maandag 27 februari 2012

Patroon gebreide muts!

Van verschillende kanten kwam de vraag hoe ik die mutsen nou toch precies gebreid heb… iets met een koker en een cirkel, maar hoe dan? En, ook al beginnen de lentekriebels te komen, en zijn wintermutsen niet écht meer nodig, vandaag voor de geïnteresseerden de beschrijving.

Ik heb deze mutsen zelf ‘ontworpen’ (ha ha klinkt chique he!). Voor de liefhebbers heb ik geprobeerd het op te schrijven. Vergeet niet, dat een en ander wel afhankelijk is van de wol die je gebruikt en de omvang van je eigen koppie! Even goed passen en meten dus!

Het gaat als volgt: je breit eerst een koker, daarna een cirkel, en als afsluiting naai je die twee aan elkaar.

Patroon muts.

Koker:

Zet met naalden 7 en bijpassende wol 72 steken op, verdeeld ze over drie naalden zonder knop.

Brei ca 4 cm boordsteek 2; 2 R, 2 AR.

Brei verder in tricotsteek tot een totale hoogte van ca 13 cm, kant los af.

Dit is de koker. Hier kun je naar eigen idee kleurtjes en patroontjes in verwerken.

Cirkel:

Zet voor de cirkel 12 steken op, brei 1 naald R (achter in steken). Verdeel de steken over drie naalden zonder knop.

Toer 2: (omslag, 2 R) brei dit op elke naald 2 maal. Je hebt nu 18 steken.

Toer 3: brei alles R

Toer 4: (omslag, 3 R) brei dit op elke naald 2 maal. Je hebt nu 24 steken.

Toer 5: brei alles R

Toer 6: (omslag, 4 R) brei dit op elke naald 2 maal. Je hebt nu 30 steken.

Ga zo door op deze manier totdat je cirkel tussen de 22 en 24 cm is, afhankelijk van de grootte van de koker. Kant de steken los af.

Afwerking:

Speld de cirkel op de koker met de naden naar de buitenkant. Rijg deze naad door, met dezelfde wol als waar je mee gebreid hebt. Afkanten et voila, klaar is de muts!

Bij de paarse muts heb ik ook nog een klein sjaaltje gebreid, van een restje lichtepaarse wol wat ik nog over had van de muts…

Dit lieve ‘Kussend meisje Sofie’, een beeld van Sjer Jacobs, mag hem aan jullie showen…!

De wol is Vario van Lana Grossa, bestaande uit 25% alpaca, 25% merinowol, 38% acryl en 12% polyamide. Voor de paarse muts heb ik hiervan een dubbele draad gebruikt, voor het sjaaltje een enkele.

23 opmerkingen:

  1. Hartstikke bedankt voor de omschrijving, ik print het uit want vriendin en ik zijn ook van plan zo,n muts te gaan breien, meer een pagodemuts maar dat kan je er zo van maken, de wol is er al......Vrijdag gaan we een daagje naar Middelburg, het leuke winkeltje heb ik al opgeschreven, ik zag schattige oude groenblauwe flesjes op je foto......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je het patroon er bij doe op je blog, het ziet er mooi uit.
    groetjes knutselpret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartelijk bedankt voor dit geweldige patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De muts is mooi, het breien ervan laat ik aan anderen over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie muts! en wat lief dat je het patroon erbij geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi de muts, zo iets breide ik ook wel.
    Kleurtjes en de soort garen, maken ook de muts.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie muts en aangezien ik hem toch niet ga (kan) breien, geniet ik wel van de jouwe en van die van je DD! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Lupineke, ik vind de mutsjes erg leuk en wie weet brei ik er eens zo één, dat zal met de duidelijke beschrijving zeker lukken.
    Dank je, groetjes

    ps Echt toevallig van dat boekje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, wat een geweldig model, dat beeldje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad is dat beeldje het perfecte model... ze staat er elke dag weer klaar voor. Handige beschrijving... maar ik hoop dat het mutsenweer nu echt voorbij is... ik wil de tuin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een goed idee van je, ik had al zitten zoeken naar zo'n soort model. Voor volgend jaar (hoop ik..)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O Lupineke, ik vind het zooooo knap die breisels van jou. Helaas is deze vaardigheid bij mij niet aangeslagen. Ik heb het verschillende keren geprobeerd, maar iedere keer weer was het resultaat te treurig voor woorden. Mouwen te lang en eentje te smal en het lijfje te kort

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg bedankt voor je beschrijving van de muts.hoop wel dat een muts pas weer nodig is over een groot aantal maanden maar dan is het prettig als er iets klaarligt.Een overzichtelijk breiwerk voor een kille zomerdag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk hoor, Stefanie. En wat een aparte manier van breien; eerst een koker en dan een cirkel, maar het resultaat mag er wezen. Enig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens Riet, een zeeer ervaren breister van de Brei-en spingroep, kan het ook aan elkaar vast gebreid worden, maar voor de niet-zo-ervaren-breisters (zoals ik) is dit een prima alternatief! Ik hou van simpel, volgens mij moet iedereen dit wel kunnen maken, zeker in 1 kleur!

      Verwijderen
  15. Wat een lieve mutsen. Als ik toch eens begreep wat deze breitermen betekenen, dan zou ik hem ooit eens kunnen maken.
    Schattige foto van het mannequinbeeld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. dank je wel!! die ga ik zeker breien, ook in een jongensversie voor onze kleine vent! Leuk met een beetje stoere wol. En wat een leuke sjaal...meid wat maak je toch mooie dingen! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nadat de koker lang genoeg is niet afkanten maar
      naald 1 (10 recht, 2 recht samenbreien) 6x herhalen
      naald 2 en alle volgende even naalden alles recht breien
      naald 3 (9 recht, 2 recht samenbreien) 6x herhalen
      naald 5 (8 recht, 2 recht samenbreien) 6x herhalen
      Deze oneven naalden ook herhalen met steeds een steek minder tussen de samengebreide steken
      naald 19 (1 recht, 2 recht samenbreien) 6x herhalen
      naald 20 (2 recht samenbreien) 6x
      Draad afknippen en de door de overgebleven 6 steken halen, goed afhechten.
      Ik hou niet van aan elkaar naaien en brei zoveel mogelijk aan elkaar. Dit is zeker niet moeilijker dan jouw methode. Probeer het ook eens.

      Verwijderen
  18. en dan brei je er ook nog een motiefje in....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. er komt nog een klein koudegolfje aan, wie weet komen die mooie warme spullen nog van pas ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dan heb ik ze niet voor niks gebreid!

      Verwijderen
  20. Nu kan ik eindelijk zelf een muts breien voor mijn Kees. Want met het overlijden van zijn moeder zijn we ook een sokkenbreidster en mutsenbreidster verloren. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...