donderdag 19 april 2012

Zevenbladquiche

We hebben er lekker van gesmuld, van de Zevenbladquiche die ik vorige week gemaakt heb…!

Alleen moet ik als ik heel eerlijk ben bekennen dat, hoewel het Zevenblad heerlijk rook bij het snijden, er qua smaak eigenlijk niets van terug te vinden was, ha ha ;)!

Ik blijf het echter een gaaf idee vinden, dat je in deze vroege tijd van het jaar toch vers ‘groenvoer’ kunt vinden om te eten! Maar…wat voegt Zevenblad dan toe aan de maaltijd, behalve het fijne idee dat je vers groen eet?

Eens kijken wat Wikipedia erover zegt:

‘Zevenblad (Aegopodium podagraria) bevat vitamine C, provitamine A, kalium, calcium, magnesium en kiezelzuur.

In de volksgeneeskunde te gebruiken bij de behandeling van jicht en reuma. Omslagen van gekneusde bladeren werken pijnstillend op pijnlijke gewrichten.’

Geen enkel probleem dus, het eten van Zevenblad, en nog gezond ook! Het fijne van Zevenblad is dat het overal voorkomt, en dat je het zonder terughoudendheid dagelijks kunt eten. Je gebruikt het eigenlijk net als spinazie en kunt het koken, roerbakken, in stamppot gebruiken, door een omeletje roeren, een gratin mee maken, en ga zo maar door… de mogelijkheden zijn eindeloos!

Onlangs zag ik bij ‘l Heurebleu een recept wat ik graag nog wil gaan uitproberen: kaasscones met zevenblad.. jammie, het zag er heerlijk uit!!

Wil je de quiche uitproberen, dan hierbij de ingrediënten en werkwijze!

· 1 pakje diepvries bladerdeeg voor de bodem

· schaaltje gewassen en fijngehakte blaadjes van Zevenblad

· 1 gesnipperd uitje

· 1 gesnipperde prei

· 5 eieren

· 1 pakje soya cuisine of slagroom

· 1 pakje spekjes of champignons (voor de vegetariërs)

· 1 pakje blauwschimmelkaas (dana blue)

· 1 zakje geraspte kaas

· zout, peper, gedroogde tijm en peterselie

· Klein handje rozijnen en pijnboompitten

Werkwijze:

Bekleed een quichevorm met het bladerdeeg. Bak de spekjes (of champignons) in een klein beetje olijfolie. Fruit uitje en prei in het bakvet van de spekjes. Voeg het zevenblad toe en roerbak dit mee totdat het geslonken is, voeg peper, zout en kruiden toe. Verdeel de vulling over het bladerdeeg. Snijd de blauwschimmelkaas in stukjes en verspreid deze over de vulling. Hierover wat rozijnen en pijnboompitjes strooien. Klop de eieren en room tot een egale massa, maak hem pittig met wat zout en peper. Giet de ei-massa gelijkmatig over de vulling. Strooi hierover de geraspte kaas. Bak de quiche in ca 25 minuten op 200˚C in een voorverwarmde oven.

Eet smakelijk!

19 opmerkingen:

