woensdag 7 maart 2012

De magische wereld van Daniela Drescher

Ik hou van sprookjes! Deze ontboezeming komt misschien niet helemaal als een verrassing… ;) Sprookjes lopen als een rode draad door mijn leven, van kleins af aan… tot… nog steeds!

Het zal dan ook niet als een heel grote verrassing komen, dat ik helemaal weg ben van de prentenboeken van Daniela Drescher.

In haar boeken worden feeën, elfjes, kabouters, dwergen en kleine bosdieren op magische wijze tot leven gebracht…

Als jong meisje al, werd de Duitse illustratrice Daniela Drescher (Munchen, 1966), betoverd door de natuur. Ondanks, dat de omgeving waar zij als kind woonde, helemaal niet zo natuurrijk was… In haar beleving en herinnering was een klein strookje bos vlak bij haar ouderlijk huis toen zo groot als heel de wereld! Toen zij tien jaar oud was verzamelde zij een hele zomer lang bloemen en grassen, om die zo nauwkeurig mogelijk na te tekenen. Haar eerste schriftje noemde ze haar ‘Botanische Overpeinzingen’ , en sinds die tijd is zij blijven tekenen en schilderen.


Foto’s Internet, website Daniela Drescher

Na haar middelbare schooltijd vertrok Daniela op zeventien jarige leeftijd als kindermeisje naar Amerika en Zwitserland, om het ‘echte leven’ te gaan ontdekken.

Toen ze twintig was volgde Daniela een opleiding tot schildertherapeute en vervolgens werkte zij ruim tien jaar zeer intensief met kinderen. Vanaf 1992 exposeert zij haar schilderijen en tekeningen, en ook levert zij regelmatig illustraties voor het Duitse tijdschrift ‘Vorhang’. Daniela is moeder van vier kinderen.

Haar eerste boek ontstond, nadat zij schilderingen had gemaakt bij eigen gedichtjes over elfen. Dit boek is verschenen onder de titel ‘Kom mee naar Elfenland’, en verscheen in 2004.

In deze serie verschenen nog twee boekjes:

Uitgangspunt voor de schilderingen en verhaaltjes van Daniela Drescher is haar absolute geloof in een harmonische wereld. De harmonie in de natuur is haar basismotief, het grote kader waarbinnen haar verhaaltjes ontstaan. Zo kan zij helemaal gegrepen worden door het gezoem van een bij, het getjip van een veldleeuwerik, of de schaduwen van bladeren op een bospad…



Ze beseft dat de meeste mensen door hun dagelijkse beslommeringen vaak ver weg van deze ‘verwondermomenten’ af staan. En dat het vaak juist volwassenen zijn, die vanbinnen intens verlangen naar deze harmonieuze wereld, die ze ergens in de loop van hun leven zijn kwijtgeraakt. Vele mensen zijn hier dan ook op allerlei mogelijke manieren naar op zoek…



Quote: “Kleuren hebben net als muziek rechtstreeks invloed op het gevoel. Zo denk ik lang na over het ‘waarom’ van een tekening. Het moet zijn als een kostbaar geweven stof, waarin vele kleuren maar ook licht en donker met elkaar spelen. Dan pas laat ik de motieven ontstaan.”

Daniela Drescher schildert altijd vanuit het perspectief van de kleine bosbewoner, waardoor de lezer het gevoel krijgt zelf ook een kleine natuurbewoner te zijn. Met haar illustraties opent zij deuren naar een wereld, die zelden te zien is…



Natuurwezens spelen een grote rol in de boeken van Daniela Drescher. Er wordt vaak aan haar gevraagd, of zij zelf in kabouters en elfen gelooft. Volgens Daniela gaat het niet om de vraag of er dwergen en kabouters bestaan, maar of wij ze toelaten in ons leven. Ze stelt dat in bijna alle culturen sprake is van dwergen, kabouters en andere elementwezens. Volwassenen hebben bijna altijd wetenschappelijke redenen om hun bestaan te ontkrachten, maar kinderen, die nog een diepe verbondenheid hebben met hun oorsprong, stellen de vraag of ze bestaan niet eens… en ervaren ze gewoon!

Sommige critici menen dat de sprookjesboeken van Daniela Drescher te wereldvreemd zijn voor deze huidige tijd. Daniela gaat bewust tegen deze stroom in:

“Kinderen geloven wat ze zien en wat ze zelf ervaren. In wat voor wereld wil jij dat ze opgroeien? Kinderen hebben een veilige, beschermende omgeving nodig. Ik neem kinderen serieus in hun oorspronkelijkheid, in de wereld die zij zien en begrijpen. Mijn boeken maken kinderen sterker en zijn bemoedigend. Ik teken en vertel ze alleen dát, waarvan ik met heel mijn hart overtuigd ben!”



Quote: “ Bij Drescher’s illustraties verdwijnen de grenzen tussen droom en werkelijkheid. Haar fantasiewereld betovert, en de verhaaltjes die daarbij verteld worden zijn lieflijk en rijk aan gevoel.”

Daniela Drescher heeft zeventien boeken gemaakt, waarvan onderstaande ook in Nederland zijn uitgegeven:

Ook zijn er van haar hand prachtige adventskalenders uitgekomen, werkelijk de moeite waard!


Het laatste project waar Daniela Drescher aan werkt, is een uitgave van de sprookjes van Grimm. En… ik ben er superbenieuwd naar!


