woensdag 1 augustus 2012

Lughnasadh… begin van nazomer en herfst

De oude Keltische zonnegod Lugh (spreek uit Loe) is de naamgever van het feest dat in de oude Keltische traditie gevierd wordt op 1 augustus: Lughnasadh. Op dit feest wordt het graan- en oogstfeest gevierd en tevens het begin van de Keltische herfsttijd. Vanuit de Saksische oorsprong werd het feest Lammas genoemd, wat ‘broodmis’ betekent, dit was het feest waarin het eerste brood gebakken werd van het eerst geoogste graan.

afbeelding Internet

Lughnasadh wordt in de Keltische gebieden gevierd als dankzegging voor een rijke oogst en de overvloed van de natuur. In modern Iers heet de maand augustus nog steeds Lúnasa, en in het Schots Lùnasdal. Oorspronkelijk was Lughnasadh de eerste van drie herfstvieringen, Mabon en Samhain zijn de volgende twee.


Met Lughnasadh begin je te merken, dat de hoogzomertijd langzaam verandert in de nazomertijd. Het is een subtiele verandering, je ziet het aan de schaduwen, die langzaam weer wat langer worden… je ruikt het aan de lucht, die soms ineens wat kruidiger lijkt.. je ziet het aan het blad van bomen en struiken, dat diep donkergroen geworden is en niet meer zo fris groen als eerst…
Overal zie je bessen, graan en fruit kleuren, zowel de gecultiveerde soorten als de wilde. Het is een volle, rijke tijd!

afbeelding Internet

Lugh was de god van de ambachten en de handel, hij was jong en sterk, meester van alle kunsten, vooral de smeedkunst!

afbeelding Internet

Volgens een oude Keltische legende wilde Lugh dat er elk jaar een herdenkingsfeest gehouden zou worden ter ere van zijn bosmoeder, Tailtiu. Zij stierf door uitputting nadat zij een dicht bos had gerooid met het doel daar graan te verbouwen. Op de plek waar Tailtiu begraven is, onder een grote heuvel in Ierland, werd het eerste Lughnasadh feest gevierd.

afbeelding Internet

Lughnasadh is een traditioneel graan- en oogstfeest. Logisch ook, als je ziet dat overal het koren in deze periode van de zomer binnengehaald wordt en dat de kansen om een strenge winter te overleven in vroeger tijden echt afhingen van een goede oogst!


Graan had in veel culturen een magische betekenis. Vaak werd het voorgesteld als een Vegetatiegod, die zich in de vorm van graan uit vrije wil opofferde om de mensheid van voedsel te voorzien. Deze god stierf als het graan werd geoogst, maar leefde voort in de graankorrels om bij het zaaien weer opnieuw tot leven te komen.


De laatste korenschoof werd magische krachten toegedicht, deze zou de Graangod zelf vertegenwoordigen. Meestal werd deze laatste schoof gezamenlijk geoogst, zodat niemand verantwoordelijk zou zijn voor het ‘onthoofden’ van de graangod en ongeluk over het dorp zou afroepen.

De laatste strohalmen werden gebruikt om een dier van te maken (vaak een geit, haas of haan) die de Vegetatiegod zelf voorstelde, of men maakte er een corndolly van, een graanpop die symbool staat voor Moeder Aarde. 

afbeelding Internet

Het feest van Lughnasadh is eigenlijk een soort voorloper van de Olympische spelen. Bij de samenkomst tijdens Lughnasadh werden niet alleen drie dagen lang religieuze rituelen gehouden, maar ook competities, waarbij de jonge Keltische strijders hun krachten konden meten met elkaar. Mooi om te zien, dat dit nog steeds gebeurd, niet alleen dit jaar in Londen, maar ook in de vorm van de Highland Games… 

Foto Internet, fotograaf onbekend

Wat kan Lughnasadh je op persoonlijk gebied brengen? Met Lughnasadh kun je terugkijken op het afgelopen jaar en bezien, welke oogst dit jaar je gebracht heeft in spirituele, emotionele en fysieke zin. Het is goed om even stil te staan bij alle mooie en groeizame dingen van het afgelopen jaar. Maar ook de mindere vruchten kun je aanschouwen, en vervolgens teruggeven aan Moeder Aarde, zodat ze als groeistof kunnen dienen voor weer een nieuw seizoen.

Foto IJzertijdboerderij Dongen

Nog mooier is het, als je dit kan delen met je dierbaren, zoals ook de oude Kelten deden: een groot vuur, lekker eten en drinken van de eerste oogst en genieten van het leven!!

