dinsdag 13 maart 2012

Oorlogswinter, de musical

Kun je een boek als Oorlogswinter, wat behoorlijk representatief is voor de ervaring van tiener in de Tweede Wereldoorlog in Nederland, en wat zo collectief in ons geheugen is verankerd, veertig jaar nadat het geschreven is door Jan Terlouw, als familiemusical ten tonele brengen?

Als ik deze vraag had gekregen voordat ik naar de voorstelling was geweest, had ik gezegd: “Nee!”.

Want net als bij de Watersnoodramp – al is deze niet te vergelijken met een Wereldoorlog, tenslotte kwam de Watersnoodramp door natuurgeweld en de Tweede Wereldoorlog door menselijk toedoen – is het enorme leed wat uit beiden is voorgekomen te immens om op een luchtige manier neer te zetten… in mijn ogen…

Maar toen kwam het bericht dat mijn lieve en getalenteerde nichtje gecast was voor deze musical. Waar we als familie natuurlijk uitermate trots op waren! En besloten om speciaal voor haar naar de voorstelling te gaan… Ook Lupineke dus, samen met dochterlief!

En nu, een paar dagen nadat we deze musical gezien hebben, probeer ik, diep onder de indruk, de beelden, het verhaal, de emoties en de liedjes een plaats te geven in mijn rondtollende gedachten en gevoelens…

Want, hoezeer het ook tegen mijn oorspronkelijke idee in ging, het was een fenomenale én aangrijpende voorstelling! Had ik voordien nog een beeld, van een toneelstukje met wat liedjes er bij, na afloop kan ik alleen maar diep onder de indruk zijn van de indrukwekkende wijze waarop het verhaal van de vijftienjarige Michiel van Beusekom en zijn belevenissen in WOII zijn neergezet! Niet in de laatste plaats door de fantastische 16-jarige acteur Soy Kroon die een zeer geloofwaardige en innemende Michiel neerzet!

Om heel eerlijk te zijn vond ik het verhaal héél heftig weergegeven. Maar tegelijkertijd deed dit recht aan ál het leed wat toen (en nog steeds?) geleden werd. En werd het niet ‘zomaar’ een leuk, muzikaal verhaaltje, maar kwam al het menselijk lijden in vele vormen en uitingen aan bod, zonder geïdealiseerd te worden overigens...

Want naast het - voor de meeste jongeren trouwens onbekende - verhaal, stonden vooral de emoties… de gewone, zo herkenbare emoties van de gewone mensen, centraal… En kwamen deze in de prachtige liedjes volop tot hun recht!

De emotie van een moeder, die ontdekt dat haar zoon van 15 zich inlaat met verzetswerk, en hem zo moeilijk los kan laten, hem blijft zien als het kind waar ze zo van houdt… De emotie van een jongen van 15, die geleidelijk aan ontdekt, dat de goede niet altijd goed hoeft te zijn, en de slechterik niet slecht… die zijn vader verliest bij een zinloze executie…en die beseft dat hij zijn verantwoordelijkheden moet nemen, en dat ook doet…

De creatieve mogelijkheden van een musical zijn bij deze voorstelling op inventieve wijze gebruikt om het vooral jeugdige publiek te laten zien, hoe het was, toen… Het podium was zowel een combinatie van toneelruimte als filmdoek. Het filmdoek werd afwisselend gebruikt om zowel originele beelden te laten zien van oorlogshandelingen, als dynamisch decor bij het toneelspel. Beiden maakten ze op mij enorm veel indruk, zowel qua gruwelijkheid van de filmbeelden als qua speelsheid als decor.

Maar ook de manier waarop de hoofdrolspelers hun verhaal neerzetten, vond ik indrukwekkend! Nou kende ík het boek van Jan Terlouw… maar hoe was dat voor mijn dochter, die deze voorstelling onbevangen bijwoonde?

Ze was er stil van. Werd op bepaalde momenten echt geraakt, vertelde ze me, en ze vond het een heftig, mooi en indrukwekkend stuk. Vooral de executie van de vijf mannen, met zakken over hun hoofd - zomaar, gewoon op het toneel – vond ze schokkend! Ik hoor nog de woorden van een jong meisje dat achter ons zat: “Mam, was dat echt?”

Na afloop van de musical stel ik mezelf opnieuw de vraag: “kun je een boek als Oorlogswinter, veertig jaar nadat het geschreven is door Jan Terlouw, als familiemusical ten tonele brengen?”

Volmondig zeg ik nu “ja”! Deze musical laat op ontroerende wijze de wereld tijdens de oorlog zien door de ogen van een vijftien-jarige jongen, en het is prachtige en integer gedaan! Het is een enorm toegankelijke manier om jongeren van deze tijd zich te laten inleven hoe het was, toen..!

