vrijdag 13 april 2012

Zeeuwse schonen aan de Zaanse Schans!

Het tweede dagje van mijn rondreisje Nederland bracht mij naar de Zaanstreek in Noord-Holland. Hier, ver weg van onze geliefde Zeeuwse eilanden, woont één van mijn lieve nichtjes. Haar hart volgde de ware liefde, en zo kwam zij als Zeeuwse in de Zaanstreek terecht. Al eerder had ze me uitgenodigd om eens een dagje langs te komen, en nu kwam het er dan eindelijk van!

Het was super gezellig, om een dagje bij haar, haar partner en kinderen te zijn! Zo heerlijk om eens ongedwongen bij te kletsen, te lachen, te genieten van de kindjes, terug en vooruit te kijken J!! Nadat we de kinderen naar school hadden gebracht besloten we, geheel volgens plan, naar de Zaanse Schans te fietsen.

Ik durf het bijna niet te bekennen, maar toen zij me voorstelde naar de Zaanse Schans te gaan, had ik werkelijk geen voorstelling van wat dit nou eigenlijk was… erg he! Dat het iets toeristisch zou zijn, en typisch Hollands, dat snapte ik wel… maar daar hield het dan ook mee op! Jullie begrijpen dan ook mijn verrassing, toen we, geteisterd door harde wind en grijze wolken, in weer zo’n oer-Hollands stukje Nederland terecht kwamen…!

De Zaanse Schans is na WOII ontstaan. De oude molens, die eeuwenlang voor veel werk gezorgd hadden langs de rivier de Zaan, werden in die periode overal in rap tempo afgebroken omdat ze nutteloos geworden waren.

Gelukkig kwam men tot de conclusie dat deze bijzondere stukken erfgoed niet verloren mochten gaan, en besloot men de molens en bijbehorende Zaanse huizen te behouden en bij elkaar te plaatsen.

Een groot aantal van de molens en huizen werd op spectaculaire wijze naar dit gebied getransporteerd.

Foto Internet

Ze werden dusdanig overgebracht, dat ze hun oorspronkelijke werking konden blijven uitvoeren.

Zo zijn er o.a. een oliemolen, een verfmolen, een houtzaagmolen en een mosterdmolen met de meest prachtige namen: De Kat, De Bonte Hen, De Huisman, De Zoeker, Het Jonge Schaap, Het Klaverblad, De Hadel , De Os…

Vir en ik bezochten oliemolen De Zoeker, waar pinda’s tot arachideolie vermalen worden. Er hing een heerlijke lucht als je binnenkwam, die van gemalen pinda’s, heel apart..!


Na de bezichtig van de oliemolen speelden we natuurlijk ook nog even toeristje J!!

(Sorry, dit moest echt even hoor, wat hebben we gelachen!)

In feite is de hele Zaanse Schans een Openluchtmuseum, waarin mensen echt wonen en werken, een unieke combinatie! Ook hier weer busladingen vol Chinezen (nee, geen Japanners, echt niet!!) die zich kwamen vergapen aan Hollands Gloren…

Zelfs dit kaasmeisje was Oosters en sprak rammelig Nederlands… wel bijzonder!

Natuurlijk deden wij vrolijk mee en bezochten we de Klompenmakerij, waar het werkelijk dringen was bij de demonstraties!

Zoek je nog klompen? Hier vind je denk ik alle soorten en maten!! Maar ook Delfts Blauw en andere ‘Hollandse zaken’ zorgen hier voor een aardig stukje inkomen!

Na een heerlijk kopje koffie en thee gedronken te hebben (met een gratis likeurtje met slagroom), kwamen de typisch Zaanse huizen aan de beurt. Veel van deze huisjes zijn, net zoals de molens, naar dit gebied overgebracht om behouden te blijven. De meeste hebben nu een functie als winkeltje. Ook een replica van het allereerste winkeltje van ‘onze’ Albert Heijn staat hier.

