woensdag 4 april 2012

Paaseieren versieren met echte bloemen

Een fijne manier om alle reisbelevenissen te laten dalen is gewoon lekker aan de slag te gaan! En met Pasen voor de deur bedacht ik een heel leuk werkje, namelijk paaseieren versieren met bloemen en blaadjes uit de tuin.

Tot mijn grote vreugde zag ik bij de suup witte scharreleieren, want die heb je hiervoor wel echt nodig!

Het eerste wat je moet doen, is de eieren uitblazen. Een uiterst smerig karweitje, maar met de juiste techniek een fluitje van een cent.

Eieren uitblazen doe je zo:

Prik met een speld een zo klein mogelijk rondje uit aan de bovenkant van het ei. Het middenstukje van het geprikte rondje wip je er met de spelt uit en er is een mooi rond gaatje ontstaan!

Draai het ei om (boven een schaaltje) en prik nu nogmaals een iets groter rondje uit aan de onderkant van het ei.

Steek met een grote naald of speld de dooier binnenin het ei kapot.

Blaas de inhoud van het ei door het grote gat aan de onderzijde in het bakje. Soms gaat dit makkelijk, soms moet je even flink blazen!

En soms gaat het mis… ;)! Als het ei leeg is, spoel je het goed uit onder de kraan, probeer zoveel mogelijk water door het ei te laten lopen zodat het later niet gaat stinken! ’s Avonds eet je uiteraard omelet J!

Nu begint het leukste werk! De eieren worden nu omwikkeld met bloemetjes en blaadjes uit de tuin, die je met een reepje stof op hun plaats te houd, en het ontstane pakketje bind je vast met touw. De eieren ga je nu koken met natuurlijke kleurstoffen… het is net toveren!!

Benodigdheden:

· Uitgeblazen eieren

· Kleine bloemetjes en blaadjes met mooie vormen

· Reepjes stof

· Dun touw

· Verfstoffen, zoals uienschillen, bietjes en/of spinazie

· Pannetjes die wat vies mogen worden

· Grote, niet te zware stenen

Verzamel in de tuin verschillende bloemetjes en blaadjes waarmee je de eieren gaat versieren.

Wikkel de bloemetjes en blaadjes afwisselend om een ei heen, gebruik de stofreepjes om ze op hun plaats te houden. Het is soms even priegelen, om alles op de juiste manier vast te houden…


Wikkel zo het hele ei om met bloemen en blaadjes, en bindt de stofreep er als een pakketje omheen.

Met dun touw bindt je tenslotte het hele pakketje dicht zodat alles stevig op zijn plaats blijft tijdens het koken.

Als alle eieren op deze wijze gemaakt zijn, gaan ze in de pan! Voeg uienschillen, bietjes of spinazie toe om ze te verven.

Omdat de eieren hol zijn gaan ze drijven. Leg er een schaaltje of steen op, om ze onder water te houden.

De eieren moeten nu minstens een uur koken. Vul regelmatig het water aan in kleinere pannetjes, zodat de eieren onder blijven staan.

Na een uur mogen de eieren uit de pan. En nog moet je even je geduld bewaren…! Pas als de eieren helemaal afgekoeld zijn, begint het spannendste gedeelte: het uitpakken van de pakketjes!

En kijk eens hoe mooi ze geworden zijn!! De bovenste twee eieren zijn geverfd in (ingevroren) bietjes en de onderste drie in uienschillen.

Nu de afwerking:

Steek met een lange dunne naald een visdraad door het ei.

Bindt aan het uiteinde van de visdraad een stukje lucifer.

Frommel dit stokje heel voorzichtig door het gaatje aan de onderzijde het ei in, trek de draad zachtjes aan… en voilà, het stokje klemt zich vanbinnen vast in het ei en je kunt het nu ophangen!

Als laatste is het mooi om de eieren even in te wrijven met wat zonnebloemolie, hier gaan ze zachtjes van glanzen!

Inmiddels hangen de eitjes hier te stralen voor het raam, en kan in Huize Lupineke het Paasfeest - bijna - beginnen!!

