vrijdag 22 juni 2012

Zomerkoninkjes!

Ongekend, dat je zo kan genieten van een schijnvrucht! Want dat is de aardbei eigenlijk… In het Latijn heet hij Fragaria, wat gewoon ‘aardbeitje’ betekend. Qua symboliek heeft hij wel een aardige betekenis, namelijk ‘kortstondig genot’. Tja, daar kunnen we ons toch wel iets bij voorstellen, toch?


Aardbeien zijn niet alleen heerlijk om te eten, maar ze zijn ook nog supergezond! Ze zitten gigantisch vol vitamine C, en bevatten veel antioxydanten, zoals anthocyaan, die zorgt voor de mooie rode kleur. Bovendien krijg je ook nog vitamine A en B binnen plus kalium, ijzer en calcium. Mooi meegenomen dus!


De eerste anderhalve kilo aardbeien uit de moestuin aten we zó uit het vuistje, genietend van de volle zoete smaak die alléén eerste aardbeien kunnen hebben…

Bij het proeven van de heerlijke zomerse smaak herinnerde  ik me ineens weer de bosaardbeitjes, die we in Zweden plukten, al wandelend.. wat een genot! Uh.. kortstondig.. ? Ach, we denken er nu nóg wel eens aan, dus dat zal wel meevallen ;)! 


De drie kilo die ik daarna plukte, verdween op onverklaarbare wijze her en der in monden, yoghurt, smoothies en verzin het verder maar… Gelukkig kon ik nog een pond redden om likeur van te maken! “Zonde”, riepen man en kinderen… “wij houden niet van likeur, en ze zijn veel lekkerder om gewoon op te eten!”


Tot mijn grote vreugde kon ik gisteren weer vier kilo zomerkoninkjes plukken.. mijn aardbeienplanten hebben nog nooit zoveel oogst gegevenJ!! 


En eindelijk staat er dan nu een pan aardbeien op het vuur om jam van te maken!


Prins Aardbei kijkt het allemaal eens vrolijk aan!


Als de jam- en likeurvoorraad voor de winter klaar is, kan Lupineke op zoek naar leuke receptjes - zomaar voor de lekker! Al googelend vind ik onder andere:















Jammie,  dat komt vast wel goed… En natuurlijk heb ik ook nog mijn eigen overheerlijke


Waar zal ik eens mee beginnen…!?


En als ik het echt niet meer weet… dan ga ik gewoon hier heen J!

25 opmerkingen:

  1. Wat een zomers en smakelijk blogje het water loopt me in de mond..Mijn jam staat al in de kast maar er zitten nog een paar beitjes aan de planten.De laatste alweer.Maar ik heb nog wel veel bosaarbeitjes. Oh die aardbeienkwarktaart heb ik zo vaak gemaakt en is nu ook de favoriet van mijn beide dochters.
    Wens je een heel fijne dag met net zo'n mooi blauwe lucht als we hier hebben.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh, jammie... bosaardbeitjes..! Ik word een klein beetje jaloers ;)!

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk, zoveel aardbeien. Geniet er van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, aardbeitjes. Kleine Imme noemt ze 'aabs'. Hier in ons moestuintje groeien ze wel maar niet zo uitbundig als vorig jaar. Ze zijn ook niet zo lekker als vorig jaar. Ik geef je man en kinderen gelijk hoor: liever niks mee doen en puur natuur opeten, zonder slagroom en zeer zeker zonder suiker. Als je dan teveel hebt, kun je altijd nog op de een of andere manier 'inmaken'. Maar dat komt m.i. de smaak niet ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het water loopt me in de mond bij het zien van zoveel heerlijkheden. Wat een genoegen moet het zijn om zoveel leuke dingen te kunnen doen met de oogst uit eigen tuin.
    Ik ga weer eens voor de taart zonder suiker, die is heerlijk.
    Meteen even een lijstje maken, want ik ga zo boodschappen doen!
    Dank.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke blog weer! En fijn om te weten dat ze zo verschrikkelijk gezond zijn; er staat hier een bakje klaar voor de lunch en nu kan ik zeggen dat ik gezond en verantwoord aan het smikkelen ben!
    Al zijn mijn aardbeitjes vast niet zo lekker als die uit jouw tuin. De mijne komen uit de supermarkt en uit ervaring (vroeger) weet ik dat eigentuinaardbeien véél lekkerder smaken. Maar ja, ik heb geen huis en dus ook geen tuin en ik zag ook nergens karretjes langs de weg dus ik heb ze toch maar bij de supermarkt gekocht....
    Je recepten zien er geweldig uit, mmmm wat een lekkere dingen!

