zondag 1 januari 2012

Wintertulband

Gisteren heb ik een lekkere wintertulband gebakken, voor vandaag, op Nieuwjaarsdag, bij de koffie...

Tussen al het oliebollen en appelflappen bakken door, kon ik hiermee tevens mijn nieuwe oven uitproberen en inwijden! Want niet alleen de computer vertoonde de laatste weken kuren, ook mijn ouwe trouwe oventje (pas 17 jaar oud!) besloot op Tweede Kerstdag de Geest te geven… net toen heel mijn hele familie over de vloer was, die allemaal hun kerstgerechtjes nog even wilden opwarmen… L

Gelukkig vonden Manlief en ik na twee dagen intensief ‘ovenonderzoek’ een fijne nieuwe, die nu staat te blinken in mijn keukentje!

Ik durfde er gisteren niet op te gokken, dat er vandaag nog een schaal oliebollen en/of appelflappen over zou zijn van Oudejaarsavond… Zowel zoon- als dochterlief vierde deze avond samen met vrienden, en iedereen weet, hoeveel jonge mensen op die leeftijd kunnen eten (beter gezegd 'wegwerken')!

Het werd een chocolade-cranberry tulband, en straks bij de koffie gaat het mes er in!

Ruiken doet hij in ieder geval geweldig!

Recept Chocolade-Cranberry Tulband:

Benodigdheden:

  • · 200 gr bloem of speltbloem
  • · 50 gr cacaopoeder
  • · half zakje bakpoeder
  • · 250 gr zachte roomboter
  • · 200 gr witte basterdsuiker of 300 gr rijststroop
  • · 2 zakjes vanillesuiker of ¼ theel vanillepoeder
  • · 4 grote eieren
  • · 250 gr in stukjes gebroken pure chocolade
  • · 75 gr gedroogde cranberry’s
  • · 75 gr sultanarozijnen
  • · scheutje rum of rum-aroma
  • · 125 gr poedersuiker
  • · half eiwit
  • · 1 eetl water
  • · tulbandvorm
  • · evt versierselen zoals bigarreaux of zilveren pailletten

Werkwijze:

Voorbereiden:

Oven voorverwarmen op 175˚C

Week de rozijnen in een schaaltje rum of rum-aroma aangelengd met water

Laat de rozijnen uitlekken en droog ze af

Cranberry’s, rozijnen en stukjes chocolade omscheppen met ca 1eetlepel bloem

Vet de tulbandvorm goed in met boter

Bereiden:

Klop boter, suiker (of rijststroop) en vanille met de mixer tot een romige massa

Klop er 1 voor 1 de eieren door, het volgend ei pas toevoegen, als het vorige helemaal opgenomen is

Meng de bloem met het bakpoeder en de cacao

Voeg bloemmengsel in drie a vier keer met de zeef toe aan het beslag, spatel het er luchtig door

Spatel rozijnen, cranberry’s en chocolade voorzichtig door het beslag

Bak de tulband in ca 1 uur in het midden van de oven tot hij gaar is

Laat de tulband ca 10 min afkoelen en stort hem op een mooie schaal

Afwerken:

Roer een glad en glanzend glazuur van de poedersuiker, het halve eiwit en ca 1 eetl water

Giet dit glazuur over de bovenkant van de tulband

Versier evt met bigarreaux, pailletten of ander gezelligs en laat de tulband minstens 1 uur opstijven in de koelkast

Fijne Nieuwjaarsdag!

Lieve groet Lupineke


15 opmerkingen:

  1. Je tulband ziet er over heerlijk uit hoo...en bedankt voor deze recept....leuk dat je mij ook gaat volgen ..ik kwam per toeval op je site en het sprak mij meteen aan....je blognaam vind ik trouwens heel mooi en past helemaal bij mij...
    ik wens je al het goede voor jou en je dierbaren voor het komende jaar en hoop op een mooi en gezellig blogjaar....
    Lieve groet......Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er lekker uit! Het recept ga ik maar even opslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh voel met je mee, wat is een mensenkind zonder oventje....... Maar wat uit het nieuwe exemplaar komt is niet mis. Ziet er heerlijk uit Lupineke. Geniet maar fijn van deze bijzondere eerste dag van het nieuwe jaar. Hoop dat 2012 veel liefs, moois en goeds voor jou en al je dierbaren mag brengen.
    Lieve 2012groetjes, Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er lekker uit!
    Alle goeds voor 2012!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er goed en lekker uit.
    Nog de beste wensen toegewenst voor 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne Nieuwjaarsdag, Fijn, goed, gezellig en creatief 2012 gewenst en wat ziet dat er smakelijk uit! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is een fraaie tulband geworden. Een mooi exemplaar om het Nieuwe Jaar en de oven mee in te wijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er smakelijk uit!
    IK wens je een heel gelukkig 2012.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. yammie! die zou ik morgen zomaar eens kunnen gaan bakken! Het resultaat uit je nieuwe oven ziet er prima uit! Dank je voor het recept! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als die tulband net zo lekker smaakt als ie er uit ziet.....
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ook een gelukkig 2012 voor jou

    Mvg sarama1987

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wowie, mighty impressive looking! :-)
    het gaat weer een geweldig jaar worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. WOW, dat ziet er lekker uit! En de allerbeste wensen voor 2012 Lupineke!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat zijn jullie het nieuwe jaar geurig en lekker binnengegaan! dat belooft voor de rest van het jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk ziet het er uit en wat fijn dat je leven niet ovenloos is geworden. Heerlijk zo'n man die dat voor je regelt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...