zaterdag 5 januari 2013

Het Zeeuwse Knop Bakboek

Hij is er al een poosje, en ik had hem ook al zien liggen, maar het was er nog niet van gekomen om hem:
a-      aan te schaffen
b-      door te bladeren
c-       er überhaupt iets van te vinden ;)

En wat kreeg Lupineke tot haar grote verrassing met de kerst? Ha, precies, het bakboek J!

En om maar meteen met de deur in huis te vallen: hij is LEUK!!!

De bedenkster en maakster van het Zeeuwse Knop Bakblik, Tinka Leene,  is er in geslaagd om een geweldig creatief en inspirerend boek te maken! Verwacht je een standaard kookboek? Dat is het dus lekker niet!

Het begint al met de vormgeving.


Over de prachtig oude foto op de cover zit een superstrak modern wit kartonnen ‘jasje’ met gaten erin, zodat je verbeelding meteen geprikkeld wordt!


En daarna val je van de ene verrassing in de andere!

Een eindeloze hoeveelheid zoete en hartige recepten wordt afgewisseld door prachtig oude Zeeuwse foto’s, persoonlijk verhalen, beschouwingen over Zeeland (waaronder ook kritische!) en een interview met de schrijfster, Tinka Leene,  zelf.





Een heerlijk lees- en kijkboek dus, want niet alleen de verhalen zijn interessant en de moeite waard, maar ook de recepten, zeker de buitenlandse, lezen als een trein!


Al lezende kom je er achter dat het Zeeuwse Knop Bakblik werkelijk overal ter wereld mee naar toe genomen is, en daar ter plekke uitgeprobeerd. Australië, België, India, Ierland, Nicaragua, Marokko, Nieuw Zeeland, Noorwegen, China… overal vandaan kwamen recepten, die met veel plezier in de Zeeuwse Knop gemaakt waren.

Wat denk je bijvoorbeeld van dit recept uit Gambia:

Sukusenuiy
3 eieren
2 koppen suiker
5 lepels boter
5 grote lepels bloem
4 koppen geraspte cokos of twee koppen gebrande cashewnoten
5 kleine lepeltjes bakpoeder

Alles flink mixen. Baktijd: 2 uur of meer…


Het leuke vind ik ook, dat Tinka alle recepten zelf uitgeprobeerd heeft! Een geweldige uitdaging, met haar gezin als proefkonijn. Die dat, zo lezen we in het boek, niet altijd even konden waarderen.. ;)


Het recept wat vanavond in Huize Lupineke uit het Zeeuwse Knopbakblik komt, staat niet in het Bakboek. Dat is een oude vertrouwde: een overheelijke chipolatapudding!


Maar op een of andere manier komt de bavaroise niet echt goed uit de knop.. komt dat, omdat ik telkens vergeet of ik de vorm nou moet natmaken met koud water, of moet invetten met zonnebloemolie…?


Tinka, hellup?!

Hi hi, gelukkig is de smaak er niet minder om;)



24 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig verhaal heb je weer geschreven! Ik zit nu met een grote glimlach op mijn gezicht! Het boek ziet er heel mooi, en leuk uit, maar wat moet een rasechte Veluwse met een Zeeuws kookboek (hihi)? Misschien een Zeeuwse knop met heidesmaak???
    Groetjes, Jonneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi hi, leuk om te proberen ;)! Gelukkig kun je de recepten ook in andere vormen maken hoor!!

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens , een prachtig boek en alleen om de foto's zou je het al kopen.
    Jammer dat er geen namen bij de foto's staan, maar ja je kunt niet alles hebben.
    En met je probleem kan ik je niet helpen.....
    wie weet komt er wel iemand met de oplossing,
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met pudding altijd eerst de vorm met koud water heb ik nog van mijn moeder geleerd ,dus nieuwe poging ,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat had ik gedaan dus, met dit resultaat ;)!

