dinsdag 6 maart 2012

Kwarktaart… zonder suiker!

Steeds vaker hoor ik de laatste tijd van mensen om me heen, dat ze besluiten om geen suiker meer te willen eten. De redenen zijn divers… vaak is het om te lijnen, maar ook met gezonde voeding bepaalde gezondheidsklachten te lijf gaan is een belangrijke reden. En, het allereerste wat je dan te horen krijgt, is suiker laten staan. Ook lees je steeds vaker dat suiker eigenlijk hartstikke slecht is voor je lichaam, met name voor je darmen, en dat je eigenlijk gewoon vergif zit te eten!

Nou is de keuze, of het besluit, om geen suiker meer te eten een behoorlijk ingrijpende! Want, waar je ook komt, wat je ook eet, bijna overal zit suiker in! Zelfs in producten, waar je het absoluut niet van verwacht en dat maakt het behoorlijk ingewikkeld. Het komt er grofweg op neer, dat je bij iemand anders nooit meer iets kunt eten op het gebied van koekjes, chocola, taart en toetjes. Dat je steeds zal moeten uitleggen waarom je geen suiker meer eet, en dit jarenlang! Want mensen vergeten het vaak weer net zo snel als dat jij het vertelt hebt…! En ze hebben al zeker niets in huis gehaald voor jou, arme suikerloze… de positieve uitzonderingen natuurlijk daargelaten!!

Kortom: je zult in de toekomst bijna alles wat zoet smaakt, zelf moeten maken, en er voor zorgen dat je een klein voorraadje suikervrij lekkers in je handtas hebt voor buitenshuis. In onze maatschappij is alles zó gigantisch gezoet met suikers, dat we haast niet meer weten hoe iets zonder suiker, of met een vervangende zoetstof smaakt. Als ik nu, na zowat drie jaar suikervrij eten, iets proef met suiker, dan vallen de tanden me bijna uit de mond van ellende en vind ik de overheersende zoete smaak gewoon vies!

In dit logje schreef ik al over suiker vervangende middelen, en wat mijn ervaring met ze is. Wil je suikervrij gaan bakken of koken, dan is dit een handig naslagwerkje.

Een van mijn favoriete recepten voor op een verjaardag is de kwarktaart. Ik heb een recept uit een oude Allerhande omgezet in een suikervrije versie. En deze kwarktaart is zooo lekker, dat ik hem bijna elke verjaardag maak :)!

Als je niet vermeld, dat hij zonder suiker gemaakt is, merkt nl niemand er wat van… en kiezen de meeste verjaardagsgasten voor een stukje van deze lekkere, frisse taart.

Kwarktaart zonder suiker

Benodigdheden:

· 12 witte blaadjes gelatine

· 200 gr biscuitjes (zonder suiker)

· 100 gr roomboter

· 200 gr rijststroop

· een pot (suikervrije) aardbeienjam of een andere evt zelfgemaakte jam

· 1 perssinaasappel

· 500 gr kwark

· 250 nl slagroom

· springvorm van 24 cm Ø


Werkwijze

Verkruimel de biscuitjes tot kruimels (deegrol of keukenmachine)

Smelt de boter in een pannetje

Vet met een beetje gesmolten boter de springvorm in

Roer de gesmolten boter door de koekkruimels en verdeel dit over de bodem van de springvorm

Druk goed aan zodat er een dichte laag ontstaat

Week de blaadjes gelatine in een kom met koud water

Pers de sinaasappel uit, en verwarm die in een pannetje

Knijp de gelatine na ca 5 minuten goed uit met je handen en los het goed roerende op (van het vuur af) in het warme sinaasappelsap

Laat dit mengsel even wat afkoelen

Meng in een grote mengkom de kwark, de rijststroop en 3/4e van de pot jam goed door elkaar

Voeg het sinaasappel-gelatine mengsel toe en roer het er goed doorheen

Klop in een andere kom de slagroom stijf (zonder suiker!) en schep deze luchtig door het kwarkmengsel

Verdeel het kwarkmengsel over de kruimelbodem en strijk glad

Laat de taart in de koelkast minstens 3 uur opstijven

Meng het restje jam wat over is met twee eetlepels water, en verdeel dit over de taart

Met vers fruit en toefjes slagroom kun je hem daarna nog verder versieren!

Tips:

· Neem behalve de suikervrije biscuitjes ook een reepje suikervrije chocolade (Molenaartje), breek deze in heel kleine stukjes en meng deze door de biscuitjes en de gesmolten boter voor de bodem. Zo creëer je het effect van chocolatchips-cookies, jammie!

· Als het biscuitmengsel nog wat extra ‘plak’ nodig heeft om een mooie bodem te vormen, voeg er dan een paar eetlepels kwarkmengsel aan toe.

Veel succes en…. smul ze!

