vrijdag 28 december 2012

Een logje over snorkelen, kamerolifanten en kruisbessenwijn ;)

Er komt een sms-je binnen van familie op een ver, warm en tropisch eiland: “We zijn aan het snorkelen!”
Ik sms terug: “Kan hier ook ;)!”
Tja, echt vrolijk worden we niet van al die nattigheid L, toch?

En… aangezien het maar blijft regenen, en niet droog lijkt te worden, en de moestuin een half zwembad is… vermaken we ons maar binnenshuis!

Nadat de woonkamer opgeknapt was, en heeeeeel veel spullen en boeken naar de tweedehands verdwenen waren (heerlijk!!) miste ik toch nog iets in huis… planten voor mijn groene vingers!

Lupineke verheugt zich al helemaal op het komende tuinseizoen, maar, nu is er nog eventjes helemaal niks te doen. Het spitwerk is door de nattigheid en mijn rug blijven liggen, en als ik vandaag ook weer de regen zie vallen zal er voorlopig waarschijnlijk ook niks van komen. Ik droom nog van karren compost en paardenmest halen, van onkruid weghalen, van mijn kruidentuintje veranderen…  

… dus ging het gisteren noodgedwongen naar het tuincentrum, om wat groen voor binnen te halen!


‘Elke tweede plant van dezelfde soort gratis’ was aan Lupineke niet besteedt. Het werden vier kamerplanten van die ouwe vertrouwde soorten, die inmiddels een heerlijk groen waasje aan de woonkamer geven.

De afgelopen twee weken leidde Lupineke noodgedwongen een zittend bestaan. Iedereen nog vreselijk bedankt voor alle lieve beterschapswensen! Ze hebben geholpen!!
Twee weken zitten is, voor iemand die altijd graag in beweging is, een goede les om… te leren onthaasten en relaxen J Maar ook om zaken op een rijtje te zetten.. om leren los te laten.. om hulp te vragen (en krijgen!)… om een nieuw ritme te creëren en… om je af te vragen hoe je in de toekomst kan voorkomen dat je jezelf zo ontzettend voorbij rent.. Om oude patronen te doorzien, en heel voorzichtig aan nieuwe te ruiken en snuffelen..!!

Maar ook om gewoon lekker aan mijn grijze vest te werken, wat nu een heel end af is. 


De afwerkranden zijn aan de laatste gehaakte toeren toe, en… weten jullie: 
IK DOE HET NOOIT MEER!!!!!

N*O*O*I*T  M*E*E*R 
een patroon omzetten, omdat de gekochte wol niet hetzelfde is en je moet gaan stuntelen met andere stekenaantallen en zo! Getsiederrie, de verhoudingen bleven maar niet kloppen, ik heb van alles overnieuw moeten breien en… nu het vest klaar is…

… is de achterkant nog steeds veel te breed waardoor ik er uitzie als een kamerolifant ;) Je lijkt wel zwanger, zei Manlief.. grumbel.. en dat op mijn leeftijd!!
Als noodgreep heb ik bedacht dat ik in het achterpand een stuk ga aansnoeren, rijgen of zoiets, waardoor het wat minder wijd valt. Geen idee of het slim is.. maar uithalen, tja, daar heb ik helemaal geen zin in!

Okee, verder ook nog wat leuks te melden? Ja hoor J!


Mijn eerste echte drinkbare wijn is gebotteld! En hij smaakt nog ook, hi hi!
Tatatarata… zie hier mijn ‘Vin de Rode Kruisbessen’, en echt, ik ben er supertrots op! Nadat de eerste wijnmaakpoging een soort mislukte perensherry opleverde, die je alleen drinkt als je heel erg wanhopig bent, nu dus een beter resultaat! Deze flessen gaan dan ook de kelder in en zijn voor heel speciale momenten ;)

Misschien wordt dat eerste speciale moment wel de jaarwisseling! Maandag is het al weer Ouwejaar, de dag van oliebollen en appelflappen bakken, een traditie die Lupineke graag in ere houdt. We houden het verder lekker rustig, met hopelijk nog een spelletje Slabberjannen...


Tot later!!


30 opmerkingen:

  1. Je hebt me weer doen schaterlachen! En dat had ik wel nodig op deze druilerige dag (werd het vandaag licht dan?). Hartelijke groet!
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, je maakt van allerlei tegenvallers ee vrolijk verhaal!
    Misschien een gebreid of gehaakte ceintuur om je nieuwe vest heen? Dan lijkt het weer minder wijd.
    Fijne jaarwisseling!
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer zo'n gezellig blogje, leuk hoor!
    Ik zou het grijze vest ver weg in de kast verstoppen......om hem later met nieuwe energie en ideëen weer te gaan recyclen.
    Slabberjannen????
    Gr Fenna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Lupineke.
    Ik heb niet geweten dat je 2 weken rust moet nemen,
    en zo een mooi blog voor ons geschreven, en ik voel helemaal met je mee.
    Maar echt het word zo weer heerlijk licht en lente.
    Ook ik doe weer handwerkjes, en droom van nieuwe werkjes.
    En tijd brengt raad, en komt het best goed met je vest denk ik.
    Geniet van je mooie nieuwe plantjes.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een gezellig blogje, je plantjes vind ik erg mooi. Dat vest, tja wat als je er een lederen riempje opmaakt halverwege en het daarmee aansnoert. Het proberen waard, succes. Slabberjannen is zeker iets Zeeuws, had er nog nooit van gehoord, maar ik wens je veel plezier met het bakken en spelen op oudjaarsdag/avond. Fijne jaarwisseling gewenst.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. om stilgezeten te hebben, ben je wel erg druk bezig geweest ;)
    en inderdaad ergerlijk: patronen die niet kloppen. hoe heerlijk is het om met de juiste wol volgens het juiste patroon te breien.
    enne: sante!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, iets van een verdronken kalf en een put.. ;)

