zaterdag 21 april 2012

Groeten uit Urk!

Wat bijzonder om op een eiland te zijn, dat geen eiland meer is. Eigenlijk is het niet echt zo heel bijzonder, want Walcheren heeft eenzelfde geschiedenis… Maar bij Urk krijg ik toch een heel ander gevoel. Misschien komt dat, doordat het nog niet zo ontzettend lang geleden is dat Urk ingepolderd werd? Het was pas in 1939 dat Urk zijn status als eiland kwijt raakte en deel werd van de Noordoostpolder… 


Komend vanuit het Noordelijker Friesland rijdt je nu in een keer zo het dorpje binnen… niks overtochtje meer met een boot… 

Deze plaatjes van Internet geven een klein beeld van het oude dorp. Maar waarom toch naar Urk? Wat had Lupineke daar te zoeken?
Urk… is de woonplaats van Antje! Waar ik uitgenodigd was om gezellig koffie te komen drinken! Antje en ik delen namelijk dezelfde passie: oude streekdrachten! Antje is expert op het gebied van de Urkse dracht… en dit schept natuurlijk een band!


Wat was het geweldig leuk om elkaar nu eindelijk eens te ontmoeten! Want al roep je dat zo vaak en zo snel: “Als je in de buurt bent, kom je maar eens langs!”, toch is het heeeeel bijzonder om dat in het echt te doen!


Kijk de dames nou eens zitten poseren voor de fotograaf! Antjes oudste bleef geduldig foto’s maken omdat we telkens dachten niet tevreden te zijn, ha ha!!
Tot mijn grote verrassing had Antje de prachtige Urkse damesdracht voor me klaargezet op een paspop, echt geweldig mooi!!


Je snapt wel, dat het uurtje koffiedrinken heel veel langer werd ;)! Nadat ik Antjes lieve kinderen had ontmoet, gingen zij mee met Oma, ofwel Bessien (als ik het goed onthouden heb), zodat wij heerlijk de tijd hadden om eindeloos te kletsen!!

De Urker streekdracht is een prachtige dracht, die in sommige opzichten veel lijkt op de Zeeuwse en Walcherse, maar toch ook een aantal heel andere onderdelen kent. Zo lijken de Urkse kraplappen erg veel op onze ‘beukjes’, ze hebben bijna geheel dezelfde vorm. Meestal hebben ze een mooi borduurwerk in het midden.

Maar een heel ander onderdeel is het corset! Dat kennen ‘wij’ Walcherse boerinnen niet!


Dit corset, geheel op traditionele wijze door Antje zelf gemaakt, heeft verstevigingen (baleinen) waardoor de vrouw een mooie ‘pasvorm’ kreeg. Waar de baleinen ophouden zitten leren stukken verwerkt, zodat de punten niet door de stof steken.
Opvallend zijn ook de prachtige sieraden, die op verschillende plaatsen van de kleding de aandacht trekken..



Alhoewel deze foto iets onscherp is, kun je hier ook de prachtige stoffen zien die voor de rokken gebruikt worden!

Wat ik ook heel bijzonder vond, is het Urker mutsje! De brede rand kantwerk werd vroeger bij open vuur gemaakt, waardoor het er ietwat gelig uitzag nadat het nieuw gemaakt was. Om oude kantjes een zgn. ‘nieuw uiterlijk’ te geven, werden ze daarom ook geel geverfd… zo zag elk kantje er uit, alsof het net nieuw gemaakt was…!

Op deze foto van Internet zie je hoe de muts gedragen wordt. Het oorijzer klemt dusdanig om het hoofd, dat de uiteinden precies op de wangen komen.


Op deze ansichten uit vroeger tijden, waarop de Urker dracht nog dagelijks door iedereen gedragen werd, zie je ook hoe sober de kleding was… Het vissersleven was zwaar en armoede was overal…

Antje vertelt dat de Urkerdag dè dag is, om heel Urk in volle glorie te zien! Bijna het hele dorp is dan gekleed in de Urker dracht, en overal zijn activiteiten en feestelijkheden! (Ook Antje en haar gezin zullen die dag in Urkse streekdracht getooid zijn… wat een werk om iedereen in het ‘goed’ te steken… maar wel superleuk!) De Urkerdag wordt gehouden op Pinksterzaterdag, dus als je dit eens wil meemaken…!!