32 opmerkingen:

  1. Oh wat ziet hij er lekker uit en wat een fijn recept, zal vandaag op de benodigde ingrediënten uit gaan en misschien kan ik er dan donderdag een maken voor mijn bee! Bedankt en tot gauw, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe doe je dat dan als je op een van die lekkere adresje koffie gaat drinken ?? (zie vorige logjes) of hebben die ook speciale suikervrije gebakjes ?? moet er toch eens meer op gaan letten want hoor inderdaad vaak dat Suiker vergif is door het raffineren....en Rietsuiker dan? is dat ook slecht??
    Drink wel al een poos koffie zonder suiker dus het begin is er.
    Je taart....ziet er wel verleidelijk uit !!
    groeten van LIES

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank je voor dit recept! dat ga ik binnenkort maken als manlief jarig is. heel bewust kies ik ook steeds vaker voor minder of geen suiker en dat bevalt mij goed. beetje langzaam aan veranderen hé zodat de pubers daar moeiteloos in meegaan ;);). laatst waren dochter en ik bij de ah, we zouden iets meenemen voor bij de koffie. zij kijken, ik was al snel klaar ;)...en zij nog eens kijken en toen zei ze...mam, kun je nog iets gaan bakken...vind ik eigenlijk lekkerder!!!! Nou je snapt...dat was een mooi compliment voor mij! Fijne dag! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook zonder suiker ziet deze taart er heerlijk uit. Ik heb soms wel behoefte aan iets zoets, maar te zoet vind ik niet lekker. Ik eet nu weinig suiker of producten met suiker, doe ik dat wel, dan word ik suf.
    Het zonnetje komt er hier nu goed door, hopelijk bij jou ook, fijne dag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken dat wel hoor!! Ik drink al jaren thee/koffie zonder suiker en als iemand dat (per ongeluk) vergeten is en er toch suiker in heeft gedaan. brrrr wat vies, smaakt niet eens zoet maar eerder zuur. De kwarktaart ziet er erg lekker uit en ik wil de taart wel eens gaan maken, nu nog wachten op een geschikte dag, want taart eet ik enkel bij speciale gelegenheden.

    groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prachtige taart die ga ik zeker eens proberen!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De taart ziet er heerlijk uit! Sommige suikervervangers bv.op basis van fruitsuikers, (fructose) worden in het lichaam toch weer omgezet in glucose. En het is juist deze glucose die je niet wilt hebben, dus echt suikervrij eten kan alleen met vervangers als aspartaam en bv. stevia. Stevia schijnt veilig te zijn, maar andere zoetstoffen zijn toch altijd min of meer verdacht geweest.... Dus het is echt lastig om suikers helemaal te vermijden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal! In mijn geval kunnen mijn darmen de glucose die omgezet is vanuit fructose wel redelijk verteren, maar de rest niet tot slecht. Stevia is een prima alternatief voor deze kwarktaart, omdat je geen massa nodig hebt. Bij veel andere recepten is dat anders, dan heb je de massa van de suiker nodig en is stevia lastig te gebruiken.

      Verwijderen
    2. Jenny Stegeman20 oktober 2012 18:37

      Ik geloof dat hier iets mis gaat in het principe glucose. Al het suiker wat je lichaam binnenkomt wordt omgezet in glucose. Ook de suikers in bijvoorbeeld fruit, pasta, aardapels. Probleem van gerafineerde suikers is dat deze te snel beschikbaar zijn als glucose waardoor je bloedsuikerspiegel heel erg stijft. Dit is niet gunstig voor je lichaam en dat wil je voorkomen. Mensen die deze glucose niet goed kunnen verwerken, kunnen gerafineerde suikers (en in mijn geval zelfs fruitsuikers) het beste vermijden. Je lichaam heeft dan voldoende kans de andere aangeboden suikers in pasta, aardappels en groente te verwerken en daar de voedingstoffen uit te halen. Daar zitten de meeste voedingstoffen en mineralen in en daarom is het belangrijk op te letten welke suikers geconsumeerd worden. Toevallig laatste tijd in verdiept omdat ik zelf suiker intollerant ben en me begon af te vragen of ik niet verder moest onderzoeken op hypoglykemi.

      Verwijderen
  8. Bedankt voor het delen van dit superrecept. Kwarktaart is sowieso altijd mijn favoriet geweest, maar er zit inderdaad errug veel suiker in. Dus de volgende keer ga ik het op jouw manier proberen. Eens kijken of er ook suikervrije lange vingers zijn, want die gebruik ik altijd voor de bodem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, die ben ik nog nooit tegen gekomen.... helaas!

