vrijdag 15 februari 2013

Een vrouwenhand staat nooit stil...!

Tijdens ons onderzoek naar de Zeeuwse visserstruien ontdekken we dat de oorsprong van dit soort breiwerk in Engeland ligt. Daar worden de ganseys, zoals ze daar heten, al eeuwenlang gebreid.
Het zijn vooral de haringkaaksters, de zg. ‘gutters’ (to gut betekent uitbenen, opensnijden) die tijdens en na hun werk de breinaalden ter hand nemen om o.a. visserstruien met hun specifieke patronen te breien. 





Deze oude foto’s van de Engelse gutters vind ik zo prachtig.. ze verhalen van een leven vol keihard werken en armoede.. een leven, wat wij ons vandaag de dag niet meer voor kunnen stellen..!

Maar niet alleen in Engeland werd er door de vrouwen en meisjes gebreid. Wat wij nu voor de lol en als hobby doen, was overal eeuwenlang bittere noodzaak! 

Faroer Islands

Frankrijk

Shetlands

Shetlands

Shetlands

Wales

Wales

Zweden



Ook in onze familie zijn er nog vrouwen, die zich goed herinneren hoe zij als kind na schooltijd eerst tien toeren aan een kous moesten breien, voordat ze mochten gaan spelen…









In de rest van Nederland was het niet anders.







Dat is tegenwoordig wel anders.. ;)!

Fijne dag allemaal!


48 opmerkingen:

  1. Wat een leuke post! En dan zie ik ook nog eens 'mijn' klederdracht voorbij komen, Spakenburg, op de 6e foto van onder. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je verhaal en de foto's. Leuk om te weten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie oude klederdrachtkaarten laat je zien!
    Heb je hier ook een verzameling van?
    Die van mij zit nog ergens in een verhuisdoos helaas.Heb tussen de ansichtkaarten van mijn Vader geen kaart met visserstruien gevonden.Ja,eentje,maar daar moet je een hele sterke vergrootglas bij gebruiken om wat te zien-dus niet geschikt.
    gezellige dag-bij jullie schijnt de zon,hier dikke mist.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Een genot om naar te kijken.

    Groeten van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig allemaal die oude foto's met vlijtige handen.
    Bedankt voor het delen van zoveel moois!!!!!!!
    Groetjes Helmie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige post. dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je had nog wel even door mogen gaan, enig die oude foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, heb er nog veel meer hoor ;) Voor een volgende keer dan!

      Verwijderen
  8. Wat een veel zeggende foto's...
    prachtig!!
    fijne dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig al die foto's. Ik spaar ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Stefanie wat een prachtige foto's heb je bij elkaar gezocht! Vooral de ingekleurde zijn bijzonder. Wens je een heel fijn weekend.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat hoor ik ook vaak bij mij cliënten, eerst breien dan spelen.
    Mooie plaatjes.
    Wat heerlijk he, dat wij alleen maar mogen genieten van het breien....
    en zelf mogen bepalen wat we breien.
    Nog bedankt, dat je voor mij de kast in bent gedoken.
    Heb jij al eens iets gebreid van het Mini Mochi garen?
    Fijn weekend, gr Fenna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn moeder gebruikt die uitdrukking nog steeds, lol!! Wat een prachtige plaatjes en wat geweldig om de geschiedenis erachter te kennen! Ben ik gek op! Grtjs, Alexandra.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig om al die oude foto's te zien. Ik krijg gelijk zin om zelf een trui te gaan breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig al die mooie oude foto's. Vraag me nu wel af wat de jongens dan moesten doen voor ze mochten gaan spelen??? We leven nu id wel in een heel andere tijd. En daarmee wil ik echt niet zeggen dat het nu allemaal zoveel beter is. Mooi berichtje.

    Fijn weekend, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige plaatjes: een vrouwenhand en een paardentand, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. WAt geweldig, wat geweldig, ik kan er geen woorden voor vinden!! Wat heb ik genoten!
    Als ik aan de meisjes vertel dat mijn oma eerst uit school 10 toer moest breien dan kijken ze net of je iets heel smerigs verteld...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtige oude foto's van breiende meisjes en vrouwen. Bij het haringkaken worden de ingewanden verwijderd waardoor de haring langer houdbaar blijft en bovendien een betere smaak krijgt. Een van de benamingen van ingewanden in het Engels is 'guts'. Ik denk dat de naam 'gutters' meer verwijst naar het verwijderen van de ingewanden dan naar het opensnijden of uitbenen. Leuk dat jij zo met die visserstruien bezig bent, een erg leuk onderwerp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor wat je zegt. To gut wordt uiteraard gebruikt om het haringkaken aan te duiden, maar heeft ook bredere betekenis gekregen in de loop der tijden.