Of het ook zo geschikt is voor de vele jonge kinderen die in de zaal zaten, vraag ik me echter af, twaalf jaar lijkt mij een betere leeftijd om dit te gaan zien dan acht!

18 opmerkingen:

  1. Denk dat ik dezelfde gevoelens zou hebben als jij. Kun je hier een musical van maken? Bij musical denk je toch meest aan lichtvoetig.Maar het kan dus wel.Fijn dat je zo'n mooie avond hebt gehad.Misschien is dit iets voor middelbare scholieren die geen idee (meer) hebben wat oorlog inhoudt.Een geschiedenisles om echt begrip te krijgen. Maar daar is geen geld meer voor. Jammer.
    Fijne dag
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat blijft nogwel heel de week in je hoofd rondwaren denk ik.
    Goed dat het weer eens voor het voetlicht komt.
    Want zoals het in de Kaddisj gezegd is:: Zolang wij leven blijven zij leven, ze zijn een deel van ons, zolang wij hen herdenken.

    L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor deze recensie, ik zou zelf anders nooit zijn gaan kijken naar zo'n musical, maar nu voel ik de behoefte om het zelf te gaan zien! Ook loop ik nog te dubben over Soldaat van Oranje, maar ben er nog niet uit!
    Fijn dat jij en je dochter dit samen hebben kunnen beleven en ik hoop dat je vlug weer rust vind en alles hebt verwerkt, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me het helemaal invoelen zoals jij het beschrijft. Wat knap dat dit verhaal zo omgezet kan worden in een musical en het bijzondere decor is ook heel verrassend. Ik heb via de website een stukje bekeken.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Lupineke,
    Dank voor je enthousiaste bezoekje aan mijn blog en ook voor dit mooie verhaal over de toneelopvoering! Wat leuk dat Jan Terlouw dit meemaakt, denk ik erbij.

    Ik raakte een beetje uit m'n bijna dagelijkse blogland-bezoekjes-routine, maar met jou erbij kom ik wel weer terug ;-)

    Leuk je blog te lezen. 'k Ga nog even rondsnuffelen. Ook over keuteren, afgelopen zondag...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat weer goed dit te kunnen lezen.
    Het boek en ok de film ken ik, en wist niet dat er ook een musical van was.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Lupineke,,,nog even een vraag...deze uitvoering is zeker alleen plaatselijk...of gaan ze ook het land er mee in ??

    L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn nog voorstellingen t/m 20 mei door heel Nederland. Een lijst met data vind je op deze link:
      http://www.ntk.nl/voorstelling/oorlogswinter/#2012-04
      Groetjes Lupineke

      Verwijderen
  8. Wat mooi omschreven!
    Ik heb het boek ook gelezen, erg indrukwekkend.
    Ik heb heel wat boeken gelezen, maar onthoud er maar enkele en dit is daar een van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik het zo lees is het een indrukwekkende productie geworden. Mooi, die hedendaagse techniek met een filmdoek erachter geeft ook heel veel mogelijkheden! Knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb het boek ook gelezen, erg indrukwekkend. Wat knap dat ze dit verhaal omgezet hebben in een musical!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi beschreven, en bijzonder dat je nichtje meespeelt. Een nieuwe herinnering aan het prachtige boek!

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het is een heel aangrijpend verhaal, ik heb de film op dvd. Dus ik kan mij jouw eerste reactie zeker voorstellen. En hoe mooi dan dat het dus zoveel indruk op je heeft gemaakt. de juiste snaar geraakt dus. van jouw foto's krijg ik idd een mooi beeld.En dan extra natuurlijk omdat jouw nichtje erin mee speelt. Fijne avond! (gaat het met Sybil?? was toch vandaag??) Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel lang geleden gelezn kan me voorstellen dat het heel leuk is als dan ook nog je nichtje erbij is. Mooie fotos ook enfin mooi verhaal groet carina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vanavond was Jan Terlouw op TV bij de NCRV


    L.H

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan me juist voorstellen dat zo een verhaal zich uitstekend leent voor een musical uitvoering. Hoe vaak heeft een mens niet dat door muziek of stem of alle twee de rillingen van emotie over het lijf lopen.
    Een musical hoeft niet per definitie frivool te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het boek staat in ieder geval op mijn nog te lezen lijst. De musical laat ik aan me voorbijgaan. Daar heb ik zo'n hekel aan dat ook jouw mooie woorden me niet over de schreef trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooie analyse van een opvoering van een indrukwekkend verhaal

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...