      Verwijderen
  4. Hier een rasechte Veluwse met het kookboek en het bakblik in huis ;) Een heerlijk boek. Je chipolatapudding is in ieder geval rond, misschien toch invetten met olie.
    Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik heb tot nog toe alleen maar cakes en taarten in het blik gebakken, dus met een tip voor je pudding kan ik je niet helpen. Zo te zien zal hij in ieder geval smaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, lijkt me een mooi boek, voor mezelf. maar ook voor m'n ouders om te bekijken..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt meer op de Zeeuwse Hoop ;) Maar....het is vast wel heel erg lekker en dat is een hele troost. Een leuk boek, zoals je het beschrijft...ik ga er eens naar op zoek! Dank voor de info.

    groetjes, Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meestal zijn dit soort "hopen" het lekkerst. Mijn moeder maakte vroeger cake en als die inzakte vond ik hem het lekkerst. Die maakte ze dan ook in zo.n soort tulband met een glaasje er boven in. We mochten er beslist niet aankomen maar in een keuken van 3 bij 4 meter met 8 kinderen....... Nou ja hij zakte dus vaak in.

    succes verder met je kookkunsten, ik kijk wel naar je mooie foto's.

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk boek is dit.En die foto van dat mannetje uit Nepal-net een trolletje zoals hij erbij zit.
    Wat jammer,dat de Sint net geweest is en mijn verjaardag pas in september....Toch maar opschrijven voor dan.Bedankt voor dit leuke verhaal met tip en succes met je volgende chipolatapudding-het oog wil ook wat.
    gezellig weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk boek! Voor mijn verjaardag staan siliconen-bakvormen op het lijstje. Die schijnen niks vast te houden. Nadeel: na het bakken blijft er niks te snoepen in de vorm achter :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, wat ziet dat er goed uit! de knop hangt hier ook al jaren aan de kast en komt er geregeld af, maar die chipolatapudding....recept....?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja misschien es een andere puddingvorm gebruiken en dan goed met koud water om spoelen .
    Deze tip komt hier van de veluwe :))
    hoop dat het nog goed komt maar als ie lekker smaakt maakt het allemaal ook niks uit .
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een ingezakte pudding is ook heel lekker. Volgens mij moet je omspoelen met koud water. Succes de volgende keer.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig boek! Alleen al voor de prachtige foto's en verhalen zou ik het willen hebben en dan heb ik het nog niet eens over recepten gehad. Deze moet maar op mijn verlanglijstje...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtig boek. Dat is hier ook welkom.. het is vast nog niet uitverkocht als we weer naar Zeeland komen ergens dit jaar.
    Pudding moet in een vorm die omgespoeld is met water en de pudding moet goed koud worden voor ie gestort kan worden. Meestal wordt hij een dag eerder gemaakt dan dat je hem wilt eten. Och een 'mislukte' pudding is ook heel lekker.
    Fijne zondag en groeten van WILLEMIEN.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, zoals je weet woonde en werkte ik ooit in Zeeland. Alleen dat doet m'n hart al sneller kloppen. Het boek is prachtig samengesteld.Toendertijd werkte ik als dietist. Maar ik ben ook kooklerares en de vorm moet ingesmeerd worden met olie. Of omspoelen met eiwit. En... waarschijnlijk zijn de stukjes in de pudding te groot voor de gedetaillerde vorm. Maar de smaak zal er zeker meer toe doen! Binnen is het donker zegt omi altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgende keer ga ik het met olie proberen, want met koud water werd dus niks, dank voor de tip Anny! En nee, de smaak was er niet minder om, hij was heerlijk!!

      Verwijderen
  17. ik had het zeeuwseknoopbakblik hier al in de boekenwinkel zien liggen maar het boek nog niet. zal het nu gauw eens inkijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi,
    Toevallig heb ik het boek net uit de bieb gehaald. Leuke verhalen om te lezen en heel veel lekkere recepten!
    Groeten, Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk zo een naslag werk met recepten en dan dat prachtige bakblik.....hier bleef de cake bovenkant hangen in de vorm zo zonde, en ik had m toch echt goed ingevet , alleen niet met bloem gedaan, misschien wordt het tijd voor een nieuwe (zeeuwse knoop) bakvorm......en ook hier was de smaak er niet minder om....
    fijne zondag....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit prachtige boek kreeg ik cadeau en ook ik ben er erg blij mee. De combinatie van allerlei recepten met prachtige oude foto's en verhalen maken het tot een boek waar je elke keer weer inkijkt. Het blik is hier al heel vaak gebruikt!
    Groeten,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...