30 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, wat een gave idee, heel creatief.

    gr.Lysbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En net terug ... al zo mooi creatief bezig!
    Erg leuk om je hele uitleg te bekijken en te lezen :o))

    (oh ... visdraad heb ik in iedergeval ...;o)).
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat creatief! Nu daar hoef ik dus niet aan te beginnen, maakte ze vroeger wel eens leeg voor mijn moeder en er sneuvelde minstens 50%! Grijns!
    Staat geweldig zo in die krans, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, maar echt een geduld werkje.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er erg leuk uit in zo,n krans.
    Maar voordat je ze zover hebt :((
    Fijne pasen
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig resultaat. En nu cake bakken, roerei eten...? Maar het is het zeker waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, wat leuk!! Super idee, maar je moet er wel wat geduld voor hebben en dat is niet mijn sterkste kant ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje Lupineke, wat een prachtig resultaat. Ik heb deze manier van eieren versieren nog nooit gezien en het lijkt mij nog best een moeilijk en heel voorzichtig werkje Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dit is heel nieuw voor mij nooit eerder gezien terwijl ik toch al met van alles geverfd heb,wat enorm leuk ,ik zie het al je bruist van energie,prachtig resultaat groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een erg leuk idee! Zoiets heb ik nog nooit gezien, maar het staat wel erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi zeg! En zo simpel en heel natuurlijk, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je dat weer leuk gedaan. Heb vaak eieren uitgeblazen, maar nog nooit zo mooi versierd zo als jij hebt gedaan...wel beschilderd. De eieren zijn prachtig.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. SCHITTEREND!! fijne dag verder knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig mooi resultaat, heb zoiets nog nooit gezien. Erg apart hoor!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O, wat mooi om te zien. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan en ik vond het best een secuur klusje maar wat zijn je eieren mooi geworden!!!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh mooimooimooi! Misschien dat ik ook eens een poging waag. Voor nu hielden wij het bij eieren versieren met zijdevloei ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw wat een supergave, subtiel beschilderd door de bloemetjes, paaseieren! Helemaal mooi. Of ik zoveel geduld zou kunnen opbrengen? Toch maar traditioneel met kwastjes beschilderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gaaf Stefanie! Ik hoorde van Margriet die paaseieren voor Roemenië aan het breien is, dat ze in Roemenië de eieren ook op die wijze versieren, vaak met bladeren, maar dan koken. Je hoeft het ei dan niet uit te blazen, maar zorgt voor een hard gekookt ei en je kunt ze dan ook nog jaren bewaren (het eitje in het schilletje wordt met de jaren wel kleiner). Leuk hè. Groet, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oooh, dit heb ik nog nooit gezien! WAT LEUK!! Dat ga ik met de kinderen proberen! Bedankt voor de mooie uitleg!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schitterend uitgelegd, maar wat een werk zeg. Het ziet er trouwens mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik sta PERPLEX..., wat een creativiteit en vindingrijkheid, meis....
    Dit is helemaal te gek!
    Natuurlijke vormen en kleurstoffen.., en als je de inhoud van de eieren gebruikt om bv cake te bakken, hoef je niks weg te gooien!

    Maar..., ik ben ook wel benieuwd naar je belevenissen van je weekje uit hoor!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Yhee wat gaaf.
    Zo had ik het nog niet eerder gezien!
    Wat een idee, of het nog voor deze Pasen is of voor volgend jaar, hij komt in mijn ideeën schriftje.
    Fijne paasdagen.
    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk gedaan, zeg.
    Ik hoef niet zo veel Paasgedoe in huis, maar dit vind ik wel heel leuk.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh, wat mooi zijn ze geworden! Deze kleuren zijn zo mooi verfijnd en de bloemblaadjes komen zo teer uit op het ei. Prachtig...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ik heb de foto's even aangeklikt...dan zie je pas hoe mooi de eieren zijn!! wat een mooi resultaat! en leuk idee om zo voor het raam te hanegn. ja..een prima werkje om je reisbelevenissen te laten afdalen, dat werkt bij mij ook het beste. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuk idee, dat ga ik zaterdag proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Erg mooi Lupineke! Dat ga ik natuurlijk eens proberen. Ik zit nu net te bedenken dat ik vorig jaar bij de Action uitgeblazen eieren heb gekocht en die zijn nog gewoon wit omdat ik er verder nog niets mee gedaan heb. het lijkt me inderdaad heel spannend om het resultaat af te wachten.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Manlief weet nog dat zijn moeder dit deed zonder de eieren uit te blazen. Een deel van de eieren koken met spinazie, ander deel met uienschillen, ander deel met 'koffiegrunzelen' (=koffiedrab). En dan met pasen eieren 'tietsjen' = tegen elkaar tikken en wie als laatste een heel ei overhoudt heeft gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. dankjewel voor de tutorial! het resultaat is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...