dinsdag 29 januari 2013

Komt een Konijn bij de Bakker…

Precies, jullie kennen hem vast allemaal!
Zo oud als Methusalem, maar hij blijft leuk… en lekker...

de Worteltjestaart!!!

Terwijl ik me afvroeg wat ik zou gaan bakken voor het Handwerkcafe, viel mijn oog op twee grote zakken winterwortelen, die even tijdelijk voor de vorst in de keuken stonden opgeslagen. Peeën, zoals we ze hier noemen, en daarvan heb ik er dus nog hoopjes op voorraad... en zo was de keuze snel gemaakt!!


Het gekke is dat Worteltjestaart voor veel mensen een volstrekt onbekende is. Mijn eerste kennismaking was op een bruiloft van een vriendin. Haar bruidegom had Amerikaanse banden en daarom stond er een giga Worteltjes-bruidstaart op het menu. En, ik vond het smullen J!


Benodigdheden:
(voor 1 normale taartvorm, voor deze ovenschaal is 1,5 keer dit recept gebruikt!)

·         sap en rasp van 2 sinaasappels
·         100 gr sultana rozijnen
·         300 ml zonnebloemolie
·         4 eieren
·         280 lichtbruine basterdsuiker of 125 ml agavesiroop
·         340 gr bloem
·         2 theelepels bakpoeder
·         4 theelepels speculaas- of koekkruiden
·         4 theelepels kaneel
·         280 gram geraspte wortels
·         100 gr walnoten, grof gehakt

Voor het glazuur:
·         kuipje zachte roomkaas (Philadelphia)
·         25 gr zachte boter
·         85 gr gezeefde poedersuiker

Werkwijze:
Rasp de sinaasappels, pers ze en week de rozijnen erin
Kraak de walnoten en hak ze grof


Verwarm de oven voor op 180˚C en vet de taartvorm in
Maak de wortels schoon en rasp ze


Mix zonnebloemolie en eieren goed door elkaar totdat de massa lichter is
Roer in een andere kom de suiker, bloem, kaneel, koekkruiden en bakpoeder goed door elkaar
(Als je in plaats van suiker, agavesiroop gebruikt, mix de agavesiroop dan door het eimengsel in plaats van door de droge benodigdheden)


Voeg hierbij de rozijnen plus sap en rasp, de geraspte wortels en walnoten


Voeg het olie-eimengsel toe en mix zachtjes tot een homogene massa
Stort het beslag in een ingevette bakvorm en bak de worteltjestaart ca 1 uur
Ter controle: een breinaald moet er droog en schoon uitkomen, bak de taart desgewenst nog 10 minuutjes langer

Als de taart afgekoeld is maak je het glazuur:
Mix de boter en roomkaas glad, voeg hieraan de poedersuiker toe en mix goed door
Breng het glazuur met een dikke laag aan op de taart, eventueel kun je de bovenkant nog versieren met walnoten


In het Handwerkcafe kon een aantal mensen niet geloven dat er wortels in dit gebak verwerkt zaten, hij ging er dan ook in als… zoete koek! 


34 opmerkingen:

  1. Mmmm.......klinkt erg goed...dank je wel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, en ik vind het ook zo leuk om te maken. Niemand vermoedt ooit dat er wortels in zitten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm, klinkt goed, dat ga ik ook eens uitproberen. Dank je wel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo, dat klinkt goed. Ook maar eens proberen. Ik heb dit weekend soep van geroosterde wortelen gemaakt. Was ook al zo lekker en stond gewoon in het Jumboblad. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er heel lekker uit!
    Ik ga je vanaf nu volgen!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet dat er lekker uit. Heb het zelf nog nooit gemaakt. Komt door dat mopje hoor! Ik hoor het mijn meiden al zeggen. Misschien gewoon een keertje maken en niet zeggen wat het is. Pas als het op is bekend maken.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmm die van jou is zo lekker! Ze zullen zeker gesmuld hebben! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker he? Mijn dochter maakt het vaak en idd als je mensen vertelt dat er wortels in zitten, geloven ze je niet..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hmmmm...denk niet dat we 'vies he?!' zullen zeggen...t ziet er onwijs lekker uit!! leuk, bedankt voor t recept we gaan m zeker uitproberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is heerlijk, ik heb een vreindin die het regelmatig maakt. Eigenlijk proef je weinig wortelsmaak, maar wel de suikers die in de wortelen zitten.
    leuk dat ik nu ook de ingrediëntenlijst kan bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een vriend van ons heeft als achternaam ..... Niet taart. Je snapt al waar hij op trakteert met zijn verjaardag. Lekker hoor! En dank je wel voor het recept.
    Lieve groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. het is interessant en leuk te delen, ik ben blij om je interessante en informatieve blog te bekijken, ga het houden in mijn bookmarks en zal laten zien aan mijn vrienden, die speciaal dit bericht van uw blog, hoop dat u het zult houden en zal je blog maken meer informatief en nuttig en voor dat je zal moeilijk worke,
    http://www.forumpakistan.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dat ziet er heerlijk uit, en wat lief dat je het recept deelt met ons ;o)
    die ga ik natuurlijk eens uitproberen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ziet er lekker uit. Zeker een keer doen.


    Lieve groetjes bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja heerlijk en vooral ook samen met die laag er bovenop.
    Helaas heb ik net gisteren de wortels gebruikt voor hutspot, ook heel lekker.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb het recept al bij mijn favorieten gezet! :-)
    Ga ik 'm binnenkort zeker maken!
    Bedankt dat je 'm hebt willen delen!
    Lieve groet, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb er stukje van geproefd die was me daar lekker.
    Groetjes Leintje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat ziet er heel goed uit. Heb je weleens geprobeerd om te bakken met courgette. Als je ´s zomers veel courgettes hebt in de tuin is het het proberen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super idee, dank je wel!! Dit ga ik zeker komende zomer eens uitproberen, meestal komen we om in de courgettes :)!

      Verwijderen
  19. Het klopt helemaal wat je zegt: ik heb wel van de taart gehoord, maar nog nooit gebakken of gegeten. Hij ziet er heerlijk uit! Ik ga je link doorgeven aan mijn dochter: die is helemaal van het koken en bakken (zie de blog van kookstel!)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooooh Lekker! Bedankt voor het plaatsen van het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een werk zeg!
    Naar aanleiding van je peeën: Kleinzoon Daan lust geen wortelen. Die zaten in de saus voor op de spaghetti. Ik heb hem toen verteld dat het geen gewone wortelen waren maar peen. Die vond hij dus wel lekker! Net zoals zijn tweelingbroer Tijn geen frieten lust van MacDonalds maar wél die van het Happy Meal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig he!! Zo lustten onze kids nooit andijvie.. maar Brabantse stamppot wel. En wat dat was? Stamppot rauwe andijvie natuurlijk ;)!

      Verwijderen
  22. Ik heb hem dit weekeinde in wéér een andere variant gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Altijd gedachte dat ze in Zeeland Pee-en zeiden voor Suikerbieten !!
    Maar nu dus Pee-en taart !! gaan we proberen. L.H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook wel, maar dan meestal 'suukerpeejen'.. hier in de buurt dan tenminste ;)

      Verwijderen
  24. Oh heerlijk wortel en pompoen taart allebei heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mmmmm je taart zag er heerlijk uit, geen wonder dat ie gretig aftrek vond. Het is en blijft ook één van mijn favoriete taarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. heerlijk! dit recept ga ik opslagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik wil de taart gaan maken voor de bijeenkomst van mijn creatieve club van volgende week zaterdag. Hier in frankrijk heb ik het nog nooit gezien.
    Een vraagje, voor hoeveel personen is deze hoeveelheid en hoe groot is het bakblik waarin je het gebakken hebt. Nog een andere vraag. Is dat niet heeeeeel veel 250 ml agave stroop, dat lijkt me een jampotje vol!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...