      Verwijderen
  18. In het begin van ons huwelijk hebben Wim en ik heel.vaak visserstruien gedragen. Op een spijkerbroek. En ook onze kinderen hadden als baby, dreumes, peuter en kleuter kleine visserstruitjes aan, die mijn moeder voor ze breide met kleine geitenwollensokjes ( zij breide zelfs babyslofjes van geitenwol, zooooo leuk!) ik weet nog dat er een winter was waarin wij ook nog alle vijf een jopper( tje) met een schots geruite shawl erbij aan hadden. Gekocht op Terschelling. Koen was toen net een lopertje dus net een jaar oud. Het was een prachtig gezicht en heerlijk warm.
    Geweldige foto's laat je zien! Voor wie doe je dat onderzoek??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk verhaal Gerda!! Wij, dat zijn Anna en ik, doen dat onderzoek gewoon helemaal lekker voor onszelf, ha ha! Heb je al eens op ons speciale blog gekeken: zeeuwsevisserstruien.blogspot.nl Hier zie je al onze bevindingen!

      Verwijderen
    2. Ik heb eens even op je vissertruienblog gekeken! Geweldig. Als ik jacobus af heb ga ik een visserstruitje breien voor ons a.s.kleinkind.

      Verwijderen
  19. Wat heb je een fantastische en interessante reportage gemaakt. Wat een prachtige prenten. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk!!!!!!!!!!!
    En wat is dan de Zeeuwse dracht toch mooi, sorry dat wist je al van me hihi.
    Foto 5 van onderen is dat volendam of urk?
    Mijn moeder moest ook altijd eerst breien als ze uit school kwam en dan mocht ze gaan spelen.
    Maar ja, sokken versleten hard in de klompen en jong geleerd....

    Fijn weekend,
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een ongelofelijk geweldige foto's Stefanie! Ik ga ze nog een keer bekijken! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een geweldige plaatjes allemaal en de meeste gingen dus echt breiende voort!!!Gelukkig gaan wij er nu gewoon rustig voor zitten maar heel leuk om te zien! Fijn weekend,groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bedankt voor het berichtje op mijn Blog.
    En ja hoor het kookboek had ik al. Het was een Kerstcadeau.
    Dus nu kan ik bakken.......
    Groetjes Helmie.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig je collectie fotos wat een leven, vreselijk wat mogen we dan blij zijn dat we nu leven. Pffffff

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk dat je al die foto´s erbij hebt gevonden, het vertelt zo mooi van andere tijden! Niet slechter maar anders denk ik vaak! Gelukkig hoefde ik niet te breien, mijn moeder had een eenvoudige breimachine, maar wol ophouden moest ik wel! Fijn weekend,
    Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een schitterende foto´s laat je hier zien. Terugkijkend was het een heel zwaar leven. Maar ook wel lachende gezichten natuurlijk, want het was toen gewoon hun leven, net zo'n leven als dat van hun buren en familie. Gelukkig kunnen we nu breien als hobby (en is de gemiddelde leeftijd stukken hoger ;-)]
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Voor mij gold dit ook al niet meer; gelukkig! Wel andere huishoudelijke taken voor ik mocht gaan spelen...
    Ben wel erg blij dat het nu een fantastische hobby is; vol creativiteit en kleur!!
    (Ik heb ook nog zo'n boekje over die breiende dametjes van vroeger; met patronen. Zo leuk!)
    groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een interessant blogje weer. Mijn moeder moest vroeger ook altijd breien als ze uit school kwam.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooi en goed verhaal, en de foto's zijn erg mooi .
    Het eerste wat je op school in de handwerk les leerde was breien, met katoen garen van na de oorlog.
    Ja en ook ik breide na schooltijd 10 toeren aan de sok.
    Onze grootmoeder woonde naast ons, en zij had tijd, en hielp en leerde mij de hiel teen enz., breien.
    Gingen wij vroeger op visite, altijd ging een breiwerkje mee.
    Vissers truien breide ik voor mijn broers, en later voor mijn kinderen toen die klein waren.
    Tegenwoordig word er geen breien meer geleerd op school.
    Fijn weekeinde gewenst Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zo heb ik ook een boek van Phillippe Tassier. La Bretagne de Philippe Tassier 1908-1912. Daarin staan ook foto's van het alledaagse leven in het begin van de vorige eeuw in Bretagne. (ook breidsters in de haven) Net van die prachtige foto's als jij geplaatst hebt. We hebben er misschien geeneens bij nagedacht dat het 100 jaar geleden helemaal niet zo gewoon was dat er foto's gemaakt werden van het alledaagse leven. Dat was meer bijzonderheid en meestal gedaan door mensen (misschien kunstenaars) die bevlogen waren. We hebben allemaal wel een statie portret van onze voorouders in de la liggen, maar hebben we ook foto's waar ze aardappels schillend, breiend of op de velocipede (gekke fiets) te zien zijn. Ikke iedergeval niet. Heel leuk stuk heb je geschreven en wat een mooie foto's
    lieve groet Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een mooie foto's en zo'n prachtig verhaal, ik heb echt genoten!!!

