vrijdag 2 maart 2012

Verweven…

Diep onder de indruk was ik afgelopen zondag, 26 februari 2012. Van de bijzondere bijeenkomst in de Nieuwe Kerk in Middelburg, waar ik heen ging samen met vriendin Lies H uit Ridderkerk, die hiervoor speciaal naar het Zeeuwse was afgereisd… Het was niet vanwege de stralende vesperdienst, die mijn hart beslist raakte… of vanwege het Tapuitenkoor, olv Aleida Post, dat zo buítengewoon prachtig zong…

Op deze middag werd namelijk tijdens een speciale en feestelijke dienst het nieuwe wandtapijt met de naam ‘Verweven’ ingewijd, waar ruim tweeënhalf jaar lang aan gewerkt was. En het was geweldig om hier bij te mogen zijn!
Bijna drie jaar geleden begon het allemaal. Toen verzocht predikant Gert Jan Smit van de Nieuwe Kerk, mede namens zijn kerkgemeenschap, kunstenaar Janpeter Muilwijk om een kunstobject te maken dat de monumentale muur achter de preekstoel zou kunnen invullen.

Foto Berthi Smit
Janpeter Muilwijk, die bekend staat om zijn fijnzinnige tekeningen, trok zich na deze vraag vervolgens drie maanden terug in Italië. In een gastatelier nam hij tijd om afstand te nemen, en rust en inspiratie op te doen voor het ontwerp wat hij in gedachten had.
Hij ontwierp een wandtapijt van 11 meter hoog en 3.20 breed, precies de afmeting van de ramen naast het stuk muur waar het wandtapijt zou komen te hangen…

Het tapijt bestaat uit zeven thema’s waarin de Bijbelse thematiek een rol speelt maar die ook de verbinding legt met het alledaagse leven.
Vanaf onderen zijn dat:

1 All right: Adam en Eva, tussen zeven bomen gezeten, waaronder de boom van kennis.

2 Reizigers: de eigen verantwoordelijkheid; waar gaan we heen? De zwarte raaf leidt hen uit, de vrouw draagt een mand met paradijsfruit.

3 Wonderbaar: over de geboorte, Kerstmis en alle verwondering over nieuw leven.

4 Jouw tegenover: over datgene en diegene waar je in het leven tegenover komt te staan. Een strijd met de ene hand en een zegening met de andere…

5 De strenge bittere dood: over de onvermijdelijke dood, onmacht en troost.

6 Pastore: de herder, de zorgzame, die op de ander is gericht. Met zijn benen vormt hij een poortje naar de bovenste scene van het tapijt.

7 Druivenoogst: een half knielende Christus verbindt zich via de wijnstok aan de mensen om hem heen. Het is een Oogstfeest met brood en druiven.

Het doek is eerst geweven, en vervolgens geborduurd door vijfentwintig leden van de kerkgemeenschap. Dit was een heel intensief proces, wat zich - en dat is heel bijzonder - in de kerk zelf afspeelde.

Foto Internet, fotograaf onbekend
Het mooie van het gezamenlijke werken aan het wandtapijt was dat de leden van de kerkgemeenschap door hun persoonlijke bijdrage deel werden van het doek. Zo werd het wandtapijt niet alleen het werk van de kunstenaar, maar van iedereen!

Foto Lex de Meester
Het borduren trok veel belangstelling en uiteindelijk bleken er zo’n 15.000 bezoekers geweest te zijn die dit fascinerende proces kwamen bewonderen…!

Nadat het borduurwerk was afgerond, vertrokken de twee afzonderlijke delen naar Haarlem waar het tot één wandtapijt werd gemaakt. Vervolgens werd het op de juiste plaats in de Nieuwe Kerk in Middelburg opgehangen

De Nieuwe Kerk heeft een uniek kunstwerk gekregen, ontstaan door de boeiende samenwerking tussen kunstenaar (die overigens ook prachtig kan zingen) en kerkgemeenschap. Het cadeau, dat Janpeter Muilwijk zijn kerkgemeenschap gegeven heeft, zal leden en bezoekers van de Nieuwe Kerk beslist nog eeuwenlang inspireren…!

Het boekje ‘Verweven’, dat uitgegeven is ter ere van de onthulling en wijding van het wandtapijt, werd door de kunstenaar afgelopen zondag in de kerk gesigneerd. En, als ik het zo maar even mag zeggen: wat een lieve man is hij! Heel bijzonder om dit mee te maken!

En nog iets, zien jullie zijn ring? Een echte Zeeuwse dopring… mooi he!!! En net als op het wandtapijt, zijn het vaak de kleine details, die indruk maken…!

