donderdag 22 maart 2012

Bakkeruutjes…

Een aantal van de vilten seizoentafelpopjes die ik gemaakt heb, komen uit het boekje ‘Een heel jaar rond’ van Mieke Stender. Het is al een redelijk oud boekje, maar nog altijd even leuk!

Mieke Stender heeft voor elke maand van het jaar een klein bloemenkindje ontworpen, die gebaseerd zijn op een redelijk eenvoudig basismodel. En ze zijn ontzettend leuk om te maken!

Al jaren staan Narcisje, Sneeuwklokje, Krokusje, Klaproosje en Korenbloempje, afhankelijk van het seizoen, bij ons thuis op de kijktafel.

Wie ik in deze lenteperiode nog miste, was Primulaatje, ofwel Bakkeruutje, zoals ze in onze contreien zeggen! Ik had bij het tuincentrum een paar geurende bakkeruutjes gevonden, waar ik erg blij mee was, die kom je niet zo vaak tegen! Deze originele Bakkeruutjes zijn vaak minder fel van kleur dan de modernere gekweekte varianten, die trouwens niet – of nauwelijks - geuren...

Vriendin Anke kende het boekje van Mieke Stender ook, en wilde graag leren om zo’n viltpopje te maken, daarom gingen we gezellig samen aan de slag!

We volgden de beschrijving van het hoofdje in grote lijnen, maar niet helemaal. Want om zo’n ienie-mieniepopje nou ook nog een achterhoofd en een fontanel te geven, vond ik wat veel van het goede… ;) We hielden het dus alleen op een ooglijntje, meer dan genoeg voor zo’n ukkie!

Na het hoofdje volgden handjes en armen, behoorlijk wat gepruts op de vierkante millimeter, maar ook dát lukte en daarna konden we de stofjes voor de jurkjes uitzoeken.

De armpjes naaiden we binnenstebuiten in de stof van het lijfje en dan: de grote omkeertruc

hopla…

… en kijk, dat begint ergens op te lijken!

Het leukste is het aankleden van het popje met jurkje, kraagje, en evt overige kleertjes. Je kunt natuurlijk braaf het boekje volgen, maar ook je eigen fantasie laten spreken…!

Kijk eens hoe leuk de verschillende kleurtjes vilt tot heel andere popjes leiden!

Deze Bakkeruutjes zijn nog niet helemaal af. Ze zijn nog een beetje kaal, en missen nog een bloem in de handjes… die maken we een volgende keer! Wordt vervolgd!!

29 opmerkingen:

  1. :o)) ...
    Wat een grappige, vrolijke en lieve Bakkeruutjes !!!
    Veel plezier met ze ...
    laat je het vervolg wel zien .... toch ...o))
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat enig om te maken samen. Is een stuk gezelliger.En ze zijn super geworden. Ik wacht op het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk!!! En wat een gepruts!!! Vind ze zo mooi!!! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig en lief... 'k Heb vroeger ooit ook wat bloemenkinderen gemaakt van vilt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb het boekje ook maar nog nooit iets uit gemaakt. als het zover is, kom ik hier nog eens terug kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt heel leuk en mooi.
    Zo gezellig , zo samen knutselen.
    En ook weer een mooi verhaal voor ons er bij.
    groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Primula; Bakkeruutje, wij noemen het gewoon Teunissies! Ach als he blommeke maar een naampje heeft, was er trouwens vandaag ook naar op zoek, maar ze hadden alleen roze en ik wil gele en witte!
    Jullie poppetjes zijn schattig, wil dat ook eens proberen dus ga op zoek naar het boekje! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schattige bloemen poppetjes; leuk om zo samen te werken. Dat is wel heeeel gezellig. Ben benieuwd naar het vervolg.. Je mag me gerust mailen.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo lief! Dat wil ik ook nog eens doen, staat op mijn (toch al niet zo korte) lijstje Things-to-do...!
    Groeten,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat zijn je Mieke Stender popjes toch mooi gemaakt!
    Ik ben een tikkeltje jaloers op je boekje "Een heel jaar rond". Daar is tegenwoordig moeilijk aan te komen.
    Wat ziet dat er gezellig uit, het hoge stapeltje vilten lapjes.
    Groet,
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schattig zijn ze geworden. Wat gaat er veel plezier en tijd in het maken van zo'n popje zitten hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze zien er heel lief uit Lupineke.
    Je brengt me op een geweldig idee !
    Het boekje staat namelijk al jaren bij mij in de kast.
    Morgen eens kijken of het mij ook gaat lukken.
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik vind het de leukste popjes samen met veel popjes van Pippilotta. Ik hou van eenvoud en dat hebben beide ontwerpsters. Hoe gezellig is het om dit lekker samen te maken, het straalt van je foto's af!! Wat inspirerend kan een stapel vilt toch zijn hé! Ik krijg meteen zin om aan de slag te gaan. En je takken staan echt heel mooi zo bij dat raam. Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een lieve popjes, doe je nog iets speciaals om je primula's binnen goed te houden? Hier redden ze het nooit als ze binnen staan.
    Liefs en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uhh, nou, niet speciaal... Af en toe wat water en bijna elke dag knijp ik wel wat verlepte bloemetjes eruit. Dan krijgen de knopjes meer lucht om open te gaan... Succes!

