zaterdag 9 maart 2013

Cicely Mary Barker

Kennen jullie ze ook van vroeger? Die boekjes met die bloemenkinderen?
Vrolijke bloemenelfjes met mooi getekende bloemen erbij en een bijpassend gedichtje?


De boekjes  van de Bloemenkinderen-serie behoren al jarenlang Lupineke’s tot favorieten. Ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn eerste twee boekjes kreeg op mijn 16e verjaardag.. en dat is toch al weer een aardig poosje geleden ;)


Het komt eigenlijk allemaal door mijn moeder. Zij was, als fanatiek borduurster, begonnen aan een serie borduurwerken van de Bloemenkinderen. 


De tere tekeningen van elfjes en bloemen lieten me daarna nooit meer los, al moet ik eerlijk bekennen dat Mams borduurwerken op zolder liggen en niet aan de wand hangen.. !


De Bloemenkinderen zijn een creatie van Cicely Mary Barker

Zij werd geboren in 1895 in Croydon, Engeland, als tweede dochter van Walter Barker en Mary Eleanor Oswald. Ze groeide beschermd op met haar twee jaar oudere zus Dorothy. Als jong meisje bleek ze aan de ziekte epilepsie te leiden waardoor ze niet naar school kon. Omdat haar gezondheid erg fragiel was kreeg ze thuis les van een gouvernante. Cicely hield van tekenen en schrijven en omdat ze vaak bed moest houden werd ze hierin door haar ouders gestimuleerd, alhoewel ze geen speciale tekenlessen kreeg.
Toen Cicely dertien jaar oud was bleek ze echt tekentalent te hebben en werd ze ingeschreven bij de Croydon Art Society. 


Het talent van Cicely werd voor het eerst onderkend in 1911. Toen kocht uitgever Raphael Tuck vier tekeningen van haar en gaf ze uit als prentbriefkaarten.

Toen Cicely 17 was overleed tot haar grote droefheid haar vader. Haar moeder bleef alleen achter met haar twee dochters in 'behoeftige omstandigheden'. Dorothy was inmiddels kleuterleidster geworden en opende een kleuterschooltje in het huis waar zij woonden. Als bijdrage aan hun levensonderhoud werkte Cicely hard aan haar illustraties en ze verkocht deze aan uitgevers van tijdschriften en boeken.


Grote inspiratiebronnen voor Cicely waren o.a. de Pre-Raphaelieten, die streefden naar pure, simpele en spirituele kunst, en Kate Greenaway, illustratrice van veelal onschuldige kinderafbeeldingen.


In navolging van het populaire elfjes-thema in de jaren 20 van de vorige eeuw begon Cicely met het tekenen en schilderen van bloemenkinderen. Haar eerste boekje werd uitgegeven in 1923 en had als titel: Bloemenkinderen van de lente. 


Cicely gebruikte kinderen uit het kleuterschooltje van haar zuster Dorothy als model, hierdoor zagen haar elfjes er bijzonder levensecht uit. Tijdens een interview in 1958 zei Cicely hierover: “Mijn zuster had een kleuterschool en ik leende haar kinderen als modelletjes. Jarenlang was ik in een kinderwereld gedompeld – ik vergeet het nooit..”

Zo is bekend dat het bloemenelfje van het ‘bakkeruutje’  Gladys Tildie was, een jong meisje dat elke zaterdag huishoudelijke werkjes kwam doen.


De bloemen, bomen en grassen tekende Cicely na van echte exemplaren. Als ze deze niet voorhanden had, dan werden ze opgestuurd door de medewerkers van Kew Gardens.


Het bijzondere is, dat hoewel de boekjes van de bloemenkinderen enorm populair werden, Cicely geen moment geloofde in een ‘echte’ elfenwereld.
Ze zei: “Laat me meteen duidelijk maken dat ik alle planten en bloemen zeer zorgvuldig nateken van echte exemplaren, en dat alles wat ik over ze schrijf op waarheid berust. Maar ik heb zelf nog nooit een elfje gezien, alle elfjes heb ik zelf verzonnen..”

Cicely met haar moeder en zuster Dorothy

Veel minder bekend is dat Cicely juist enorm religieus was en veel aandacht besteedde aan het maken van illustraties voor bijbelse verhalen en boeken. 


Zij leidde een zeer devoot leven en schilderde op latere leeftijd ook panelen voor kerken en kapellen.

