelverhaal denk ik zomaar dat het ook in '12 Zeeuwsgenieten gaat worden....... Dank je wel voor je mooie foto's en logje.
    Groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk en leerzaam verhaal over dat prachtige kasteel. Ik hou het in gedachten voor eens een leuk weekendje. en die tulband
    D van gister die hou ik er ook in.! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een boeiend verhaal. Ben helemaal niet bekend met Zeeland. Vorig jaar was ik in Goes, maar alleen overdag. De hoogste tijd om daar verandering in te brengen: er valt daar veel te ontdekken..
    Groeten van Willemien út Fryslân.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verhaal en schitterende foto's. Leuk dat je de foto's zo opgepimpt hebt. Handig he, de computer. Leuk ook, om je oma op de foto te zien. Een stukje geschiedenis van een klein stukje Zeeland. Zo leer je nog iets bij. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je foto's zijn geweldig!!!!!! Wat gebruik je voor software?
    En wat een prachtig kasteel! Ik had geen idee dat er kastelen in Zeeland waren, maar waarom ook eigenlijk niet? ;-) Ik ga het eens even op de google zoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig hoe je deze mooie plek beschrijft! Precies zoals het is. Vorig jaar met de kids in het museum en tuin geweest, zo leuk! Geweldig om te zien hoe het land is gevormd waar we zo graag wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldige geschiedenisles geef je ons...ik heb daar wel eens door de ramen staan gluren toen ik in Oostkapelle bij het huisje van kennissen was en er op de fiets langs kwam.
    Maar ....wij hebben een stuk kasteel muur bijna in de achtertuin, k zal eens kijken of de foto die ik van de zomer maakte toen de kinderen uit de buurt er Riddertje aan het spelen waren nog kan vinden en stuur hem dan door.
    Goed begin dit jaar !! groetjes van L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een mooi kasteel om over te dromen en wat een roemrijk verleden! heerlijk hoe je hierover vertelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. die foto van je oma...ik ben dol op dit soort oude foto's! een mooi verhaal over het kasteel, dit plekje onthoud ik weer! en die Lindeboom...wow...dat bomen zo oud kunnen worden. Wat fijn dat ie met hulp er toch nog staat. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt een schitterend kasteel. En de fotobewerkingen zijn zo sfeervol. De foto met je oma is vast heel waardevol voor je.
    Leuk dat je er ook kan overnachten.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja dat is ook weer zo'n super stukje zeeland. Wat ik altijd zo'n geweldig stuk vind is het bospad "onderlangs" de duinen richting Oostkapelle. De grillige bomen, zo gegroeid vanwege de zeewind. Het is sowieso een mooi bos. Er worden ook regelmatig wandelingen georganiseerd met de boswachter, ben ook een keer mee geweest met de vleermuizen/avond tocht.
    Dat het zo donker kan zijn...
    De kinderen gingen nogal eens naar het museum op woensdagmiddag en dan gingen ze bijv het bos in om (on)kruiden te zoeken en kookte daar dan soep van e.d. Er wordt daar toch heel veel georganiseerd, echt heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Marbada: ik laat binnenkort een keer het bos in de winter zien in een logje!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lijkt me een goed plan, dan kunnen de mensen buiten zeeland ook genieten van het moois dat we hier hebben. Ik zal er binnenkort ook weer eens naar toe gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou jouw fotos zijn mooi geworden. Leuk verhaal! groetjes Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een schitterende reportage..., wat heb je daar veel tijd en energie in gestoken.
    Enne... misschien een mooie locatie voor als we 25 jaar getrouwd zijn..
    Ik vond het erg interessant om te lezen!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. He Lupineke, allereerst nog de beste wensen voor 2012! Prachtige foto's en ik zat al te kijken omdat ik dacht dat je oude en nieuwe foto's door elkaar had gebruikt ;-))
    In 1986 (?) hebben we in Zeeland gelogeerd en zijn we van Domburg naar Oostkapelle gewandeld en kwamen we volgens mij hier langs. Het was met Pasen en prachtig weer, ik zal het nooit vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Balsemien: dit kan heel goed kloppen, er loopt een prachtige wandelroute door het bos van het ene dorp naar het andere, en dan kun je het kasteel niet missen! Leuk, dat je er ooit geweest bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooi geschiedenisverhaal over "jouw" kasteel! Nog leuker dat je oma op die foto staat, dat maakt het nog meer "jouw" kasteel, toch. Ik zat het me al af te vragen van die foto's tijdens het lezen, superleuk effect!
    Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een interessante log. Mooi dat kasteel. En dat dit nu Stayokay is geworden is aan de ene kant jammer maar aan de andere kant ook wel weer goed. Zo kunnen mensen eens in een echt kasteel overnachten tegen een aardig tarief. Het lijkt me wel wat voor mijn chapter, dus ik heb het geprint en in de map "Mogelijke Uitjes" gedaan.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...