woensdag 25 april 2012

Eva Besnyö in Westkapelle deel 2

Eva Besnyö, de Hongaarse fotografe die vanaf 1932 in Nederland kwam wonen, maakte tijdens haar zomerse verblijven in het ‘Westkapelle-van-voor-de-oorlog’ een serie foto’s van Betje Louws. Dit dochtertje van geitenslager Johannes Louws was speciaal voor deze reportage een dag te gast bij het gezin van Joane en Janis Huibregtse.

Samen met de jonge Betje zoekt Joane schortenbont uit in de winkel van Joane’s moeder, om hier een schortje van te naaien. Terwijl zij hier aan bezig is, past Betje alvast een ondermuts voor de spiegel… Ook een beukje wordt gepast, en uiteindelijk wordt Betje helemaal door Joane aangekleed… en wat is ze ‘pront in haar Zeeuwse goed’!








Ik vind het prachtig, om dit tijdsbeeld te zien door de ogen van deze bijzondere fotografe. Naast deze foto’s van Zeeland heeft Eva Besnyö nog veel meer bijzondere foto’s gemaakt: van kinderen, in Hongarije, in Amsterdam van de Dolle Mina’s, van architectuur, van de Watersnoodramp…



Er zijn diverse fotoboeken van haar uitgegeven, die overigens niet altijd meer even makkelijk te vinden zijn…

En hoe verliep het leven van Eva Besnyö na de Oorlog? In 1945 scheidde zij van John Fernhout, waarmee ze in 1933 getrouwd was.  Een jaar later huwde ze met ontwerper Wim Brusse en met hem samen kreeg ze een zoon en een dochter.  Enkele jaren na de geboorte van haar kinderen pakte ze het fotograferen weer actief op. Zij bleef tot op hoge leeftijd actief in de kunstwereld, en ontving in 1994 de Piet Zwart Prijs voor haar gehele oeuvre.


Eva Besnyö overleed op 12 december 2003 in het Rosa Spierhuis te Laren, 93 jaar oud. In een interview met Ischa Meijer, kun je meer te weten komen over deze interessante en krachtige vrouw, die niet vanuit de techniek, maar vanuit haar gevoel fotografeerde …

17 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's en een markant tijdsbeeld. Leuk om te zien hoe het meisje zo aangekleed wordt.
    Hier in huis is ook een fotoboek van haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's laat je weer zien. Ze roepen ook onverwacht herinneringen op: de kinderen op het hek: het midddelste kind met een pakje met pof-pijpjes. Zo'n pakje heb ik eens moeten maken tijdens mijn opleiding. Geen probleem, dat pakje naaien maar het strijken ervan was haast onbegonnen werk. Het was van popeline gemaakt en de kreukeltjes bij de elastiek moesten er helemaal uitgestreken worden. Strak trekken om het mouwplankje, natte doek erop en stomen maar. De lerares gebruikte mijn pakje om het strijken in de klas te demonstreren. Had ik effe geluk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geweldig verhaal Mieke, leuk dat de foto deze herinnering terugbrengt!!

      Verwijderen
  3. Iets gemaak van uit je gevoel is altijd mooi. Prachtig die foto's

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer van die prachtige foto's en wat een schitterend tijdsbeeld! Sommige foto's doen mij denken aan mijn eigen jeugd, mijn broertje in zo'n ballonbroekje met galgjes en mijn grotere broers in drollenvangers die zomers tot korte broeken werden gemaakt en die geruite kniekousen! Ik droeg altijd jurkjes dus zo'n schattig pakje als dat meisje op dat hek had ik niet, maar de rest komt mij nog zo voor de ogen! Bedankt voor een blik terug! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige sfeerfoto's uit die tijd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer van die prachtige foto's uit die tijd.Zo leuk zoals dat meisje gekleed wordt. Ook de andere foto's geven zo'n mooi tijdsbeeld. Zo herkenbaar.
    Fijne dag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig ! ... wat een mooie foto's ... de kleine kindertjes op het hek blijft het meest bij ... wat lief ...
    Bijzondere vrouw, fotografe ...
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat interessant om meer over haar te weten. Ik vind haar foto's ook prachtig en voor jou natuurlijk extra leuk omdat het Zeeuwse en je familie er in voorkomt.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi stefanie, ik heb er van genoten,
    Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een bijzonder leven van Eva. Voor een vrouw uit die tijd al zo progressief! Wauw, daar heb ik bewondering voor. Leuk dat je dit met ons deelt.

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi blogje en nog leerzaam ook ben er echt voor gaan zitten artistieke vrouw. Groetjes carina

    BeantwoordenVerwijderen
  12. haar foto's stralen uit dat ze vanuit haar gevoel zijn gemaakt..heel mooie foto's..bijzondere fotografe! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een bijzondere vrouw en zeker voor die tijd. Mooie foto''s een naam om te onthouden dus. Ik heb ook met veel plezier je stukjes gelezen over je bezoek in Urk en anderen. Voor ik het wist zat ik al weer heel lang te lezen...
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtige foto's en voor jou natuurlijk betekenen de details nog meer. een vergane wereld. jammer ...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat enig om bij jou een logje te lezen over mijn favoriete fotografe Eva Besnyö. Onlangs kocht ik nog een nieuw boek over haar. Ze maakte schitterende foto's. In het verleden heb ik ook enkele berichtjes over haar geschreven. Je andere logje over Eva Besnyö heb ik net ook gelezen. Het boekje over Zeeland kende ik niet. Dus op zoek...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie serie over Besnyö en haar Zeeuwse periode! En goed dat je die Weskappelse foto's verzameld en gepubliceerd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...