woensdag 21 maart 2012

Hangop... jammie!

Het was al heel lang geleden, dat ik Hangop had gemaakt…

Hangop lijkt wat op Griekse of Turkse yoghurt, en is heerlijk om als toetje te eten met honing, jam of vruchten (of alle drie J!) Hangop is echt een zuivelproduct uit vroeger tijden, en supersimpel te maken… Het enige wat je nodig hebt is yoghurt… en tijd!

Wat heb je nodig?

Voor 4 tot 6 personen:

· 2 liter yoghurt

· grote schaal waar een zeef of vergiet in past

· zeef of vergiet

· natte theedoek

· kaasdoek of extra theedoek


Leg zeef of vergiet in de schaal. Let erop dat de onderkant hiervan de bodem van de schaal niet raakt. Hierin komt de natgemaakte theedoek te liggen.

Nu schenk je alle yoghurt op de theedoek.

Dek dit af met gaasdoek (of andere theedoek).

Het vocht (de wei) uit de yoghurt zakt langzaam door de theedoek in de schaal. Na zo’n drie uur zie je de zijkanten al stevig worden. Controleer regelmatig of de zeef niet in de wei komt te hangen, en giet, als dat het geval is, de wei af.

Pas na acht uur is de Hangop klaar!

Nu kun je het opdienen als toetje met wat honing, fruit of jam. Omdat Hangop heel zwaar van structuur is, heb je er per toetje maar een klein beetje van nodig!

En mocht er toch nog wat overblijven (als dat lukt natuurlijk J!)… bewaar de Hangop dan in de koelkast!

30 opmerkingen:

  1. Ik heb het zeker 30 jaar niet gemaakt. Ik maakte het in Wales van zure melk. Een liter deed ik in een sloop en hing dit aan de waslijn. De wei kwam in de wei... en van het eindproduct :cream cheese maakte ik cheese cake.
    Zelf vond ik cheese cake toen niet lekker, maar naar verluidt vond men mijn cheese cake heerlijk.
    In zo'n vrolijke rode doek ziet het er heel aantrekkelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk was het geen liter, maar een emmer met melk.
    Nog niet helemaal wakker zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MMM krijg er trek in.
    En met zo'n kleurige theedoek, maak je fleur en kleur in je keuken.
    Geniet van deze mooie lentedag.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammie, jammie, dat is zo lekker!
    En ook leuk om te doen, lekker kliederen met die theedoeken.
    Ik hoop dat je er van hebt genoten!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb me altijd afgevraagd of hangop het product was dat in de doek achterbleef, of het vocht dat eruit liep....Dat staat niet in kookboeken en koken heb ik nooit op school of thuis geleerd :-))Nooit gegeten ook.
    En hangop is dus hetzelfde als cream cheese of heb je daar persé zure melk voor nodig? Toch eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hangop met vers fruit, ik ben er dol op !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hangop is heerlijk en als je het zelf maakt is het extra lekker. Ik ben er dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo lekker! :-)
    Ik geloof dat ik nu weet wat het toetje vanavond wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is zo lekker!!!!Je brengt me weer op een idee. Heb het heel lang niet gemaakt of gegeten. Het hoorde altijd bij mijn oma, zij gaf ons dat met frambozen uit haar tuin.
    Wens je een prachtige en gezellige voorjaarsdag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker, ga ik weer eens doen. Heb lekker volle bak bessen in huis dus dat is een goede combi!
    Dank.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. MMM dat is lekker en fris, echt lente! Fijne dag gewenst verder.

    groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn moeder maakte zoiets heeeeeeeel lang geleden van zure melk en....zoals Soyee in reactie 1 schreef: zure melk in een theedoek, uitlekken aan de waslijn, suiker/vers fruit erbij en klaar was kees.
    Ik heb altijd gedacht dat het produkt dat overbleef in de theedoek 'kwark' heette...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kwark maak je op een andere manier, daar komt stremsel en zuursel bij aan te pas. Binnenkort ook in dit theater... (ha, of het lukt is natuurlijk een tweede)!!! Ben nog op zoek naar een heeeele grote pan van minstens 5 liter, mijn grootste is nl te klein..

      Verwijderen
  13. Hè, met yoghurt, vroeger werd dat dus van de zure melk gemaakt en we kregen het dus alleen als de melk niet op was gegaan, nu met 9 man in huis was dat dus sporadisch! Geniet ervan! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. He Lupineke... je bent vast weer helemaal opgeknapt nu je zin hebt om zulke lekkere toetjes te maken.
    Als je nou eens een nieuwe emmer neemt in plaats van een pan of in de kringloop een mooi emaille teiltje...is dat een idee ?? zo'n grote pan is meetal niet te betalen en worden je toetjes wel erg duur.
    Ik heb net een paar grote pannen (nog van mn moeder) weggeven aan het Kookprojekt hier....maar ze waren ook nog van aluminium en dat is volgens mij niet geschikt voor zure gerechten.
    groetjes L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog nooit gegeten maar zoals je het laat zien is dat best wel te doen. Lijkt me best lekker. Groetjes carina

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb het recept nu al een aantal keren voorbij zien komen, wordt tijd dat ik het eens ga maken. Zag ergens een variant met slagroom erdoor.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, als je dat nog eens tegen komt hou ik me aanbevolen... Hangop van yoghurt heeft een wat zure ondertoon, misschien dat je het met slagroom erdoor wat zachter maakt?

      Verwijderen
    2. yepp...dat doe ik ook weleens idd, heel lekker maar ook wel heel machtig met room erdoor. Gewoon een kleine bekertje room opkloppen en dat erdoor spatelen. óók doe ik er weleens wat kwark door, magere kwark en dat is ook heel lekker.

      Verwijderen
  17. O, heerlijk, wat ouderwets!! Inderdaad, zoals velen melden maakten wij het vroeger ook van melk die 'zuur' geworden was ...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit is toch lekker, wij maken het ook met regelmaat. Hmmmmmmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, mmm, lekker en een kleine hoeveelheid gaat ook heel goed in een vochtig gemaakte papieren koffiefilter. Alleen ziet dat er niet zo leuk uit als in zo'n mooie doek!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. jaaaa...hier ook heel favoriet! en ik vind het ook zo leuk dat je eigenlijk niks hoeft te doen, de tijd doet het werk! Ziet er wel heel leuk uit zo met die theedoek! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh heerlijk hangop, we maken het weleens met een beetje honing en een klein handje walnoten mmmmm... Ik maak het nooit van zure melk omdat ik daar de associatie bedorven mee heb. Vroeger maakte mijn tante het wel van zure melk, ik durfde er niet van te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Die foto's zijn ook verukkelijk!ha,ha! Prachtig, de lente breekt door!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  23. heerlijk recept van je ik zie alleen een hoop "rare" tekens aan het begin van je blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Daar zijn ze hier gek op! Groet, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. da's lang geleden dat ik dat gemaakt heb! ik maakte het met zure melk (maar kennelijk heb ik nooit meer zure melk ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hoihoi,
    lekkerrrrrr, toevallig heb ik dit gisteren ook gemaakt. jummie met eigen gemaakte jam!
    ik zal mijn schoonouders eens attenderen op je blog. die dansen bij boerengoed en vinden alles wat met dracht ed te maken heeft helemaal leuk!
    groetjes margreet.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...