donderdag 8 maart 2012

Het leven van Astrid Lindgren

Mooi om op Internationale Vrouwendag een logje te wijden aan Zwedens beroemdste schrijfster Astrid Lindgren.

Astrid Lindgren werd in 1907 geboren als Astrid Ericsson. Zij groeide op in het Zuid-Zweedse Småland op de boerderij van haar ouders, Vimmerby bij Nås.

Zij was het tweede kind van Samuel August Ericsson en Johanna Sofia Hanna Jonsson. Astrid had nog een oudere broer Gunnar en twee jongere zussen Stina en Ingegerd.

Haar jeugd was zeer gelukkig en onbezorgd, en veel van de boeken die zij geschreven heeft, zijn dan ook op deze heerlijke kindertijd gebaseerd. Astrid was dol op haar vader Samuel, een begenadigd verhalenverteller!

Het gezin Ericsson, Astrid is het grootste meisje

Toen Astrid achttien was, werd ze ongewild zwanger. Onconventioneel als zij was, besloot ze niet met de vader van haar ongeboren kind te trouwen, maar vertrok ze naar Stockholm om daar een secretaresseopleiding te volgen. Na de geboorte van haar zoontje Lars (Lasse) moest ze hem tijdelijk onderbrengen bij pleegouders, iets waar ze veel verdriet om had. Zij spaarde hard en bezocht haar zoontje zo vaak ze kon. Nadat de pleegmoeder ziek werd, haalde Astrid Lasse naar Stockholm waar zij inmiddels een bescheiden kantoorbaantje had. Haar kamerhospita zorgde overdag voor het kleine jongentje terwijl Astrid werkte. Tijdens haar baan als secretaresse bij een Automobilistenorganisatie ontmoette Astrid Sture Lindgren, waar ze 1931 mee trouwde. Na haar huwelijk kon ze haar zoontje, die inmiddels tijdelijk bij haar ouders woonde, weer bij zich nemen. Drie jaar hierna werd dochter Karin geboren.

Astrid en Karin

Astrid Lindgren was een onafhankelijke, vooruitstrevende vrouw. Zij had een uitgesproken mening, en was niet bang om deze publiekelijk weer te geven. Ze hield zich bezig met diverse maatschappelijke onderwerpen, zoals het milieu, de rechten van kinderen en dieren, maar bijvoorbeeld ook de belastingperikelen in Zweden had haar intensieve aandacht. Naast moeder en schrijfster was zij jarenlang redactrice bij uitgeverij Rabén & Sjögren, die ook al haar boeken uitgaf.

Redactrice Astrid Lindgren

Astrid Lindgren heeft het moederschap altijd gecombineerd met haar werk als schrijfster en redactrice en vond dit heel belangrijk! Nadat haar kinderen volwassen waren geworden, werd zij grootmoeder van zeven kleinkinderen, waarvan er hier vijf op de foto staan met hun beroemde Oma.

In 1952 overleed de echtgenoot van Astrid en bleef ze alleen wonen in haar driekamerflat die uitkeek over het Vasapark in Stockholm, tot aan haar overlijden in 2002. Op 8 maart 2002, Internationale Vrouwendag en vandaag tien jaar geleden, werd Astrid Lindgren bijgezet in het graf van haar ouders in Vimmerby.

Onlangs heb ik met weer eens met veel interesse en plezier het boek: ‘Astrid Lindgren, een herinnering’ gelezen, geschreven door Rita Verschuur.

Rita Verschuur was de Nederlandse vertaalster van Astrid Lindgrens kinderboeken, en heeft tijdens de vele jaren dat ze zakelijk contact onderhielden ook een vriendschappelijk band met haar opgebouwd. Heel bijzonder om de verhalen van Rita Verschuur over haar ontmoetingen met Astrid te lezen! Wil je meer weten over Astrid Lindgren, dan is dit boek beslist een aanrader!

Meer informatie over Astrid Lindgren is te vinden op haar website waar je o.a. heel veel foto’s en informatie vind!

12 opmerkingen:

  1. Alweer zo'n geweldige vrouw. Mooi logje op Vrouwendag!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Lupineke, ik ben weer even in Vimmerby geweest voor enkele minuten met dit mooie verslag. Het geboortehuis van Astrid heb ik bezocht, het is zo totaal anders dan dat van Carl Larsson, maar ik vond het zo fijn om daar in huis te zijn en het was alsof ik Astrid daar zag spelen met haar zussen en broer.
    Zodra de bus vol is gaan we het bezoeken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er helaas niet in geweest bij ons bezoek aan Zweden en dit jaar wordt het Schotland, maar misschien lukt het volgend jaar wel om er weer heen te gaan! Je krijgt meteen zin om die kant op te gaan als je de foto's ziet en de verhalen leest! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben helaas nog nooit in Zweden geweest, staat nog wel op mijn verlanglijstje, "" wordt wel steeds langer Ha Ha"" Mooie post heb je weer gemaakt.
    Lieve groet nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om aandacht aan haar te besteden op vrouwendag.Ze heeft zoveel betekent voor zoveel kinderen over de hele wereld.Een heel markant figuur.
    Fijne avond
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend leuk om te lezen over Astrid Lindgren op vrouwendag. Met veel interesse lees ik al je schrijfsels en ik leer er ook nog wat van ;-) Fijne avond gewenst.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een vrouw die zo kan schrijven verdient deze aandacht zeker op deze voor haar dubbel belangrijke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Astrid Lindgren, wie kent haar boeken niet? De vrouw achter de boeken heb ik nu wat meer leren kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Lupineke,
    Wat een mooi logje op deze vrouwendag. ik ben het eerlijk gezegd helemaal vergeten en denk er nu door jouw logje aan. Ik heb het boek op mijn verlanglijstje gezet, lijkt me erg leuk om over haar te lezen. Ik houd erg van biografieën en deze kende ik nog niet. Bij Willy las ik volgens mij al eens over de vertaalster - geloof ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant om jouw samenvatting van Astrid Lindgrens leven te lezen. Ik keek vroeger altijd zo graag naar de avonturen van Pippi Langkous.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooi om te lezen en ook hier natuurlijk een fan van haar!! opgegroeid met Pippi...verslaafd was ik als kind aan haar. Leuk om nu meer over deze bijzondere vrouw te lezen! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zij is een van de mensen die de wereld toch een beetje veranderd hebben - hoeveel miljoenen mensen zouden toch niet - al was het maar af & toe - een beetje door haar bril naar de wereld kijken?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...