donderdag 5 april 2012

Daar bij die molen…

Negentien molens zijn er, daar, bij Kinderdijk!! Echt waar, ik heb ze allemaal geteld… :)! Uuhhh, niet dus, hi hi!

Ze stonden al jarenlang bovenaan mijn lijstje, die molens bij Kinderdijk. En ik was vastbesloten om ze nu eindelijk eens een keer te gaan zien! Geen idee overigens, waar Kinderdijk precies lag, maar dat zou – de geleende - Tomtom wel regelen ;).

Kinderdijk bleek helemaal niet zo ver te zijn, als ik had gedacht. Want na anderhalf uur rijden kwam ik al op de plaats van bestemming aan. Ik besloot er meteen een fiets te huren, dat leek me een prima manier om veel te kunnen zien in korte tijd.

En net als een echte toerist ;) reed ik, al slalommend tussen de Chinese bezoekers door, het fietspad af… want de molens bij Kinderdijk zijn absoluut één van de meest bezochte toeristische trekpleisters van ons land! Busladingen vol Chinezen heb ik gezien, die, net zoals ik, het machtige schouwspel van al die statige molens en hun prachtige weerspiegelingen in het water kwamen bewonderen…

Na een stukje fietsen in de heerlijke lentezon werd het stiller… weerklonken alleen nog de geluiden van duizenden watervogels op de achtergrond…

En wat wás het toen mooi… en stil… en prachtig! Kijken jullie even mee?





Een eenzame visser hield me op enige afstand gezelschap, terwijl ik op een bankje genoot van mijn meegebrachte lunch…

Wat een gaaf stukje Nederland heb ik hier gezien! Want ondanks alle industrie, waar deze polders tussenin geklemd liggen, en die je in het eerste stuk van de route ook prominent op de achtergrond ziet, is het verrassend om te zien hoe de bijzondere poldermolens met het omringende landschap vergroeid zijn en er onlosmakelijk onderdeel van uitmaken…


Hoe de omringende natuur zich niet zomaar laat wegduwen, en groeit en bloeit…!

En weet je, ik waande me even helemaal weg… van alles!! Wat een prachtig stukje Nederland!

31 opmerkingen:

  1. Dat staat ook nog steeds eens op mijn lijstje. Machtig mooi zo'n stille plek in het volle Nederland.
    Eieren uitblazen daar begin ik niet meer aan, ik heb het vaak gedaan en vind het vreselijk. Wij deden vaak met zijdevloeipapier. Geeft een heel ander, maar ook zeker mooi resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige foto's! Die weerspiegeling in het water..zo mooi! Dat zal genieten zijn geweest!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zijn zoveel mooie plekjes in Nederland, je vergeet het haast door de drukte van alledag. Genieten van wat puur Hollands is, heerlijk!
    Mooie foto's heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Had ik bijna vanaf de overkant aan je kunnen zwaaien. Ben benieuwd naar het vervolg...................L.H

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit prachtig stukje Nederland staat nog op mijn verlanglijsje : nog te bezoeken.
    Wat heb jij er schitterende foto's van gemaakt :GENIETEN is dit.
    Mien B.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, heb net je verslagje gelezen over Kinderdijk. Ben er zelf ook geweest denk zo'n 13 jaar geleden. Ons eerste hondje Tara was net geboren en we mochten bij de fokker in Nieuw Lekkerland komen kijken naar de pupjes.
    Het was in maart en het had gesneeuwd. Mooie omgeving en ondanks het geglibber op de weg daar wat rond gereden. Schitterend die molens zo in de sneeuw en dan die stilte door de sneeuw. Ieder jaargetijde heeft dan zijn eigen charme! Mooie plaatjes heb je gemaakt!

    Groetjes Jovanca.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent bij mij in de buurt geweest! Kinderdijk..., dat is zo'n 15 km bij mij vandaan...
    Helaas woon ik niet zo landelijk, wel aan de rand van het dorp.
    Ja, het is prachtig daar met al die molens. Je hebt het allemaal schitterend op de foto gezet! Dat is wel aan je toevertrouwd...
    Als ik het geweten had, had je heerlijk even op de koffie of de thee kunnen komen en hadden we kennis kunnen maken!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het er zo mooi... als ik nog eens ga, dan kom ik koffie bij je drinken!!