Inmiddels was de middag bij Antje werkelijk omgevlogen!! Ik vond het reuzejammer dat ik geen tijd meer had om het oude dorp te gaan bezichtigen, maar ons uurtje koffiedrinken was ‘ietsje’ uitgelopen, ha ha! Voor de avondmaaltijd werd ik namelijk in… Drenthe verwacht, dus moest ik toch echt op pad om daar op tijd aan te komen!
Met een geweldig lief cadeautje, wat Antje speciaal voor me gemaakt had van de originele Urker schortenstof, namen we afscheid van elkaar…


Het was een geweldige middag, en wat heb ik genoten!! Dank je wel lieve Antje, voor je gastvrijheid en gezelligheid, en je enthousiasme om de mooie Urker streekdracht zo uitgebreid aan me te laten zien! Enne… ik hoop jou en je gezin beslist eens in het Zeeuwse te mogen verwelkomen!!

33 opmerkingen:

  1. Super al die verhalen over streekdracht en dat sommige drachten slechts op "punten" met elkaar verschillen.
    Een ware vakantie, met vele bijzondere ontmoetingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk om te zien en te lezen! Voor onze Nederlandse dansgroep heb ik ook jaren lang de Urker dracht gedragen, en voelde me daar helemaal in op m'n gemak. Urk blijft dan toch een speciale plaats voor mij.
    Dank je wel voor je leuke verslag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi het verhaal weer, en ook om meer te weten over de klederdracht.
    IK weet dat de Friese klederdracht ook heel veel heeft te vertellen, maar me er nog nooit in verdiept.Heel waardevol dat dit niet word vergeten toch.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat jullie elkaar ontmoet hebben en leuk om jullie zo op de foto te zien :-)
    Mooi verhaal en ook een mooie dracht van Urk,lijkt me mooi om zo'n traditiedag mee te maken.
    Ik vind de mannen in die broeken er wel gaaf uitzien, want dan zijn de mannen bij ons maar gewoontjes he, in dracht.
    Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een fijn verhaal weer. Wat maak je een leuke reis.Inspirerend ook als je dezelfde passie hebt voor streekdrachten.Kan me voorstellen dat jullie niet uitgepraat kwamen.Verheug me alweer op het vervolg.
    Fijne dag
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat was een ontmoeting van gelijk gestemde zielen! Zo leuk dat ze jou al dat moois liet zien, wat een schitterende dracht is dat toch, eens te meer vind ik het jammer dat er in mijn familie niets van is bewaard.
    Ben benieuwd wat je nog meer hebt gedaan! Fijn weekend, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die vrouw met het "hulletje" op en het slot van achter, die je van internet hebt gehaald is mijn schoonmoeder! Heel grappig want dat wist je niet he? Wat een mooi blogje heb je gemaakt en wat een mooie foto's heb je gebruikt! Zodra ik in de buurt ben kom ik natuurlijk! En wat was het fijn dat je kwam, ik denk er nog vaak aan! Jij ook bedankt voor je komst en dat het uitliep was voor mij geen enkel punt. Een lieve groet en een fijn weekend verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoedde het, Antje, want er stond een welbekende naam bij... maar ik wist het natuurlijk niet zeker! Mede daarom heb ik juist deze foto uitgekozen, al was het een gokje dat het familie van je was :))!! Nogmaals dank en lieve groet!!

      Verwijderen
  8. ... en wij mochten ook even meegenieten.
    Bedankt Lupineke en Antje !
    Fijn weekend
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ontzettend leuk om te lezen dit stukje...en de Urker dag? WIE WEET!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk je blogje en heb je onderweg ook alle bollenvelden gezien? Mooi he. Groetjes carina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk is dat toch die klederdracht. Hier in Twente zien ze er weer heel anders uit. Daar waar mijn wiegje heeft gestaan ook weer heel anders Friesland, die kennen zelf verschillende klederdrachten. Ik ben benieuwd waar je ons nu weer mee heen neemt.

    Fijn weekend, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Weer zo'n mooi verhaaltje en dan ook nog ens de uitleg over de klederdracht! Tof. En het hartje is wel een schatje.
    Ben benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een avonturen allemaal en dat in eigen land! Leuk en gezellig weer Stefanie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb jij dat nou nog vanmorgen voor de lentefair op school zitten posten of ben jij vanmiddag al druk aan de gang geweest?