Jammer dat het niet open was, hier had ik graag eens binnen gesnuffeld! Zeker nu AH 125 jaar bestaat, en je het huisje ineens overal terug ziet komen…


De Zaanse Huizen zijn werkelijk prachtig! Ze zijn allemaal volledig van hout gemaakt, en in heel veel verschillende tinten groen geschilderd, die allemaal ‘Zaans Groen’ heten. De witte omlijstingen zorgen voor een prachtig contrast!

Inmiddels was het al weer hoog tijd om terug naar het huis van mijn nichtje terug te gaan, waar haar Lief voor een overheerlijke avondmaaltijd had gezorgd. Op de terugweg fietsten we langs een heel klein leuk wijkje wat verstopt lag in het grotere dorp. Hier alleen maar oude, Zaanse huisjes… oh zo sfeervol!

Nadat we uitgebreid getafeld hadden was het helaas ook weer tijd om afscheid te nemen! Dikke zoenen en uitzwaaien… en daar reed Lupineke weer terug naar de jeugdherberg in Haarlem om deze supergezellige dag af te sluiten!!

33 opmerkingen:

  1. Alweer zo'n leuk dagje en familiebezoek. Heerlijk klompen; dagenlang droeg ik ze vroeger. Maar ik had niet zo'n grote maat dat ik er met gemak in kon zitten :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk logje, wij zijn er ook een keer geweest en je kijkt je ogen uit.
    Ik heb ook nog een foto met die grote klompen aan, want met mijn klompentik moet je alles proberen en we hebben natuurlijk bij de klompenmaker nog het een en ander gekocht.
    Je foto's zijn weer super,
    fijn weekend Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk om dat eens te bezoeken. Ik heb het vorig jaar gedaan en het is erg de moeite waard, toerist in eigen land.

    Fijn weekend, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf kom ik uit Noord-Holland maar ik ben nog nooit bij de Zaanse Schans geweest, erg hé! Het lijkt wel alsof we de dingen die dichtbij zijn nooit gaan bekijken terwijl we wel op zoek gaan naar leuke plekken verder van huis....
    Je hebt weer een prachtig verslag gemaakt en ik heb heerlijk zitten lezen en vooral foto's kijken. Wat is ons landje toch mooi en wat grappig dat we overal die Japanners (sorry Chinezen ;-) tegenkomen! We moeten daar toch wereldberoemd zijn anders komen ze toch niet helemaal dat eind naar ons kikkerlandje toe?
    Fijn weekend!
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk Stefanie!!
    Weet je wat dat apparaat is dat linksachteraan in het AH-winkeltje staat? (beetje rood van kleur)

    Daar kan je koffiebonen in doen en dan malen :)
    Eigenlijk een mega-koffiemolen.

    Groetjes,
    Cynthia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk zeg, dat wist ik inderdaad niet...! Nogmaals jammer dat we niet naar binnen konden!

      Verwijderen
  6. WAW, WAT EEN MOOIE FOTOOS
    HOLLANDSER KAN HET NIET :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bij je volgende reis,ben je uitgenodigd in amsterdam hoor!!!!!kan je ook nog even naar je nichtje, weer leuk verslag heerlijk om te lezen gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief Marloes!! Enne, ik heb ook nog een nichtje in Amsterdam ;)!! Mooie combi dus...!!

      Verwijderen
  8. Wat een mooie uitleg met foto's van de Zaanse schans! Dat zal genieten zijn geweest!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je weer mooie foto's gemaakt en wat hebben jullie het gezellig gehad op de Zaanse schans.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om de Zaanse Schans op zo'n enthousiaste manier beschreven te zien worden. En ook prachtige foto's. Als (import) Westfries doet dit me deugd.
    Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Even dacht ik....ze zal toch geen klap van een molenwiek gehad hebben !!
    Maar tIs gelukkig goed afgelopen......nu op stap naar Limburg ?? ga je zingen op de Floriade in Venlo ?? ben benieuwd naar je nieuwe avonturen.
    Goeie reis groeten van L.H,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas wordt er niet gezongen vandaag door Lupineke :(( in Venlo niet, en nergens niet... Nee, ik zit (zielig) thuis op de bank met een luchtweginfectie en zonder stem...! Zingen lukt dus niet, ik klink als een schorre kraai en daarom moest 'mijn' koor vandaag zonder mij afreizen. Echt superbalen, hier hadden we nou zolang naar toe geleefd... Gelukkig is mijn Lief weer thuis om goed voor me te zorgen :)!