      Verwijderen
  7. Als jij nu eens naar Drenthe komt--hier al 3 dagen-oke,2 1/2 dag zon--dan leer ik je breien met 2 kleuren en een patroon omzetten.
    De groentetuin is ook een modderpoel(tja,veengrond he),maar vandaag weer genoten van de zon.
    Slabberjannen=goed voor weer een leuk verhaal(mij onbekend,en geen zin in googelen,wil borduren!)
    geniet van je groene plantjes en plannen maken voor je groentetuin.
    groetjes,Truus uit Drenthe
    ps doe je niet teveel met bakken,enz met oud/nieuw?!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Truus, mocht ik weer eens naar Drenthe gaan, dan laat ik het je weten, bedankt voor je lieve aanbod!! Jammer dat het zo ver weg is ;) Groetjes!!

      Verwijderen
  8. Ik heb genoten van je laatste blogjes en ben weer bij gelezen bij je.
    Ik wens jullie alvast een gezellige jaarwisseling en een heel goed en creatief 2013.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. :) Heerlijk blogje weer! Ik kan me je ergernis over het breiwerk zo goed voorstellen... Wie weet ontstaat er toch nog een goed plan om het vest een goede snit te geven.
    Geniet maar van die mooie planten. Het wordt vanzelf weer voorjaar en dan kunnen we ons weer lekker in de tuin bezig houden!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou joh, je blogje is echt genieten en wat zien je flessen er super uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh gruwel ja heb je al die uren zitten breien past het niet. Of je breit van bolletjes die al euh ff in de kast liggen en kom je net een halve bol te kort. Ik sta soms op een gelegenheids marktje met mijn gesponnen bolletjes, hoor wel eens van mensen die enkele keer gebreid hebben dat een reden om te stoppen met breien is geweest: past niet, te weinig wol of patroon fout en uithalen van al die uren werken te deprimerend vinden om dan weer opnieuw te beginnen.
    Ik moet toe geven uithalen is ook niet mijn hobby. En omrekenen van patroon is ook wel eens een hele klus en als je dan telfoutje heb gemaakt grrrrr. Ik zelf moet nogal eens patroon omrekenen omdat ik bijna nooit met gekochte wol brei maar zelf gesponnen.Dus ook niet de makkelijkste wol om uit te halen. Je kan beter te klein gebreid hebben kan je altijd bies tussen breien maar te groot pfff.

    Succes met de oplossing en anders vest even wegleggen en er over 2 weekies met nieuwe blik naar kijken voor oplossing. Want als je met teleurstelling en vooral baal gevoel aan verandering van vest gaat beginne is het soms niet de beste oplossing (mijn ervaring in geheel verpest).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je bent een druk baasje geweest tijdens je rust periode wat doe je nou als je echt rust hi...hi misschien ook een hondje nemen daar word ik wel heel rustig van .......hi hi
    Dat vest zou ik echt even in de rust leggen tot nader orde maar die wijn klinkt fantastisch lieve groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Moest je twee weken stil zitten? Dat wist ik niet, ik hoop dat het beter met je gaat! Je hebt er een mooi blogje van gemaakt! En heerlijk nieuwe planten in de kamer! Een fijne jaarwisseling...met een wijntje erbij.
    Lieve groet uit Urk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als het niet lukken wil is breien niets aan. Het kleurtje is mooi, ben benieuwd hoe je 'm gaat snoeren ;) Ik dacht even dat je een plant met de naam kamerolifant had gekocht. De buitenkant van het wijntje ziet er al heerlijk uit.
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat weet je toch altijd wijze lessen uit 'narigheid' te halen.... Maar dat is levenskunst, vind ik. Ik leer met je mee...
    Misschien een idee om een koordje achterin het vest te rijgen zodat het achterpand wat getailleerder valt...? Of je maakt er een soort stolpplooi in?
    Wat een ontzettend mooie flessen met inhoud laat je daar zien! WOW, zo knap..

    Groetjes, elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, ik denk dat het zoiets gaat worden. Dank voor het meedenken :)!