      Verwijderen
  8. Wat trof jij een prachtig weer toen je de molens ging bekijken. Het is daar schitterend en idd als je de toeristen achter je gelaten hebt kunt echt genieten van dat stukje Wereld erfgoed. Prachtige natuur bovendien. Wat zijn de foto's mooi geworden. Dat was dus een heel geslaagde dag tot zover....
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge, wat een prachtige foto's heb je gemaakt en die weerspiegeling in het water is ook zo mooi. Ja, het was een prachtige dag. Dat vegeet je bijna met deze kou vandaag. Fijne Paasdagen. Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig ... voor mij eigenlijk vlakbij ...
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gek eigenlijk dat je als nederlander daar nooit komt. Jij nu wel of was je daar voor de bussen chinezen. hihihi. Lijkt me zo grappig om al die (waren het geen japanners???) zien te genieten van ons cultuurgoed wat we zelf nog nooit gezien hebben. Mooie foto's maakt toch wel indruk op mij al die molens, prachtig.

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schitterende fotoreportage heb je gemaakt van dit stukje Nederland.Je vergeet het vaak in ons overvolle landje maar er is nog zoveel moois te zien.
    Wens je een fijn paasweekend.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige fotoreportage, geweldig mooi!
    Dit stukje Nederland staat nu ook op mijn verlanglijstje!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha dat was mijn favoriete fietstocht toen ik nog in Zwijndrecht woonde! Op zonnige zondagen fietsen in de Alblasserwaard, heerlijk! Prachtige foto's! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een mooie foto's met dat spiegelgladde water, complimenten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterend! Prachige oer-Hollandse foto's en die weerspiegeling is weergaloos. Mijn broer heeft er geschaatst en ook dat moet een bijzondere ervaring zijn. Mijn tijd komt nog..... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. uitnodigende foto's! ik ben er nog nooit geweest.moet ik maar eens doen, he!?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja Ja Nederland is prachtig, als je het maar wilt zien!! Wat een mooie foto's heb je
    gemaakt, die weerspiegeling in het water heel mooi, ik krijg gelijk zin om te schilderen. Ik ken het gebied goed en ben er al meerdere keren geweest en mijn
    schoonmoeder is er geboren.
    Leuk dat je zo geniet van alles.
    Ik wens je fijne paasdagen.
    Lieve groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi hè Kinderdijk! Ik was er met Willy, nu twee jaar geleden alweer... Waren het wellicht Japanners waar je over struikelde? Toen ik er met Willy was, waren er hordes...
    Prachtige foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nah, dit waren echt Chinezen ;)! Ik ben ze snel ontvlucht!!

      Verwijderen
  20. Wat een prachtige foto's en ja NL is mooi. k ben ook nog nooit in Kinderdijk geweest, fiets huren is een goed idee. Ben benieuwd naar de verdere avonturen.

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat heb je prachtige foto's gemaakt. Nederland is toch wel een mooi land!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo Hollands dit tafereeltje, prachtig op de foto gezet. Wat een goed idee om een fiets te huren. Ik zet het ook weer op mijn lijstje want het is alweer een tijd geleden dat we daar waren. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt, in een hele mooie omgeving.
    Lijkt me wel wat om er eens te gaan fietsen.
    Groeten, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Magnifiek! Hier wil ik al jaren heen, en zeker nu jij na Lies ook al zo enthousiast bent, en dan die foto's... PRACHTIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig Lupineke. Wat slim om een fiets te huren.
    Mienke en ik waren eigenlijk op weg naar Hoek van Holland maar reden er ongemerkt voorbij, wijzigden ons doel in Kinderdijk en dat was een goede keus. Hordes toeristen op het voetpad en wij op het fietspad, waar het helemaal niet druk was. Kwamen er later ook pas achter dat het een fietspad was.
    Leuk om het weer even terug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi, bedankt voor je mooie foto's net of ik even ben meegefietst!
    Fijne Paasdagen.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Helemaal waar je stukje, het is ook ons favoriete gebied, toevallig zeiden we van de week nog om daar weer eens te gaan fietsen, wij nemen dan de fietsen mee. Prachtig die molens, en het is je gelukt om ze zonder Japanner op de foto te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Je laat Holland op zijn mooist zien. Het blijft een prachtig imago-export-artikel, gezien de hoeveelheid toeristen die je bent tegengekomen. Laten we daar maar blij mee zijn. Toeristen hebben geld in hun beurs!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...