24 opmerkingen:

  1. Ja sprookjes, ik ben er ook dol op. Brambley Hedge, kabouters, wortelkinderen maar ook deze prachtige tekeningen. Laat mij maar lekker wegdromen in deze ongelooflijk harde wereld. Mooi logje Lupineke! Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn prachtige boeken van haar.
    Je gelooft wat je ziet inderdaad. Ik heb liever dan mijn kinderen mooie tekeningen zien, dan lelijke cartoons. Dát is immers (ook) geen werkelijkheid. Als een wetenschapper iets niet ziet wil dat toch niet zeggen dat het zo is.
    Enfin, zij maakt mooie tekeningen. Ik was ook altijd erg in haar ban. Ik prikte nog een viltwerk van het roodborstje en het jongetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterende tekeningen! Prachtige details en kleuren!
    Groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig mooie tekeningen een genot om naar te kijken maar eens zien of ik ergens zo'n mooi boek kan vinden,dank voor de tip,groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een beganadigde kunstenaar is deze Daniela Drescher. Ik vind het prima als kinderen tijdelijk kunnen opgaan in een droomwereld. Uiteindelijk is elk sprookje een beetje een droom en daar genieten we toch allemaal van?
    Ik verheug me er al op om mijn toekomstige kleinkind te kunnen voorlezen uit zulk soort boeken! Hoewel: die moet nog eerst geboren worden:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige post geef je ons.
    Zo heerlijk dat iemand helemaal vanuit zijn basisgevoel dit wil overbrengen.
    Zelf hou ik ook van sprookjes en mooie tekeningen.
    Fijne dag.
    Groetjes Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige illustraties! En de sfeer die erin zit is ongelooflijk mooi. Bedankt dat ik met je mee mocht genieten!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. quiltverslaafd7 maart 2012 13:32

    O wat een heerlijke boekjes ik ken ze niet, maar ik zwijmel nu al weg bij het zien van de prachtige tekeningen. Niet alleen voor kinderen, maar voor volwassen en kan het ook rustgevend zijn. Ga zeker eens op zoek naar de boekjes.
    Fijne middag Leintje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat lijkt mij dat een heerlijke wereld, ik ben net als jij gek op sprookjes en Grimm en Andersen staan boven broederlijk naast elkaar, maar ook Fantasy, sprookjes voor volwassenen, zijn favoriet en dus heb ik daar ook een rij van staan en er komen er nog steeds bij! Ik zal eens rondkijken voor haar illustraties, want ik ken ze niet echt! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh ... wat een mooi blog heb je weer gemaakt !
    Ik kende haar ook nog niet ...
    (Is wel heel anders maar toch overeenkomst over fantasie en werkelijkheid voor/door kinderen en volwassenen ),
    hierdoor vind ik de Film "Finding Neverland " ook zo mooi/ontroerend ...
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig werk! ik kende het niet. Ik kom ook niet zo dikwijls meer in de antroposofische winkel (ik maak geen poppen meer), waar ik dit werk verwacht te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee, ik kende haar ook nog niet, maar een reden te meer eens een boekje van haar te gaan kopen voor de kleine man.
    Wat een mooie illustraties, wie zou er niet zo willen kunnen tekenen? Gewoon beginnen en dan je gevoel volgen is vaak een goede manier. Haar kleurgebruik spreekt mij bijzonder aan, zo heerlijk vrolijk en fris. En hoezo bestaan er geen elfjes en kabouters? Ik weet zeker dat ze bestaan... kijk alleen maar om je heen nu de lente eraan komt (ok vandaag dan niet) maar gisteren bijvoorbeeld. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi de tekeningen, de boeken ken ik niet.
    Ik houd wel van sprookjes boeken.
    Zal ze noteren, best leuk kopen voor een cadautje.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig logje en fantastische prenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. net als bij de boeken van Loek Koopmans kan onze kleine man bij deze boeken helemaal wegdromen. en iedere keer weer opnieuw, prachtige illustraties waarin we steeds weer iets nieuws ontdekken! Heerlijk blogje en ook ik ben héél benieuwd naar haar nieuwste boek!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ken haar niet, maar wat een ontdekking! Ik ga snel kijken of we prentenboeken van haar in de bieb hebben. Even lekker mee op de bank zitten en uitgebreid van te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wereldvreemd? En wat dan nog, zou ik zeggen. Kinderen weten op een gegeven moment heel goed wat fantasie is en wat werkelijkheid. De tekeningen van Daniela die je laat zien vind ik prachtig. Dit gaat in mijn boekje voor de kinderboekenweek.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je wel, dat je jouw passie wilt delen. Ga zeker een boek van haar aanschaffen. gr. Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige blog, ikzelf heb verschillende kaarten van haar ingelijst. Wat een mooie illustratie maakt ze toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind haar ansichtkaarten en boeken ook al zo prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een ontzettend mooie en fantasievolle illustraties.De safeer die het oproept.... Echt om bij weg te dromen.
    Heel erg mooi.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hej Lupineke, ik kende haar niet. Erg leuk om over haar te lezen en haar prachtige illustraties te zien. Ik heb zin om meteen in de boeken te gaan kijken.
    Fijne dag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ken haar niet, maar het is werkelijk betoverend wat ze maakt en die kleuren! Elke tekening nodigt uit om een poosje naar te kijken, er is zoveel te zien. Te wereldvreemd voor deze tijd... als volwassenen eens wat vaker terug zouden gaan naar hun oorsprong, zou de wereld er misschien wel veel mooier uitzien... Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat mooi! ik ga volgende week meteen op zoek naar een boek van haar!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...