      Verwijderen
  12. Wat heb je in twee dagen al veel meegemaakt. Leuk om je zo te volgen op je reis door Nederland. Ik kijk al uit naar het volgende deel.
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi verslag weer, een leuke dag, en ik weet nu ook wat de Zaanse schans is.
    Goed en Prettig weekeinde Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk reisverslag. En die foto in die grote klomp is kostelijk! Wat hebben we toch veel leuke dingen in ons kleine kikkerlandje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oh ja..dat is zo leuk en mooi daar! je waant je echt even terug in de tijd! (niet letten op de toeristen dan hé ;)). leuke foto met die klompen, hihi,,heerlijk dat jullie zo gelachen hebben en dat je op deze leuke manier je nichtje weer hebt ontmoet! Veel plezier morgen!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk stukje, dit staat ook nog hoog op onze to do lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is Nederland toch mooi hè.. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook vaak aan voorbij ga en niet de tijd neem om er van te genieten!
    Dankje voor de prachtige foto's en je leuke verhaal erbij; ik geniet van je schrijfstijl en al het moois dat steeds op je blog langskomt...!

    Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie blog over een mooie streek, daar wil ik ook wel eens naar toe, bedankt en groet Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik lees nu je mooie titel pas ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dank je wel voor al die leuke foto's!! De buitenkant ken ik, varen we al jaren langs 2x per jaar, de binnenkant zie ik dus nooit!!!
    Wat is het er leuk!!
    Groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk verslag, zo kom ik nog eens ergens via jou blog, hihihi. Leuk hoor!! En het waren dus echt Chinezen?? dat verwacht je toch ook niet. Ben benieuwd naar je volgende uitje.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk hè, toerist in eigen land! Je hebt er ook een leuk verslag van gemaakt. Er was eigenlijk maar één ding wat ons ergerde bij ons bezoek daar (wel al wat jaartjes geleden). Dat was de superopdringerige fotograaf bij de ingang. We konden met geen mogelijkheid voorkomen dat we op de foto gingen. Die hebben we natuurlijk ook niet gekocht!
    Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik moet ook bekennen dat ik er nog nooit geweest ben. terwijl het toch al lang op mijn verlanglijstje staat. zou ik deze zomer toch eens moeten doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuke reis heb je gemaakt. Ik heb de de Schans bezocht met mijn zweedse kleinkinderen en nog eens met buitenlandse leerlingen in het kader van uitwisseling. Anders weet ik niet of ik er ooit naar toe zou zijn gegaan.Het is heel anders dan je je bij de naam voorstelt maar wel erg mooi.Ben benieuwd naar het vervolg van je avonturen.
    Fijn weekend en beterschap.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heerlijk dagje! En ja, NL heeft toch nog wel verrassende plekjes (weliswaar vol met toeristen) maar toch! Bij de molen 'De Kat' heb ik wel eens verfpigmenten besteld. Grappig, ik wist niet dat deze op de Zaanse Schans stond.
    Leuk reisje.
    Goed weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hee, wat leuk! Ik zal je wat verklappen. Ik kom uit de Zaanstreek. De H.B.S. waar ik mijn middelbare schooltijd doorbracht staat naast de Zaanse Schans. (Een klein stukje verderop) En ook mijn vader was een Zeeuw, die in de Zaanstreek terecht kwam. Dit berichtje van jou was voor mij dus een beetje nostalgie.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Erg leuk daar, ben er een paar jaar geleden ook geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat boffen wij toch met ons prachtige landje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ja , ook al gaan wij graag naar het buitenland , m'n eigenste landje mag er ook zijn en dat laat jij met deze beelden voortreffelijk zien .
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  30. I love your colorful, diverse and very interesting blog. Zaanse Schans is one of my favorite old Dutch places to see. xo Jenny

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...