Nadat Cicely jarenlang lid geweest was van de Croydon Art Society is ze er zelf ook les gaan geven.  
Cicely is 77 jaar oud geworden. In 1973 is zij in Worthing overleden. 


Cicely Mary Barker heeft een ongelofelijke hoeveelheid Bloemenkinderen boekjes op haar naam staan. Daarom is Lupineke ook zo blij, dat ze onlangs de verzamelband hiervan op de kop kon tikken!


En, als je daar dan na al die jaren weer eens in duikt, dan valt de ongelofelijke gedetailleerdheid op waarmee Cicely Mary Barker haar creaties weergegeven heeft.. 
Echt genieten J!


34 opmerkingen:

  1. Wat maakte ze naast de bloemenkinderen toch ook prachtige andere tekeningen. Bijzonder !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend hoe je een jeugdherinnering weer levend maakt. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een golf van herkenning en warme gevoelens bij de herinneringen die me overviel bij je blog bericht. Ik was er vroeger ook gek en nog steeds vind ik ze prachtig.
    Als ik je moeder was haalde ik de borduurtjes naar beneden.
    Mooi dat je de boekjes hebt. Even genieten van de mooie schilderingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb 1 boekje van haar; "Bloemenkinderen van de lente". En het bramen-elfje kwam ik laatst bij het opruimen nog tegen, het moet nog een keer afgeborduurd worden. Ik kijk regelmatig op het weblog van Christl Vogl, zij tekent en schildert ook prachtige elfjes.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal en prachtige plaatjes. Ik heb de plaatjes wel 3x bekeken voor details. Prachtig. Dank je voor dit blog. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige tekeningen zijn het, ik heb het verzamelboek ook en ook nog een aantal Engelse kleine boekjes. Ik wist niet dat ze ook nog andere dingen tekende, fijn om het hele verhaal hier te lezen, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie boeken en je moet er maar tegen aan lopen ! Nou ik ben er terplekke verliefd opgeworden dus....... op zoek naar nieuwe boeken beuresen .
    Bedankt voor deze leuke tip Lupineke.
    groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha dat boek heb ik ook en er staat nog steeds een elfenprikkertje in één van mijn bloempoptten, al is de kleur vervaagd en is er één vleugeltje vanaf, het blijven zulke leuke popjes. Moet nodig het vleugeltje lijmen! Geniet maar van deze leuke spulletjes, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hej Lupineke, heerlijk om zo'n boek op een grijze dag als vandaag uit de kast te pakken en bij weg te dromen. Ik heb het complete boek een aantal jaren geleden gekocht, had er verder nog geen boekjes van, maar kende het natuurlijk wel. Dank je wel voor dit verhaal over haar. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel voor dit verhaal.Kende haar ook alleen maar van de bloemenkinderen.Kan me niet herinneren dat er in het verzamelboek iets staat over haar andere tekeningen.Maar het is al jaren geleden dat ik dat las.
    De telpatronen van de bloemenkinderen heb ik en ook enkele kleine borduurpatroontjes.Die laatsten heb ik wel gemaakt.Zou je toch niet ergens ze ophangen die van je moeder???
    Vorig jaar nog bij een tuincentrum enkele paneeltjes met bloemenkinderen gekocht.
    Geniet van haar prachtige tekeningen.
    gezellig weekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi haar geschiedenis en ze blijven elke keer mooi om naar te kijken... Je bent een bofferd dat je de serie compleet verzameld hebt in een band.
    Fijn weekeinde!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is het leuk om jouw biografietjes te lezen. Vooral omdat de tekeningen van de diverse boeken zo 'n mooie sfeer hebben. Dan vraag ik me ook altijd af wat voor mensen de tekenaars waren. Van Cecily denk ik dat ze stiekum erg romantisch was, zodat ze die idyllische sfeer kon creëeren in haar tekeningen. Omdat ik zelf portretten heb geschilderd heb ik nog meer bewondering voor haar gedetailleerd werk. Heel mooi!
    Fijn weekend, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Af en toe koop ik bloemenzaaad in pakketjes met een afbeelding van de bloemenkinderen... Het blijft de mensen aanspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zijn die leuk! Ze doen me denken aan mijn lagere schooltijd. Ik zat op de Vrije School, en daar kwamen die illustraties vaak voorbij. Leuk om nu te weten wie de kunstenares erachter is!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi verhaal op je blog! Ik ken deze elfjes maar ik ben ook heel benieuwd naar de bijbelse illustraties, die heb ik nog nooit gezien!
    Bedankt en ik heb er erg van genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk, dit verhaal, ik heb ook een aantal van die boekjes, gekregen rond mijn 16e. Geweldig dat je ze nu in een band hebt!. Ik heb veel later ook heel kleine bloemen popjes gemaakt, geinspireerd door deze boekjes. (niet zelf ontworpen, hoor) Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke blog is dit: ik ben dol op de bloemenkinderen en heb er een aantal boekjes van. Ik heb destijds het Braampje geborduurd. Ik zal het weer eens tevoorschijn halen.
    De tekeningen blijven boeien. Ze zijn ook zo ongelooflijk mooi gemaakt.
    Heel erg bedankt voor de mooie plaatjes en de informatie!