20 opmerkingen:

  1. Interessant om te lezen. Toch ben ik blij dat in onze tijd graan gewoon graan is, waar je heerlijke producten van kunt maken. Mijn dagelijks brood zou ik niet graag missen maar er hoeven geen goden en wat dies meer zij mee verweven te worden. Wij maken ons leven op een andere manier gecompliceerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zo boeiend wat je allemaal weet en deelt met ons, dat je daar de tijd voor neemt. Dank je. En om in de sfeer van Lughnasad te blijven, goed dat ik mijn broer en schoonzus heb uitgenodigd voor het eten vanavond.
    Fijne dag, groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lupineke, ooo van ben ik blij dat ik volger van je ben geworden. Die prachtige foto's en die geweldige verhalen van je. Ik wou dat ik dat kon, groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk om je blog te lezen! En je hebt prachtige foto's geplaatst!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leer ik hier veel.
    Heel interessant allemaal, en de platen er bij zo goed gekozen.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lupinneke!!! :-0 HERFST ???? Daar wil ik nog even niet aan denken hoor!! Maar wel een mooi verhaal hoor. :-)

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat heb je het weer prachtig verteld, en met mooie foto's!
    Ik wou er ook een stukje over bloggen, maar ik heb het achterwege gelaten, en een link naar je prachtige blog geplaatst! ;-)
    Fijne Lughnasadh! Proost!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, ook al zo'n mooi Lughnasadh verhaal :). Mooi hè, die veranderingen in de natuur en aanloop naar de herfst?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook hier met heel veel interesse je verhaal gelezen, mooi, zo leer ik er iedere keer weer iets bij. ( jammer dan ik het nooit kan onthouden)
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi en vooral ook interessant blogje!
    Dank je wel.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi stuk Lupineke. De Highland games zijn ook een belevenis, maar ons krijg je in de zomer niet naar Schotland (midges).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor je verhaal. Is er in september ook een keltische viering?
    Dan ga ik naar Ierland,en het is dan leuk om zoiets mee te maken.
    Highlandgames zijn hier in Nederland ook.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rond 21 september vieren ze Mabon, ook een herfstviering. Wat super dat je naar Ierland gaat, ik word jaloers.. ;)

      Verwijderen
  13. Kijk maar uit dat je niet de interesse van Truus gaat volgen. Ierland is erg verslavend namelijk...
    Voor oktober staat ons tweede bezoekje van dit jaar al geboekt...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hej Lupineke, wat vliegt de tijd, Augustus al weer begonnen. Ik heb ook echt het gevoel dat de zomer voorbij is, dat komt vooral door al die regen in juli. Laten we er een fijne nazomermaand van maken, dank je voor dit verhaal.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lupineke .... merci !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie betekenis van dit feest.
    Grappig dat het me ook juist weer vanmorgen opviel dat het zo kruidig ruikt buiten.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik volg je blog al lang en geniet er erg van...wat ik me afvraag is ,hoe je aan deze wijsheid komt ,schud je dat uit je mouw ,heb je die kennis paraat of ben je antroposofisch opgevoed
    dit verhaal doet me veel en ik zou er ook meer over willen lezen .....moet ik t dan in de hoek van christofoor zoeken of keltische sagen ...ik weet dat je even een computerstilte hebt ,maar hopelijk kun je of een van je lezers me verder op weg helpen alvas bedankt hilly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Hilly,
      ik lees al zo lang ik me kan herinneren boeken over zowel Keltische/antroposofische geschiedenis.. mythen en sagen.. ben al jaren Boekenjuf dus volg ik ook nieuwe uitgaven.. ben vaste klant van de bieb.. en sinds kort ben ik er ook achter dat er heel veel op Internet te vinden is.
      Vaak ga ik, als ik weet wat ik wil vertellen in een logje, in mijn boekenkast snuffelen, en als ik weet, dat er iets van een verhaal of sage is wat ik niet direct in mijn eigen bronnen kan vinden dan snuffel ik rond via Google. Kortom: een mixje en mengelmoesje dus!
      groetjes Lupineke

      Verwijderen
  18. Als ik gewoon even lekker wil lezen dan kies ik stukjes uit jouw blog uit. Ik voel me thuis op jouw blog en het sluit heel erg aan bij mijn belevingswereld. Ga er alsjeblieft mee door. Als die mooie verhalen. En bovenal leer ik er ook van. Zelf ben ik de Reiziger cyclus van Diana Gabaldon aan het lezen. Het is een historische roman met legio wetenswaardigheden over de schotse geschiedenis en alle huiselijke gebruiken van de beschreven tijd. Een romantisch verhaal die je doet geloven dat je de levens in zou willen stappen die beschreven worden. Een aanrader voor blaszijdenverslinders

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...