  1. Mmmmmm, het proberen waard, bedankt voor het recept.
    Fijne dag, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat klinkt lekker en gezond! en op je foto ziet de quiche er heerlijk uit, ik hou daar wel van. Ik sprak na jouw vorige logje over zevenblad een buurvrouw die hier pas woont. Ze heeft een grote tuin maar dat is nu 1 ravage. Dat wordt grondig aangepakt vertelde ze en ja...de hele tuin is groen van onkruid. Toen kreeg ik een vermoeden...uh eh..mag ik even kijken?? vroeg ik ;). En ja hoor...zevenblad! Ik vertelde dat ze eigenlijk al een soort van moestuin had!!! Dat je het kunt eten.Ik mag ook plukken zei ze, heb ik al gedaan en ik ga morgen of zo nog maar een keer langs. Nu nog die zevenblad uit haar tuin proberen te krijgen...oeff dat schijnt heel moeilijk te zijn! Dank je voor het recept! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me heerlijk. Dat wordt dan na de vakantie, want dan zal het zevenblad hier ook wel groeien.
    Lieve groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een heerlijk recept! Ga het zeker een keer zo klaar maken. Zevenblad is er genoeg en nu zijn de blaadjes nog jong en mals. Later in het jaar zijn de bloemen ook heel mooi.....toch heb ik het liever niet in mijn tuin!
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo lupineke,
    wat grappig als ik het lees is het of ik in mijn eigen keuken sta,ik had het recept ook al opgeslagen als vervente vegetarieer.maar heb het deze week ook al gegeten wetende dat het toch super gezond is,dus........
    ik heb het in een pasta saus verwerkt met paddestoelen ook erg lekker ,heb niet echt een recept doe meestal wat met wat ik in huis en nu ook in tuin heb Hi...hi
    maar deze quiche komt ook nog ,lieve gr marloeskreatief
    P.s genoeg zelfs teveel zevenblad in de tuin!!!!kan een winkeltje beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo Stefanie, het klinkt heerlijk en het ziet er ook nog eens zo uit, maar........brr, als ik denk aan al die uren dat ik bezig ben geweest worteltje voor worteltje uit de tuin te trekken: torretjes, wurmen, modder.....nee, ik bedank dan toch.
    Nu weet je meteen dat ik niet echt een tuinmens ben.....
    groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier heb ik geen zevenblad in mijn tuin en ik zie het hier ook nergens. Moet toch eens zoeken waar het voorkomt want indertijd in Zweden had ik het ook niet in mijn tuin. Kan me toch niet voorstellen dat het een typisch nederlands (on)kruid is.Daar had ik het volop in de tuin en heb het er met engelengeduld proberen uit te roeien.Zo zie je maar.
    Fijne dag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ga ik volgende week proberen! Heb genoeg van die ellendige blaadjes in de tuin! Dus zal ik voor het eerst vers uit eigen tuin kunnen plukken! Ben heel benieuwd wat de heren er van vinden! Bedankt voor het recept!
    Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is nog eens een gaaf recept, zo raak je dan ook meteen dat vervelende zevenblad uit je tuin kwijt!

    Groetjes,
    Esther

    Ps: Sinds kort staat mijn webwinkel op facebook. Help je mij mee om mijn winkeltje te laten groeien? Klik dan even op 'vind ik leuk' ...daar doe je me een groot plezier mee!
    http://www.facebook.com/pages/Brocanterie-Derdijk/343153025747928

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En als iedereen elke dag zevenblad eet dan komen we nog eens van dat onkruid af ;-)

    Het lijkt me een heel lekker recept.

    Groetjes,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hmmm dat klinkt geweldig!! Ga het zeker uit proberen, dank je wel voor het
    leuke recept!!
    (zevenblad genoeg hier in de tuin, dus dat moet geen probleem zijn, haha)
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo, ben blij dat het zo goed gesmaakt heeft. Ik houd het toch maar bij raapsteeltjes ;-)
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mmm .... zo bij jou ziet het er ( en klinkt) het heerlijk !
    Uit eigen tuin (zelfgezaaid ?) zou ik het ook wel (durven (o)) maken maar niet langs de weg of zo vandaan (LOL)...
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, wat lijkt me dit lekker. Maar ik hou me toch maar bij m'n spinaziequiche. Ik heb nl helemaal geen zevenblad in de tuin. Wel heel veel paardestaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er lekker uit! En zoals zo vaak:,"weer wat geleerd"! Bloggen is zeker ook nuttig! Bedankt en een lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig zeg, nooit geweten dat je dit "onkruid" kunt eten. Als je het eenmaal in je tuin hebt, kom je er nooit meer vanaf, zeggen ze toch? Als het eetbaar is, is dat nog niet zo'n ramp. Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mmm, ziet er lekker uit. zal ik ook eens proberen.
    vorige week heb ik zevenbladlinzensoep met linzen gemaakt. ik vond het erg lekker maar mijn gasten niet zo, geloof ik ...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ooh dat ziet er erg smakelijk uit, yamm. Ik krijg er gelijk trek van. Weet je ook waar je zevenblad kunt kopen, want ik wil het graag eens proberen te maken?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...