      Verwijderen
  16. Vervelend om te moeten stilzitten en ook nog twee weken lang. Zonde van het resultaat van het vest.....!
    De flessen wijn zien er super uit! De groene planten zullen de woonkamer sfeervol aankleden.
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja soms moeten we even pas op de plaats maken en wat jij dit jaar allemaal hebt gedaan was wel een heel erg overvolle agenda! Dus even niet spitten, poten en wieden door de regen is wel eens goed voor je arme lijf! Maar hier hetzelfde hoor, dus voel met je mee! Misschien de naden aan de zijkant van je vest een stukje lostornen en er dan een leuke riem over doen, want het lijkt mij een heerlijk warm vest om in weg te kruipen!
    Mmmm die wijn ziet er echt prima uit, dus ben benieuwd hoe die smaakt! Grijns! Heel fijne jaarwisseling, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan een riem heb ik ook al gedacht, of zoiets dan... Misschien moet ik eerst aan die wijn om op het juiste idee te komen ;0))

      Verwijderen
  18. Op het moment dat ik dit schrijf is het stralend weer. Strakblauwe lucht en zon. Dat hebben we een tijdje niet gehad en het blijft niet zo. Én het is warm...heb m'n wintertrui verruild voor een bloes!
    Als je nou eens (gratis) lid was van Ravelry dan had je het garen in hun zoeker kunnen ingeven en dan kreeg je te zien wat je ermee kon doen, wat anderen ermee gemaakt hadden en je had kunnen zoeken naar een al of niet gratis patroon. Omrekenen gaat vaak goed maar vaker niet.
    Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, met Ravelry blijf ik een haat-liefde verhouding houden, het wil gewoon niet zo met mij en R... Ik weet dat sommigen er mee weg lopen, maar in ieder geval bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  19. ik heb datzelfde met Ravelry..gek hé..ik weet niet wat het is maar het is wel zo ;). en ja..dat is balen en ook herkenbaar! ik heb vorig jaar een tuniek gebreid van prachtig linnen/katoengaren en een patroon van drops. oké..dat was dan wel in een dunne alpaca gebreid maar ach joh..geen probleem. ik wilde het toch anders maken want het patroon van drops was ongeveer wat ik zocht..maar niet helemaal ;) Nou...het is een tuniek geworden...dat wel...maar...ik zal toch eerst flink aan de slanke lijn moeten gaan doen wil ie uberhaupt over mijn dijbenen passen ;) Bovendien is het garen niet zo vormvast maar dan wel in de lengterichting...het is meer een soort jurkje geworden. Maar dan wel een jurkje maatje 34! Dat heeft dochterlief wel maar ja...een gebreid linnen naturelkleurig jurkje...nee, gaat m ook niet worden! dus nu ligt ie te wachten totdat ik een keer de geest heb en alles uit ga halen en opnieuw beginnen...maar ik vrees dat dat wel eventjes duurt. Zou jouw wijn daarbij kunnen helpen?? Ziet er heerlijk uit, mooi etiket! en leuk je kamerplanten..staat zo fris! oliebol bak ze..ik ga het ook doen. lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Tip: neem een glaasje perensherry voor je je grijze trui aantrekt of eet veel oliebollen zodat hij gaat passen.Het laatse is voor je rug niet zo goed,dus stop hem maar even weg tot je de moed kan vatten om aan te passen.Heeft de rust voor verbetering gezorgd ?
    Kamerolifant ...niet zo'n fijne herinnering aan dit woord,werd in mijn pubertijd door de plaaggeest uit de klas zo genoemd (terwijl hijzelf ook niet de magerste was).Wat heb je een mooi etiket op je wijnfles ! Een fijne jaarwisseling en slabberjanse (dank voor de link want kennen doe ik het niet)!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Echt stilzitten is er bij jou duidelijk niet bij.Wel goed voor je rug al die regen. Nu moet je je wel binnen vermaken en dat is ook niet een probleem begrijp ik. Wat een ellende met dat vest.Het is ook lastig om een patroon om te zetten. Echt goed wordt het zelden. Hoop dat je een aanvaardbare oplossing vindt. Zo zonde van het werk anders.
    Wat zien je flessen wijn er mooi uit.
    Veel plezier op oudejaarsavond en een heel fijn en vooral gezond nieuw jaar.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vreselijk he, al die regen. Hier staat ook een deel van de tuin onder water... en ik heb zo'n zin om te gaan ruimen en opnieuw poten. Neem maar een glaasje van die fantastische wijn... en wie weet zie je het zitten om het achterpand toch uit te halen. Je bent niet de enige hoor! Ik heb er ook altijd goed de smoor in als ik achteruit moet breien! Een mooie jaarwisseling. En dank je wel voor al die inspirerende blogjes van het afgelopen jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh dat is vervelend en ontneemt de mens de moed om het om te rekenen. Neen, zwanger op jouw leeftijd liever niet denk ik.
    Kerstboom eruit, kamerplanten erin...
    Veel goeds voor het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Die kruisbessenwijn ziet er heerlijk uit! Ik heb net 600 gr kruisbessen geplukt. Kan ik daar ook wijn van maken? (heb alle spullen overgenomen van een wijnmaker, maar weet er niets van;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...