donderdag 15 maart 2012

Neeltje Marijs

Kennen jullie Neeltje Marijs al? Nee, nog niet? Dan zal ik haar snel aan jullie voorstellen!

Neeltje is één van de zes handgemaakte poppen, die deel uitmaken van de collectie Streekdrachten van Museum de Schotse Huizen in Veere. De medewerkers van dit boeiende en interessante Museum vinden het een uitdaging om kinderen op actieve en speelse manier kennis te laten maken met wat het museum allemaal te bieden heeft. Natuurlijk is een speurtocht altijd leuk, maar voor de wat jongere kinderen is er een wel heel bijzondere en interessante manier bedacht om ze met de collectie oude streekdrachten in contact te brengen!

Zes poppen zijn er gemaakt, met elk hun eigen naam en kledingcollectie. Diverse periodes en dorpen zijn hierbij vertegenwoordigd. Elke pop zit in een doos, met daarbij een handig boekje, waarin stap voor stap te zien is welke kleren deze pop aan moet en in welke volgorde. En dan die kleding… oh, om van te smullen!!

Met veel liefde en ongekende nauwkeurigheid zijn alle poppen voorzien van Zeeuwse streekdracht, en is alles zelf genaaid, gehaakt en gebreid! Tot in de kleinste details kloppend! Alle poppen hebben ze een set kleding voor de dagelijkse, en de rouwdracht. Plus bijbehorende sieraden… Lupineke wist werkelijk niet, wat ze zag!

Ik heb aan Neeltje gevraagd, of zij zich voor deze gelegenheid voor ons wil aankleden… en gelukkig vond ze dat een hele eer!

Eerst doet Neeltje haar gebreide hemdje, onderbroek en sokken aan. Zwarte, zelfgebreide sokken, daar kun je het beste op werken en daar zie je ook de vuiligheid niet zo goed op…

Daarover draagt Neeltje minstens twee onderrokken. Over haar hemdje komt de beuk, een dagelijkse werkbeuk vandaag.

Over het beukje komt het jak. Gemaakt van zwarte merino, lekker stevig en warm.. ook in de zomer! De zwarte rok is van eenzelfde dikke, warme wol.

Tijdens het dagelijkse werk draagt Neeltje natuurlijk haar schort, gemaakt van de bekende Zeeuwse schortenstof. Om de hals een snoertje bloedkoraal, het is tenslotte geen zondag…!

En om het helemaal af te maken een gehaakt ‘avonddoekje’ om de hals, dat mooi naar voren valt met de puntjes tot de schort. En, ziet Neeltje er zo niet prachtig uit?

Lupineke, al van kleins af aan poppenmoeder in hart en nieren, heeft ontzettend genoten van het ‘spelen’ met deze prachtige poppen en kleding! Wat vreselijk leuk, dat aan- en uitkleden, en op deze manier ontdekken wat de kinderen van vroeger allemaal droegen!

Wil je zelf een keer kennismaken met Neeltje, haar vriendinnetjes en vriendje? Museum de Schotse Huizen is weer geopend vanaf 31 maart 2012, en de gloednieuwe tentoonstelling “Dracht en Ambacht - handwerken in de Walcherse streekdracht” vanaf 31 maart t/m 31 oktober 2012.

37 opmerkingen:

  1. Hai Lupineke,
    Wat een leuk verslag weer! Geweldig mooi die klederdracht en wat een leuk idee om dat op poppen 'tastbaar' te maken.
    Ik ben heel benieuwd wat Neeltje op zondag voor kleding draagt en wat ze dan om haar nek heeft. Komt er nog een vervolg?
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vind ik dit leuk om te lezen. Wat een leuke lesmethode. Ik zou zo'n popje zelf wel willen hebben !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is gaaf!!!! Zou er ook een Arnemuidse versie zijn?? Wat een idee, ik wist ook niet dat het bestond. Ik kom er nog bij je op terug hoor :-) En ik ga naar je linken! Fijne dag, geniet van het geweldige weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om het zo te vertellen, popje is ook leuk om te maken hé!
    groetjes Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk die streekpoppen zelf had ik er jaren geleden ook een paar staan maar die liggen nu in een doos op zolder te wachten tot er nog eens iets mee gedaan wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig leuk weer !
    Wat is Neeltje Marijs lief .... :o)))
    en wat een mooie klederdracht kleertjes heeft ze (het schortje lijkt op een stofje die ik voor mijn huisjes gebruik ...)
    Mijn moeder heette officieel Neeltje (Nel werd haar roepnaam) ...
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat is dit weer vreselijk leuk,wat een leuke manier om iets te leren daar hoef je geen kind voor te zijn ,of is het dat we altijd een beetje kind blijven ,fijne dag marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lieve pop en wat een fantastisch idee!
    Mooi gemaakt en dat kan alleen als er liefde is voor dat wat gemaakt wordt.
    Als ik nog eens die kant op kom ga ik daar zeker kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat weer een prachtig verhaal. Wat goed van het museum om zo 'kinderen' deelgenoot te maken met het rijke erfgoed van onze voorouders... Een museum hoeft niet saai en oubollig te zijn...
    Mijn schoonmoeder was een echte klederdracht verzamelaar. Ze wist er erg veel van vooral van het Friese en Hindelooper kostuum.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk verhaal Lupineke, Zeeland is nog redelijk actief he met de klederdracht, ik vind het zo mooi.
    Liefs en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke en leerzame manier om de klederdracht te laten zien.
    Fijne dag,lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, fantastisch hoe leuk en leerzaam, ik zou ook wel eens met zo'n mooi popje willen spelen, te schattig gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om zo te kunnen leren.Ze ziet er schattig uit.
    Fijne dag met veel zon.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk, Stefanie, ik kende haar niet en het museum ook niet. Toch ook maar eens op bezoek. Wil ook wel eens een uurtje poppenmoeder zijn. Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een leuk idee! heerlijk voor kinderen om op zo'n manier met een stukje textielgeschiedenis te kunnen kennismaken