    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel lekker, aardbeien zijn mijn favoriet deze tijd.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat HEERLIJK allemaal toch weer ... waar tover je toch al die verrukkilijke plaatjes, taarten , Prins aardbei (wat een lieverd :O) vandaan ;o))
    veel te lekker ... en kan allleen maar kijken (grapje ...),
    dank je voor het meegenieten hoor !

    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lekkere recepten heb je geplaatst. Ik ben ook lekker aan het smullen van eigen aardbeitjes. Dat lekker ook nog zo gezond kan zijn is mooi meegenomen.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt wel eer van je harde werken in de tuin. Heerlijk al die verse producten zo van eigen land. Het kost wat moeite maar dan heb je wel wat.
    Krijg zin aan aardbeien, straks even langs de winkel.

    Groetjes en goed weekend, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aardbeien zo van de plant zijn het aller lekkerst.... Als je veel van die heerlijke vruchten hebt moet je gewoon iets maken wat je later in het jaar kunt gebruiken...en jij geeft tips genoeg.. Heerlijk blogje. Een fijn weekend en tot een volgende keer. Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja aardbeien uit eigen tuin, daar kan er geen een tegen aan zo lekker zijn die. Leuk wat je er allemaal van maakt en die likeur is zo lekker, ook wel eens gemaakt............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het water loopt mij in de mond. Ik ben aan de lijn volgende week trouwerij van neef.Moet ik wel in mijn pakje passen. Maar hierna mag ik wel van die lekkere zomerkoninkjes. Smullen wat een heerlijke recepten heb je hier.

    Fijn weekend lieve groetjes José

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Jose, goed nieuws: in verse aardbeien zitten haast geen calorieën, je kunt hier eindeloos van eten zonder aan te komen! Pas als je er suiker/slagroom etc aan toe gaat voegen, kun je dit merken aan de naadjes van je kleren!

      Verwijderen
  13. MMM wat een heerlijkheid, al die verse vruchten zo van het land, hier wordt elke rode bes en aardbei meteen door de vogels ingepikt, dus helaas moet ik altijd naar de winkel voor fruit! Veel plezier met al dat lekkers, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Terwijl Keukenprins zich weer eens buigt over nieuwe koekjes in de maak, roep ik vanachter de computer naar beneden: Lupineke heeft lekkere receptenlinks voor aardbeien op haar blog gezet!! Jummie!! We hebben ze helaas niet zelf in de tuin, wat niet is kan nog komen. Morgen gaan we ze misschien wel zelf plukken... Smul ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat aardbeien land in brabant is echt heel leuk ,en ze hebben allemaal heerlijke dingen allemaal met aardbeien we zijn er in mei geweest ,vooral voor kinderen is er het een en ander te doen echte aanrader heerlijk he die rode gezonde snoepjes gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha heerlijk Aardbeien , op Texel heb je ook zo'n leuke zelfpluktuin en de aardbeien zijn er zo lekker zoet.....
    Veel plezier met jam maken

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn aardbeien zijn nog niet zover--een wat later soort,maar heerlijk zoet!
    Straks ook weer allerlei lekkers maken met de aardbeien.

    Als je ook een wilde roos in je tuin wilt,dan moet je straks een rozebottel van die roos in de grond stoppen. Komt gegarandeerd uit! Zo zijn er hier al vele wilde rozen bij gekomen.
    goed weekend.
    groetjes,truus uit Drenthe.
    ps. Je mag ook wel een rozeplant hebben hoor!
    Alleen ligt Zeeland zover weg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geweldige tip Truus, dank je wel, dat ga ik zeker uitproberen dit najaar!

      Verwijderen
  18. Mjammie! Dol op aardbeien. Prachtige foto, vooral die ene met die aardbeien op een stokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk al die aardbeien!
    Wat een droom, zoveel lekkere aardbeien uit eigen tuin! Fijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit zijn écht té lekkere recepten. Ook ik kan niet kiezen.
    Wat heerlijk dat je ze zo uit de tuin kunt halen.
    Vergeet je Prins Aardbei niet van de rand van de pan te halen.
    En aardbeilikeur, wel als je zoveel aardbeitjes hebt mag je best wat voor jezelf maken:-))
    Lieve groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, de vorige keer dat ik deze aardbeilikeur maakte, heb ik er zelf haast niets van gedronken hoor! Een rondje proeven onder vrienden leverde namelijk zoveel enthousiaste reacties op, dat de likeur vervolgens in cadeauflesjes weggegeven werd ;)! Net zo leuk, toch?!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...