    Ik merkte dat je vanmiddag ineens weg was, maar ik ben er uiteindelijk nog tot half 4 geweest. Het was érg druk en er moesten zelfs nog kaarten bijgekopieerd worden. Was dus volgens mij wel een succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voordat ik wegging nog gepost Cyn! Fijn dat de Lentefair zo'n succes was, ik vond het erg gezellig!! Ik ben om 2 uur naar huis gegaan, de koek (kaas!) was op!!

      Verwijderen
    2. Ik heb om half 4 nog gauw een pond basilicum/knoflookkaas meegenomen. Louis moet er altijd speciaal omrijden op de brommer en dat kon hij de afgelopen tijd niet en voorlopig mag hij dat ook nog niet. Zijn kraag mag hij overdag nu uit, 's nachts nog even om. Maar een helm op is écht teveel!

      Dus het was handig dat ik dat op school nu voor hem mee kon nemen!

      Verwijderen
  15. Wat en bijzondere ontmoeting. Schattig, dat hartje... wat had Antje er een werk van gemaakt! Lief hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat erg leuk, geen wonder dat het uitliep, je koffie afspraak!!!
    Leuk hartje!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk zeg urk is ook mooi ik ben er vorig jaar nog geweest.
    Geweldig die uitleg van de klederdracht.
    Fijn weekend groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijk verslag! Geweldig om die dracht eens van dichtbij te bekijken en er van te kunnen genieten. Vandaag was ik ook weer helemaal "into" klederdracht! We moeten echt eens kijken of we wat kunnen organiseren hoor......!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk om over deze ontmoeting te lezen en ook wel bijzonder! Allebei zoveel interesse voor klederdracht, prachtig om te zien...
    Hier bij ons (Albasserwaard) geen klederdracht hoor, maar wij hebben weer molens!

    Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik krijg steeds meer zin om een logje te wijden aan de voor mij zo vertrouwde Scheveningse klederdracht. Ik ga er eens op broeden ;) Leuk om dit over de Urkse dracht te lezen en wat een leuke foto van jullie! Een mooi en idd lief hart..bijzonder om zoiets te krijgen! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja!! Dát lijkt me leuk!

      Verwijderen
    2. Super idee Petra, ik sluit me aan bij Jeanet!!

      Verwijderen
  21. Hi,
    it was wonderful to see all the old costumes and I love the photos! In the last issue of the norwegian magazine BUNAD they had an article about national costumes from Netherlands!

    Have you seen BUNAD? You find it here:
    http://www.bunad-magasinet.no/
    The article I mentioned is here:
    http://www.bunad-magasinet.no/bunschoten-spakenburg-og-staphorst-rouveen.4989676-181841.html

    Have a nice Sunday!

    Hugs, Cathrine :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Cathrine, thanks for your comment, so nice you add the link to BUNAD!! Hugs too, and enjoy this 'sunny' sunday!!

      Verwijderen
  22. Wat fijn om eens iets over de Urker dracht te lezen. Ik geniet van je reisverslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind klederdracht ook best interessant. Wist je dat de ontwerpers van kleding van Oilily zijn geïnspireerd door klederdracht? Daar heb ik eens een boek over gelezen, destijds in de jaren 70 hebben zij de klederdrachten in Nederland als inspiratiebron gebruikt en dat is nog steeds te zien in de ontwerpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bijzonder, dat wist ik niet! Leuk om me hier eens in te verdiepen, dank je!

      Verwijderen
  24. Alsof ik er even bij was, weer genieten hoor. Leuke ontmoeting en een uurtje is veel tekort. Als het gezellig is vliegt de tijd. Prachtige Urker damesdracht. Het hartje is zo lief!;)
    Fijne zondag, lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat leuk zo ontmoeting, en dan is zo middag idd zo om. Je hebt er weer een heel leuk stukje over geschreven. Die mensen hadden in die tijd zeker heel veel armoe....
    En als dank dan nog zo lief cadeautje...helemaal top toch...
    Fijne avond groetjes Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wat leuk dat je Antje bezocht hebt. ik kan het mij helemaal voorstellen hoe jullie gepassioneerd over klederdrachten gesproken hebben. een bezoekje dat je niet snel zal vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...