23 opmerkingen:

  1. Wowie, wat een klus! Fijn dat het echt zo'n community werkstuk is geworden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig en echt het werk van en door de gemeenschap. Bijzonder! leuk dat je dit laat zien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig...ik heb alles twee keer doorgelezen. Wat er op het tapijt wordt afgebeeld spreekt mij erg aan bv het gedeelte over de strijdende en de zegenende hand..mooi! En dan te bedenken dat alles een project is van 'samen'. Wat mooi om dat zo te beleven! Enne...die trouwring vind ik ook super! ik wist niet dat er speciale Zeeuwse trouwringen bestonden, weer wat geleerd! Ja, ik kan mij voorstellen dat je zeer onder de indruk was. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je dat prachtig in beeld gebracht en naverteld.....heel fijn om het allemaal weer te kunnen herbeleven via de filmpjes die we aan kunnen klikken...wat spannend toen het kleed "de lucht"" in gehesen werd.
    Door de tere kleuren vind ik het net op een fresco lijken.
    Weet je je nog te herinneren hoe het er eerst uit zag...die grote kale muur ??
    groeten van Lies en tot ons volgende "feestje"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is echt heel bijzonder en wat heb je het mooi verwoordt...
    Prachtig hoe mensen met elkaar tot zoiets kunnen komen, dan heeft zo'n kunststuk dubbele waarde!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig! Ik ga gauw eens kijken.
    Groeten en een fijne weekend!
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bijzonder. Dank voor al je foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fantastisch projekt. Fijn dat je ons daar deelgenoot van maakt. Kan me voorstellen dat het een heel indrukwekkend moment was toen het er eindelijk hing.Wat een mooi idee om het kleed in de kerk zelf te borduren.
    Fijn weekend
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een pracht kunstwerk. Het ontwerp zo goed gedaan en kleuren perfect gekozen; het maakt het werk heel bijzonder. Ik kan me voorstellen dat het gezamenlijk werken aan dit doek een plezier was. En al heb ik niets met het instituut Kerk; dit vind ik wel één van de mooie uitingen van een religie.
    Mocht ik in Middelburg komen, dan ga ik zeker eens kijken.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je voor al je aardige woorden op mijn blog. Leuk ook dat je zo enthousiast bent en wat recepten uitprobeert.
    Bijzonder dat we zoveel hobby's gemeen hebben......we hebben zelfs ook een zwarte kat ;-).
    Hier staan trouwens ook leuke dingen op je weblog, ik kom gauw terug om verder te lezen.
    groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat het nu klaar is. Ik heb het 'in wording' gezien en was toen al onder de indruk. We komen zeker nog eens kijken.
    Bedankt dat je het zo uitgebreid toont hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel bijzonder en mooi werk.
    Weer heel mooi en intressant voor ons geschreven.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. quiltverslaafd3 maart 2012 17:54

    Bedankt voor je reactie op mijn blog ik heb je dikwijls op de blog van Jeanet voorbij zien komen maar soms vindt ik het zonde van mijn tijd om elk blog te lezen. Maar dat van jou ga ik zeker volgen wat een mooi verhaal over het wandkleed ga het zeker een keer bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hej Lupineke, ik had er al eens over gelezen. Leuk om het nu af te zien en misschien ook ooit nog eens in het echt. Mooi verslag.
    Fijne zondag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heel bijzonder, zo'n moderne uitvoering van oude kerkkunst. nieuwe beelden van oude symbolen en motieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij Berthi had ik ook al eens over dit bijzondere project gelezen.Ik hoop het ooit eens in het echt te bewonderen.Nu maar vast het boekje besteld.
    Mien B.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi verhaal, weer een reden Middelburg te bezoeken. Heel bijzonder om samen zo'n mooi kunstwerk te maken. Begrijp ik het goed dat je zelf hier ook aan hebt meegewerkt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik heb alleen aan de zijlijn gekeken en genoten van het geweldige werk wat de vrouwen van de kerk samen met de kunstenaar neergezet hebben!

      Verwijderen
  18. Wat een indrukwekkend wandkleed ! En zovele handen die er samen aan gewerkt hebben , heel bijzonder !

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel bijzonder, werkelijk een gemeenschapsproject.Strijdend en zegenend.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat schitterend en grandioos wandkleed. Op de eerst foto lijkt het kleed niet zo groot maar bij latere foto's waar mensen aan het kleed werken zag ik pas hoe ernorm dit wandkleed is. Heel bijzonder.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Van Lies hoorde ik al dat jullie een fantastische dag hadden! En wat is het toch een schitterend wandtapijt!!!

    Grappig, mijn oog viel direct op een bekende foto... Hier

    http://berthi.textile-collection.nl/2011/08/07/wandtapijt-verweven/

    zie je een verslag van mijn bezoek aan het wandtapijt in wording. Ik had enorm genoten van de uitleg en natuurlijk was het super om met mijn neus zowat bovenop het borduurwerk te zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Met recht een monumentaal werk. Wat prachtig en wat een mooie foto's. Wat een mooi idee om er met mensen uit de kerkelijke gemeente aan te werken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...