vrijdag 4 mei 2012

Ontmoeting tussen “Mien’en ‘Pien’!

Op de vierde dag van mijn rondreisje Nederland vond een gedenkwaardige ontmoeting plaats:  een ontmoeting tussen Drentse BalseMien en Zeeuwse LuPien!

Toen ik actief werd in Blogland, werd de blog van Balsemien al snel één van mijn favorieten. Ik volg al heel lang haar belevenissen en verhalen over haar leven in het Drentse land, en met enige regelmaat gingen er kleine berichtjes over en weer…

Toen zij na een flinke opruimingswoede liet weten, nog een stapel Ariadne at Home’s in de aanbieding te hebben, liet ik haar snel weten daar wel belangstelling voor te hebben! “Nou”, zei Mienke, “als je nog eens in de buurt bent, dan kom je ze maar halen!”

En nu was het dan zo ver: ik was in de buurt… tenminste, ik was in Drenthe… dus was de afspraak snel gemaakt! Toen ik rond lunchtijd bij Mienke’s huis aankwam, bleek Mienke er totaal anders uit te zien, dan ik had gedacht, hi hi! Ik moest gewoon even wennen en omschakelen…! Gek he, dat je een beeld voor ogen hebt van iemand, en als je elkaar dan in het echt ziet, dit beeld helemaal niet blijkt te kloppen ;)! Nou duurde dat gelukkig niet lang, want… wat een lieve schat is zij! Ik voelde me meteen heel erg welkom!!

Tijdens en na de gezellige en heerlijke lunch maakte ik kennis met het gezin van Mienke: man, zoon, vier honden, twee flessenlammetjes en nog veel meer dieren! Mocht ik zelfs een van de lammetjes, Jopie, de fles geven, wat ontzettend leuk was dat!! Had zelf ook nog een bedankje voor haar meegenomen...


En wat heeft Mienke me die middag in de watten gelegd!! Eerst hebben we al haar prachtige quilts en borduurwerken bekeken… en dat zijn er een heleboel! Ze is een zeer kundige en vaardige handwerkster, en ze heeft de meest prachtige dingen gemaakt! Ik kon alleen maar vol bewondering toekijken…!

Vervolgens nam ze me op mee op pad, om het Drentse land te gaan verkennen en ontdekken! Zelfs de auto was hiervoor speciaal gepoest ;)! Het werd een geweldige rondrit, waar ik enorm van genoten heb! En wat is Drenthe mooi!!! Hier wil ik beslist terugkeren!

We zagen:
Prachtige natuurgebieden…



Lieflijke dorpjes… 




Natuurlijk een echt hunebed… het was voor het éérst in mijn leven dat ik er eentje zag!



En… als klap op de vuurpijl lieten Mienke en haar man me hun kudde Drentse Heideschapen zien, die speciaal voor mij, op een nabijgelegen heideveld,  bijeengedreven werden door de honden Jet, Sam en Fiep! Wat een bijzondere belevenis!!

Sam en Jet zijn de jonge Bordercollie ’s, die ‘het vak’ nog aan het leren zijn… Fiep is al volleerd, zij weet precies wat er dient te gebeuren!


Eerst wilden ze nog even lekker ronddollen met een stok J


Maar al snel hadden ze in de gaten dat er ook gewerkt mocht gaan worden! Wat een enthousiasme… geweldig om te zien!!


In de verte was de kudde schapen al gesignaleerd…


… en daar ging Fiep…  keurig dreef ze de kudde netjes onze kant op!


Netjes naar links… en weer naar rechts…


… naar Mienkes man toe, die meteen een kleine inspectie kon uitvoeren. “Hoeveel lammetjes tellen jullie”, vroeg hij nog… Ja ja, een makkie met al dat constant bewegende spul, ha ha!


Ondertussen konden de hondjes er geen genoeg van krijgen, en lagen ze smachtend te wachten op nieuwe orders!


“Mag ik echt niet nog een rondje rond de kudde rennen? Ik wil het zoooooo graag!!”


De schapen mochten inmiddels  hun eigen weerweg volgen… wat ze braaf deden.


En daar gingen ze weer… dwalend en grazend…over de grote stille heideIk durf niet te zeggen, hoeveel foto’s ik genomen heb van deze prachtige dieren… J!


En van de superlieve hondjes natuurlijk!

Veel te snel was deze fantastische middag voorbij… en moest ik helaas al weer afscheid nemen van Mienke en haar leuke gezin…! Met pijn in ’t hart heb ik Drenthe die avond dan ook verlaten, op weg naar vrienden in Zutphen, waar ik de nacht zou gaan doorbrengen. Voelde een onverwachte verbondenheid met dit onbekende deel van ons land, waar ik nog nooit eerder was geweest, maar wat me op een heel bijzondere manier raakte..!