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja...bij mij roepen ze vooral een heel dierbare en liefdevolle herinnering op aan mijn lieve buurvrouw die járen samen met ons in dit huis heeft gewoond. Zij was dol op deze tekeningen en door haar heb ik ze ook leren kennen. Ze had een hele verzameling in haar slaapkamer staan, het blauwtje (zoals zij dat noemde)..het blauwe druifje was haar favoriet en ook de Kastanje. Ik kan deze mooie tekeningetjes daarom ook niet los van haar zien...bij de eerste foto van jouw blogje dacht ik meteen..hé Ineke!!! Zo werkt dat dus. Ik vind trouwens de Bijbelse tekeningen ook heel mooi. Dank je voor dit bijzondere logje! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig!!! Dank je wel voor je uitleg en foto's! Als ik me niet vergis, heeft een nicht van mij alle bloemen-kinderen geborduurd! Zo mooi!!!
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  20. What a beautiful post and lovely books. You are very fortunate to have some of her incredible books. She was a talented lady.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja inderdaad echt genieten. De tekeningen zijn zo echt allemaal gemaakt.
    Leuk dat je ons daar zo tekst en uitleg over geeft..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat leuk om nu de achtergrond van deze beeldige boekjes te weten. Ik heb er ook een paar - maar even naar zolder om ze te voorschijn te halen. Gelukkig is ze toch heel oud geworden - kunnen wij genieten van haar prachtige werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja prachtig die afbeeldingen ,waarom maak je die handwerken niet ergens op of aan ! Je bent creatief genoeg groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat idee heeft ook al door mijn hoofd gespookt.. maar zolang mijn moeder er nog is wil ik dat eigenlijk niet doen.. Ik denk niet, dat ze het zou waarderen ;)

      Verwijderen
  24. Prachtige afbeeldingen, vandaag de dag zijn er nog steeds illustraties die hier een beetje aan doen denken. Wat dacht je van Christl Vogl http://elfenreich50.blogspot.nl/ of ken je haar al?
    Fijne zondag.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, weet je dat ze hier zelfs af en toe een kijkje komt nemen?

      Verwijderen
  25. Wat een prachtige afbeeldingen staan daar in, erg mooi!

    Groeten Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beeldschoon! Ik ben ook een groot fan e heb er onderzettertjes van en een boekje met niet inkleurde tekeningetjes die er heeeel erg op lijken en die ik zelf inkleur. Heel leuk om te doen! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Kom Stefanie, aan de slag ermee, dat moet toch lukken om daar iets moois mee te maken.
    Ja hoor, ook voor mijn 16de verjaardag van zus gekregen. Later nog wat andere uitgaven, een zwik kaarten en de verzamelde werken in Engeland gekocht. Ik kocht ook nog eens in Engeland panelen stof, maar uiteindelijk wist ik niet wat daar mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dank je wel voor al die mooie plaatjes. Wat maakte ze mooie plaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. IK heb er veel boekjes daarvan. Ook een geborduurd bloemenmeisje. Helaas ook nooit ingelijst. Moet ergens op zolder liggen. Ik heb mokken schaaltjes en placemats daarvan.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat geweldig die boekjes van Cicely Mary Barker met de bloemenkinderen. Jaren geleden heb ik het kindje van de boshyacint geborduurd, met wel 15 tinten blauw, een heel karwei, met vleugeltjes van zilverdraad en heb het aan mijn zus gegeven. De patronen stonden toen in de Ariadne geloof ik.
    Leuk, ook een Zeeuwse meid, groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heeft iemand nog de patroontjes van de bloemenkinderen?
    Ik zou ze graag borduren.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...