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk, en ook weer leerzaam
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk, ben jij misschien stiekum verslaggeefster ofzo, jij hebt echt een neus voor leuke dingen en je schrijft leuk,
    Geef je ook cursussen:-)
    Fijn weekend Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha, ik doe gewoon maar wat! Maar bedankt!

      Verwijderen
  18. Ja jij als poppenmoedertje heb hier je hart kunnen ophalen! Wat zou ik graag weten wat mijn overgrootmoeder allemaal aan had, maar ik weet niet precies wat zij voor dracht had, alleen dat het een boerendracht was.
    Heel benieuwd hoe het nieuwe seizoen er daar gaat uitzien, misschien leuk voor een dagje uit! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat goed bedacht om het aan kinderen inzichtelijk te maken.
    Maar wat hebben de vrouwen in streekdracht ontzettend veel lagen aan, zeg!
    Die moeten het toch vreselijk warm hebben gehad?
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijk verhaal! Om van te genieten. Maar ik heb wel een beetje medelijden met al die warme wollen kleding en dat ook in de zomer, pffff, en dat met de vele zonuren in Zeeland ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie pop en nog leerzaam ook. En al die rokken over elkaar, krijg het er warm van en nog een wollen jurk ook. Je kan je bijna niet voorstellen dat dit dagelijks gedragen werd (wordt).

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat is dit ontzettend leuk!!!!!!
    De poppen zijn zeker niet te koop,...?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk verslag. Ik heb afgelopen dinsdag in het Cobra-museum gezien hoe zelfs heel jonge kinderen, kleuters nog, bij de museumcollectie betrokken kunnen worden. Het enthousiasme op hun gezichtjes is onbetaalbaar. De Zeeuwse poppen zullen wellicht nog meer tot hun verbeelding spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat leuk zeg en wat ziet ze er mooi uit!! allemaal zo in miniatuurformaat maar wel helemaal af! Mooi verzorgd...dat zie je meteen. Ja ik snap dat je hebt genoten. En ik vind dat ze ook zo'n mooie naam heeft! lekker oerhollands! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat leuk om te zien, en om te lezen! Dit vind ik werkelijk gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat ziet ze er schattig uit, en wat een leuke en leerzame manier om de klederdracht zo te laten zien!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat zijn ze lief he....!!!hier in huis staat een Pop in een glazen kastje
    te pronken in de originele Zuid Bevelandse dracht (met stikken) en tasje
    alles er op en eraan zelfs het bandje onderaan de rok wat wij altijd de vloerveger noemden. Maar ja die Bevelandse dracht is toch altijd ietsje stijver en degelijker als de Walcherse.
    Ik heb hem ooit van een tante uit IJerseke gekregen die zelf ook in de dracht liep en zodoende heet de pop Miene. In het tasje zit nog een lief briefje van haar.
    L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat is dit leuk! Ik ken de dracht wel een beetje uit de tijd dat ik op Zuid Beveland en Walcheren werkte... En een collega droeg de dracht nog af en toe. Zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een geweldig origineel idee van het museum om zo de kinderen te laten kennis maken met klederdracht! En als ik dat zo lees, dan is het geen lichte kledij! Wel erg mooi. Fijn dat je dit met ons deelt.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat leuk om zo te ontdekken wat ze toen allemaal aan kleding aan hadden.
    Een paar jaar terug was er op het oogstfeest in Oldebroek ook een klederdracht show, daar zat zeeland ook bij erg leuk om het nu weer op jouw blog terug te zien.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  31. geweldig! als dat geen reden is om naar Veere te komen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Waar zou ik het patroon van d epop en kleding kunnen bestellen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Museum de Schotse Huizen in Veere is een pakket te koop waarin alle patroontjes van zowel pop als kleding staan. Je kunt bellen of mailen, zie de info op de website: http://www.schotsehuizen.nl/

      Verwijderen
  33. Dit is precies wat ik zocht! Als Walcherse en poppenmaakster zoek ik al tijden naar ideeen om een klederdrachtpopje te maken. Wat zou het fantastisch zijn als het pakketje nog verkrijgbaar was... ik zoek en vraag meteen! Dank voor het delen! Zonnepop.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...