donderdag 31 januari 2013

Christian Birmingham

Ooit kochten we een kinderboek waarin de illustraties gemaakt waren door ene Christian Birmingham. Ik had nooit eerder van hem gehoord, maar wat me opviel was dat de tekeningen zó prachtig en gedetailleerd waren, dat ze bijna op foto’s leken. Nou is dat op zich niet bijzonder, zo zie je er soms wel meer, maar deze platen bezaten tevens zo’n kracht en warmte, dat ik er meteen helemaal weg van was! 


Het betreffende boek was een uitgave van The Narnia Cronicels , en de titel was: De leeuw, de heks en de Klerenkast. Met bewondering hebben we dit boek vaak gelezen, of beter gezegd bekeken!


De naam van deze illustrator bleef dan ook in mijn hoofd hangen, en al snel vonden we nog zo’n prachtig boek met illustraties van hem, het sprookje “Doornroosje’, ook zo’n juweeltje!


Vooral onze jongste was, als prinsessenmeisje, helemaal weg van dit boek.. geef haar eens ongelijk!






Maar ook de moeder van het prinsessenmeisje raakte helemaal in de ban van deze schitterende tekeningen!


Christian Birmingham bleek ook een Kerst-prentenboek geïllustreerd te hebben met de naam ‘Tim en de engel van de klok’ Ook dit boek ging mee naar huis!

Inmiddels was ik toch wel een beetje nieuwsgierig geworden naar deze Christian Birmingham. Hij lijkt een onbekende illustrator te zijn in ons landje…


Christian Birmingham werd in 1970 in Cornwall geboren, waar hij tot zijn dertiende jaar woonde tot hij naar de middelbare school ging. In zijn vakanties verdiende hij een zakcentje door op een camping te werken, maar al snel kwam hij er achter dat hij meer kon verdienen door de tekeningen, die hij in zijn vrije tijd maakte, te verkopen in de Galerie van zijn ouders in Polperro.

Christian had een grote inspiratiebron, namelijk Richard Scarry, die hij zeer bewonderde vanwege diens grote aandacht voor details. Christian was er dan ook zeker van dat hij in Scarry’s voetsporen wilde treden! Na de middelbare school ging hij naar het Exeter College of Art waar hij in 1991 cum laude afstudeerde. 


Vervolgens verhuisde Christian naar Londen en nam een agent in de hoop om middenin de uitgeverswereld aan opdrachten te komen. Inmiddels had hij een groot aantal teken- en schildertechnieken uitgeprobeerd, maar zijn agent adviseerde hem één techniek te kiezen die het beste bij hem paste en daar beroemd mee te worden. 


Christian koos voor werken met kalkpastel omdat hij hier heel intuïtief mee kan werken. Bovendien kon hij slecht het geduld opbrengen om met schilderen te wachten tot de verf droog was..!

Deze werkwijze leverde al bijna meteen een opdracht op. Een van de eerste boeken waarvoor Christian gevraagd werd, was The Magical Bicycle van Berlie Doherty en de illustraties hiervoor leverden ook nog eens een Award op! Vele succesvolle boeken zouden volgen…!



Veel van de boeken die Christian illustreert zijn sprookjes, hierin kan hij ál zijn creativiteit kwijt.
Het verhaal hoe hij zijn vrouw leerde kennen lijkt haast ook een sprookje! Myfanwy Bournan, een grote fan van Christians boeken, zocht via Internet contact met haar favoriete illustrator, wat uiteindelijk resulteerde in een live-ontmoeting. Ze begonnen te daten en hun romance bloeide op!


Na verloop van tijd is Christian ook landschappen gaan maken. Vooral de natuur van Derbyshire, waar Christian en Myfanwy wonen, is een grote bron van inspiratie voor hem. 




Maar… zijn echte liefde is Venetië! Het grootste deel van zijn vrije werk speelt zich hier af. Het magistrale Venetië is zijn wérkelijke sprookjesland…







en weet je… dat zie je!!