Niet in de minste plaats natuurlijk door Balsemien (en haar man niet te vergeten!!) die me op zo’n warme en hartelijke wijze heeft laten kennismaken met ‘haar’ Drenthe…! Dank je wel Mienke... het was super!!

25 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige post heb je ervan gemaakt, geweldig die foto's van de honden en die mooie schapen, erg leuk om te lezen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heeft Nederland toch veel te bieden. Drenthe is inderdaad prachtig, ik vind het een voorrecht om er te wonen hoor. En wat laat je hier weer prachtige foto's zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een heerlijk verhaal om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan me voorstellen dat het een bijzondere middag was. Hartelijke mensen en dieren en prachtig landschap.
    Vooral de foto met als onderschrift "netjes naar links..." vind ik een prachtige foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. AHA... daar ging de reis heen! Ik volg Balsemien nog niet zo heel lang, maar wel met veel plezier! Ze is nu in Zweden hè..
    Geweldig hoe border collies hun werk doen bij de schapen, ik vind dat machtig om te zien en kan daar nooit genoeg naar kijken!
    Fijn om weer mee te mogen genieten van dit deel van je "rondreis". En wat was de volgende bestemming?

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sluit me helemaal bij de vorige reaktie's aan !
    Zoals de border collies , dat heb je heel mooi vastgelegd !
    En het lammetje te drinken geven ... toch een foto van jou ;o)

    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt van je rondreis door Drenthe.
    Fijn weekend.
    Anjke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuk verslag, zeg!
    Het spat eraf hoe je hebt genoten.
    Daar hoef ik me helemaal niet in in te leven, want ik maak het zelf mee. Een feestje! Yippie, met de hondjes, die echt fantastisch zijn, om over de rest van de familie nog maar te zwijgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik begrijp je gevoelens mbt Drenthe heel goed!
    Daarna Zutphen. Ik kijk al uit naar je verslag. Het je het stadhuis gezien? Komt dat ook in je verslag? Ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hej Lupineke,
    Vanuit een koud Zweden (zie straks mijn blog...) krijg ik het meteen warm bij het lezen van je blog van je bezoekje aan ons. Wij genoten van jouw gezelligheid en al toerend en babbelend voelde het alsof we elkaar al best lang kenden... En wat heb je onze hondjes en schaapjes prachtig vereeuwigd!
    Vanaf de laptop van Josien in haar Zweedse keuken verzonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gezellig verhaal, en wat een prachtige foto's!!
    Drenthe is mooi he! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Pien, nog een keer, de vorige reactie was van Mien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk verhaal weer.Drenthe is id heel erg mooi en ik ben er al vaak geweest op vakantie, zeker een aanrader. Wat mooi die schapen kleuren precies bij hun omgeving en die hondjes geweldig dat ze dat kunnen en er nog lol aan hebben ook.

    groetjes en alvast een goed weekend.
    dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi je verhaal over Drenthe. Ben er gelukkig ook verschillende keren geweest.
    Prachtig hoe die honden 'communiceren' met de mens..
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hej Mien en Pien, heerlijk verhaal van jullie ontmoeting in het mooie Drenthe. Misschien nog eens een grote tour naar JoSien als we het busje kunnen vullen ;)
    N.a.v. Sundborn heb ik een heimweelogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een gezellig blog heb je geschreven, ik heb wéér genoten!!!! Leuke foto's heb je gemaakt, maakt toch niet uit wat het aantal foto's zijn, geniet er maar van! Kom je ook nog in Apeldoorn? groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is al weer avond, maar genoten van je blog.
    Wat een heerlijke vakantie reis heb je gemaakt.
    En de foto's stuk voor stuk prachtige plaatjes.
    Dank je wel.
    Groenis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jemig: Ik krijg spontaan zin om naar Drenthe te gaan! Mooi plaatjes weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ja, heel vaak is de voorstelling die je van iemand hebt, heel anders dan de realiteit. maar de beesten had je al gezien op de blog, dus dat was geen verrassing!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een avontuur heb je toch beleefd, en je schrijft er leuk over en ........zoveel mooie foto's!! Je kunt zo reclame maken voor Drente!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat oude tijdschriften al niet teweeg kunnen brengen..hi..hi.. En idd Drente is heel mooi. En wat een leuke middag heb je gehad. Raar eigelijk he, dat je een voorstelling maakt van iemand die je helemaal niet kent. Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt.
    Fijne avond lieve groet Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige reportage heb je van je bezoek in Drenthe gemaakt, heerlijk om te lezen en te zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...