    Hier in de Betuwe, maar misschien ook elders zeggen we; een vrouwenhand en een paardentand staan nooit stil!

    Mijn Moeder moest vroegen ook altijd 10 toeren breien voordat ze mocht gaan spelen!

    Dank je voor het mooie verhaal, weer een heleboel stof tot nadenken!

    Fijne avond, Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Geweldig! Die is toch wel een heel mooie blog geworden met al die prachtige foto's!
    En ook nog interessante informatie er bij. Dank je wel :)

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een heerlijk blogje, nou ja blogje. je hebt er heel wat werk aangehad. Sommige meisjes kregen een bolletje wol (kloentje) met daarin een vierduit. geloof ik 2 en halve cent.. die ze mochten houden als ze de bol hadden opgebreid.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hoi! Wat een geweldig logje en schitterende foto's. Op de website van de Historische vereniging zijn er zoveel te vinden. Mijn moeder moest aan een wollen borstrok breien voor ze mocht spelen, en ze had zo'n hekel als hij af was: dan moest ze 'm aan! Een borstrok van kriebelwol.....
    Maar dat buiten breien zou voor mij wel terug mogen komen hoor :-) Morgen gaat er in elk geval een haakseltje mee in de trein!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bij ons thuis waren het geen sokken maar Borstrokken waaraan dagelijks een paar toeren aan verder gewerkt moest worden.
    Het lijf van ribbels en de bovenkant van Gerstekorrel,,, Roze... en kriebelen dat ze deden.
    Wat een leuk speurwerk doen jullie weer, zo komen we nog eens wat te weten.
    Vandaag naar Handwerkbeurs in Zwolle geweest, het boek van Berthi is prachtig geworden , daar is ook veel speurwerk aan vooraf gegaan.
    Licia H

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat een prachtig foto verhaal, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat toen noodzaak was is voor ons een hobby geworden heerlijk!
    fijn weekend Leintje

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Je raakt niet uit gekeken op de foto's, wat een beeld geeft dit van vroeger tijden. Ik wist niet dat je ook een ander blog had, ga snel even kijken daar! Ben erg geïnteresseerd in de visserstruien.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat mij opviel dat het altijd vrouwen zijn die breien. Prachtige foto's. Wij vergeten nog wel eens hoe goed we het hebben.Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Goed om hier weer eens op gewezen te worden. Zo lang ligt die tijd nog niet eens achter ons. Mooie foto's. Ook bij je bos/stranduitstapje. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Dat is een tijd waar we ons nauwelijks iets bij voor kunnen stellen inderdaad. We hebben het nog niet zo slecht om dat wat als bittere noodzaak ooit nodig was te doen, al leutend met elkaar te ondernemen.
    Fraaie foto's Lupineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hele mooie foto's en wat al eerder is geschreven, alleen maar breiende vrouwen en meisjes. Jammer!
    er zijn vast wel foto's van breiende herders ook, en ook nu zijn er nog wel mannen die breien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...