Inmiddels is Lupineke echt een grote fan van deze fantastische kunstenaar geworden.. van hem zou er absoluut een mooi werk boven de bank mogen komen te hangen ;)


23 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige illustraties, daar wil ik ook wel in wegdromen (soms is het best fijn om even weg te duiken in wat fantasie....). En de Kronieken van Narnia zijn daar héél geschikt voor - prachtige boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een gave om zo te kunnen tekenen en schilderen!
    En bij Venetie droom ik helemaal weg, ben er al twee keer geweeest, maar wil zeker nog een keer en gelukkig: DH ook!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig heb je dit allemaal verteld heel erg mooi.
    groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fantastische tekeningen maakt die man.Ben er helemaal weg van. Ja die zou hier ook wel mogen hangen.geweldig!
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je ons laat kennis maken met deze illustrator. Wat een mooie tekeningen,echt sprookjes achtig! Kan mij goed voorstellen dat jullie fans zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lupineke wat verwen je ons, met dit mooie verslag.
    Prachtige beelden van boeken en platen.
    Heel intresant en ook leerzaam.
    Nooit eerder las ik over deze kunstenaar.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat kan die man prachtig tekenen. Fijn dat je er zo veel van hebt laten zien. Echt schitterend en ook in huize Bommelstein is een echte Birmingham van harte welkom....
    Maar het zal wel niet verder komen dan één van zijn boeken; die zijn immers super mooi. Bedankt voor je mail.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, dat mag ook wel boven mijn bank!

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja heel mooi! Ik heb ook nog nooit van hem gehoord. Leuk dat je er aandacht aan hebt besteed!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is echt sprookjesachtig mooi!!!! Wat een bijzondere gave heeft deze man.
    Zag gister bij BBCnews een man,die met potlood zo mooi kon tekenen(zwart/wit),dat de portretten die hij maakte levensecht waren.
    Zal zoonlief eens dit laten zien voor als hij naar Engeland gaat binnenkort.
    Om elke dag van te genieten-dank je wel.
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe
    ps of kun je deze boeken ook in Nederland kopen? een is van Christofoor zag ik,maar de anderen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat de eerste drie boeken die ik noemde in het Nederlands vertaald zijn, maar momenteel waarschijnlijk alleen nog 2e Hands te verkrijgen. Helaas!

      Verwijderen
    2. Dank je-dat wordt speuren op internet.
      gezellig weekend
      groetjes,Truus

      Verwijderen
  11. Nou, boven mijn bank ook wel hoor! Wat een sprookjesachtig werk. En... ik had ook nog nooit van hem gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Stefanie, wat een mooi verhaal, ook hoe de kunstenaar z'n lief heeft ontmoet. Zoals in een sprookje, z'n werk vind ik prachtig, vooral de Venetiaanse tekeningen. Fijn weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O wat mooi! En nog nooit een gouden penseel gewonnen? Of kan hij als buitenlander alleen maar een zilveren krijgen? Hoe dan ook, hij zou het wél verdiend hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank voor de wondermooie tip! ik neem de tip mee naar de boekhandel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Alleen het eerste boek ken ik.
    Leuk om meer werk te zien.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een gave bezit die man, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is zijn werk inderdaad prachtig!! Genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, idd om helemaal bij van weg te dromen, oh ja, ik ben ook stapelgek op sprookjes en elfen en feen. Wat een fantastischen Illustrator, fijn dat je deze grote kunstenaar op je blog hebt gezet, ik heb ervan genoten...
    lieve groet
    Christl

    BeantwoordenVerwijderen
  19. WAUW!!!!!! Bedankt voor de tip. Ik werd helemaal opgewonden van zulke prachtige tekeningen en schilderijen. Ik schilder zelf ook en dan kijk je in het bijzonder naar licht, techniek en voorstelling, compositie. Hij blinkt wat mij betreft in alles uit. Hij heeft een heel bijzondere manier van licht weergeven. In Zweedse films kun je ook zulk mooi helder wit licht zien, waardoor heel de voorstelling op lijkt te lichten. Schitterend. Ik ga eens even zoeken of hij ook boeken in het Nederlands heeft. Een nieuw kleinkind is natuurlijk een excuus voor mooie voorleesboeken waar ik zelf ook van kan genieten.
    Lieve groet Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, ik heb gezien dat hij met pastelkrijt werkt. Onvoorstelbaar wat mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja! Ik heb doornroosje in het nederlands tweedehands op de kop getikt via Bol.com Super, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...