      Verwijderen
    2. hier in Hoorn kan je bij de natuurwinkel lange vingers kopen van De Rit, wel gezoet met rietsuiker, maar is rietsuiker ook slecht dan? ik heb voor de bodem koekjes gekocht die gezoet zijn met rietsuiker, echt zonder suiker vind ik zo duur

      groetjes

      Verwijderen
  9. ik vind het wel berelastig om helemaal geen geraffineerde suikers binnen te krijgen! En....ik hou van chocola........:(
    suikervrije biscuitjes, vind je die in de 'gezonde' hoek??
    groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Suikervrije chocolade en koekjes haal ik bij de Natuurvoedingswinkel. De smaak van de chocoladereepjes van Molenaartje is in het begin wel even anders dan je gewend bent, je proeft veel meer chocola en minder 'zoet'. Toch hebben ook veel supermarkten tegenwoordig wat suikervrije artikelen, waaronder hagelslag etc. bij de zgn. 'diabeteshoek' van het merk Cereal. De zoetstof is dan malythol, en bij de Natuurvoedingswinkel wordt er veelal gezoet met natuurlijke zoetstoffen, die zijn wat minder sterk van smaak.

      Verwijderen
  10. ik probeer ook altijd minder of geen suiker, ga in ieder geval de kwarktaart van je maken ,en ook je andere blogje over suiker vervangers goed lezen,bedankt ga je meteen volgen ik hou van deze ideen gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me lekker, zal 't eens van het week-end uit proberen is lang geleden dat ik kwark taart heb gemaakt, dan is dit een mooi recept!
    groetjes Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. MMmmm, die ga ik zeker een keertje maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat klinkt geweldig goed, een kwarktaart zonder suiker. Dank voor het delen van je recept. Ik probeer ook zo suikervrij mogelijk te leven. En biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 't is waar: je schrikt ervan als je leest hoeveel suiker overal inzit.
    heerlijk recept, dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jammie, jammie, die ziet er lekker uit! Dank je wel voor je recept, deze taart gaat in huize Jonneke zeker op tafel komen!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zelfs ik ga deze taart eens proberen hoor, eind van de maand bij de breigroep waar iedereen wil afvallen...niet dat het persé nodig is, dat afvallen.
    Ik eet zelf weinig suiker maar erger me aan het feit dat overal suiker in gedaan wordt: in brood, in conserven, in soepen. Maar nog erger vind ik de hoeveelheden zout die toegevoegd worden, zelfs in ijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ga deze kwarktaart vandaag voor de 2e keer maken. Ik heb m iets aangepast en vond het heerlijk!
    Ik heb geen rijststroop gebruikt maar een beetje stevia. Daarnaast heb ik banaan en ananas gepureerd en door de kwark gedaan om het zoeter te maken. De gelatine heb ik opgelost in verwarmd ananassap (ananas uit blik zonder suiker). De bodem voor de helft zoals in het recept en de andere helft met zelfbedacht bodem die ik nog in de vriezer had liggen.
    Stukjes suikervrije pure chocola erdoor. Jammie!!!

    Oja, banaan op de bovenkant i.p.v. jam.
    Het was echt smikkelen en ik heb veel positieve reacties gekregen.

    Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb je een bepaald merk koekejes wat je voor de bodem gebruikt? Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb net je blog ontdekt en kom meteen bij deze over heerlijk uitziende kwarktaart uit.
    Heb even opgezocht wat rijststroop is, had er nog nooit van gehoord.
    Zelf let ik ook zoveel mogelijk op de voeding.
    Deze kwarktaart wil ik zeker een keer maken.
    Zo nu even nog wat rondsnuffelen hier.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. jammer dat er stroop word gebruikt ook dit bevat suikers..!
    Zoiezo in de sinaasappel en de jam zitten natuurijke suikers
    helaas! we gaan weer op zoek naar volgende recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas! Ik heb geen recepten voor je zonder vruchtensuikers en natuurlijke suikers, succes met zoeken!

      Verwijderen
  21. Waar haal je slagroom zonder suiker?
    zondag wordt mijn dochter twee en wij eten geen suiker thuis dus een geweldig recept! alleen slagroom zonder suiker?? waar zoek ik dat???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je koopt een bakje slagroom en klopt dit met de mixer op. Normaliter doe je daar zelf suiker door voor de zoetheid, in dit geval dus niet ;)

      Verwijderen
  22. Hoi,

    Ik ga deze taart voor het eerst maken voor mijn dochter haar eerste verjaardag :) Maar nu heb ik ipv rijststroop: agavesiroop, moet ik dan dezelfde hoeveelheid gebruiken? Graag hoor ik hoe of wat, want wil natuurlijk wel dat de taart lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie, ik zie nu pas je vraag!
      Volgens mij is de zoetheid van de agavesiroop ongeveer net zo als rijststroop en kun je het beiden gebruiken. Zelf gebruik ik beiden ook vaak naast elkaar. Agavesiroop is wat vloeibaarder, dat is voor sommige recepten wat minder geschikt. Maar in dit geval geen probleem.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...