      Verwijderen
  15. Super wat ziet dat er prachtig uit.
    die wil ik ook nog eens maken.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Lupineke, ik ontdek net jouw blog en zie dat je al een hele poos schrijft. Ik ga je volgen en heb nog een heel eind om gezellig terug te lezen! Ik vind het knopje niet om volger te worden, maar zal je alvast in mijn lijstje met favoriete blogs zetten zodat ik op mijn blog zie dat je een berichtje bijgeschreven hebt.

    groetjes,
    Nena

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk voor een workshop, ik geef me meteen op ;)
    Mooie resultaten!
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schatjes alleen die omkeertruc vat ik niet helemaal maar dat zal aan mij liggen, blond hé!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha, snap ik hoor, het staat ook niet helemaal duidelijk op de foto... ligt dus niet aan jou!! Op de foto is nog maar 1 handje vastgemaakt, ook het andere moet nog vast en dan pas komt de omkeertruc! Ik wil het best uitleggen, maar het is lastig om met woorden te beschrijven. Als je het precies wil weten stuur ik je een scan van het tekeningetje waarop je het kan zien.

      Verwijderen
  19. Wat een schatjes! Prachtig friemelwerk, ik zou het geduld niet kunnen opbrengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een schattige poppetjes. Maar uh, bestaat er ook een lupineke???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, als ik daar eens een patroontje van zou vinden...!!! Het is best een ingewikkelde bloem, dus misschien kan ik het wel zelf ontwerpen, maar dan zou ik me er echt eens in moeten verdiepen... Superleuk idee Gerda!

      Verwijderen
  21. Wat een snoesjes, en wat zie je toch allemaal leuke dingen op de blogs en dan denk ik dat wil ik ook maar ik heb nog zoveel waar ik me bezig ben.
    Groetjes Leintje en een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Primulaatje is helemaal schattig! Hier heten primula's "hofbloemetjes". Mooi weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. OOOOh Stefanie, ergens in mijn kast liggen ook nog 2 seizoen poppetjes,
    Dan staan ze een poosje, en moeten ze van plaats verwisselen en dan belanden ze in een kast, maar ik ga ze weer in ere herstellen, stof vrij,
    Fijn weekend Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat schattig die poppetjes. Mijn oma was ook verrukt van Primula's maar was er alergische voor. Ze had een schilderij met twee van die plantjes er op. Ik heb toevallig deze week ook een paar gekocht voor onze muziekschool in hele felle kleuren, roze, paars en geel, staat ook leuk.

    zonnig weekend.
    dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een gezellige popjes en zo vrolijk! Je bent een super creatief mens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...