donderdag 21 november 2013

Doornroosje

Spinnen wij voor ons plezier en als hobby, eeuwenlang was spinnen een noodzakelijke bezigheid. 
Zonder wol, spintollen en spinnewielen geen draad.. en dus ook geen kleding om te dragen!


Spinnen.. Lupineke doet het graag!!
Hoe kun je uitleggen wat je voelt, als je de pure wol door
 je handen laat glijden en er een prachtige draad op je spoel verschijnt.. 

Het geeft zo’n oer-gevoel als je iets maakt van zelf gesponnen wol! Je voelt de verbondenheid met ál die vrouwen voor je, die door de eeuwen heen met hun spinsels hun gezinnen kleedden..


Ga je eens rondkijken dan zie je dat er in alle culturen gesponnen werd.. en wordt.


 Vaak sponnen vrouwen samen.




En op állerlei soorten wielen…!









Lupineke vindt het jammer dat ze er niet wat meer tijd voor maakt heeft.. 
Vaak zijn er duizend-en-één andere dingen die tijd, energie en aandacht vragen ;)

Gelukkig was het gisteren weer Spinmiddag.. en het was zo héérlijk om er bij te zijn!!
De wieltjes snorden genoeglijk en zo was er aan het eind van de middag een oogst van twee volle klossen!


Die nog diezelfde avond getwijnd.. 


..en opgewonden konden worden!


Het blijft inspirerend om met anderen samen te spinnen.. 
alleen al, als je ziet met welke materialen er gewerkt wordt 
en welke technieken er worden toegepast.


Toen Lupineke vorige week haar spinnewiel mee 
de klas in namriep er een jongetje meteen: 
“Oh juf, gaan we Doornroosje doen?”

Zo zie je maar weer.. spinnen is van alle tijden J!


27 opmerkingen:

  1. o heerlijk Lupineke ik doe het nog niet zo lang maar ben al echt verslingerd aan het spinnen en ik weet er valt nog veel te ontdekken en te leren. Heb jij die wol eerst geverfd voor dat je er mee ging spinnen want rode schapen :)))))) die ben ik nog niet tegen gekomen.
    Gelukkig heeft mijn spin juf nog veel wol maar ik verheug me er nu al op om op schapenvachten jacht te gaan :))

    Veel spin plezier, ennuh........ mijn vriendinnen komen me wakker maken als ik er bij in slaap val zoals Doornroosje ( hebben ze beloofd :)
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel spinplezier, spinnen een aparte bezigheid.M.H

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie arbeidzame foto's. Ach en zo'n Doornroosje opmerking, heerlijk toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, spinnen is ook heel erg leuk, vooral als je dat samen doet! In april heb ik daar ook van genoten. Je rode wol ziet er goed uit. Ga je nog meer maken en heb je al iets om te breien bedacht?
    Ik moest naast Doornroosje nog denken aan het Repelsteeltje sprookje! Wat een trotse vader zijn kind kan aandoen: goud spinnen uit stro! Ik geef het je te doen :-).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk berichtje! En wat wordt er van de mooie bolletjes gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat geweldig! En de foto's vind ik heerlijk om te zien. De uitspraak van het jongetje spant wel de kroon ;-)
    Fijne dag en ik hoop dat je meer 'spintijd' krijgt.
    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk bericht met al die foto's van spinsters. Het is lang geleden dat ik het heb gedaan en het was niet echt mijn ding. Maar zoals je zegt: het was een bezigheid die noodzakelijk was. Vraag me ook af of je een rood schaap had? Mooie kleur trouwens.
    Fijne dag
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat rode schaap he ;)
      Voor het eerst heb ik namelijk gesponnen met kant en klare geverfde lontwol. Om het eens uit te proberen...
      Het zal waarschijnlijk bij een eenmalig project blijven, ruwe wol is toch meer mijn 'ding'! Al vind ik het eindresultaat toch wel erg mooi geworden.
      En wat het gaat worden? Het zal wel weer een sjaal worden, ha ha!!

      Verwijderen
  8. Wat een prachtig blogbericht.
    Bedankt !

    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik begrijp volledig wat je bedoeld met 'je gezin van kleding voorzien'..... Stiekem probeer ik dat vandaag, 2013, opnieuw te doen..... En wat een prachtige foto's heb je bij elkaar weten te vinden! Heerlijk blogbericht!
    Liefs Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi al die verschillende spinnewielfoto's uit allerlei landen.De kleur van je rode wol is wel mooi,maar als het niet lekker spint,dan gaat het plezier er wel af.
    Leuk de opmerking van jouw jongetje in de klas.Toen ik nog juffie was, schreef ik vaak die uitspraken in een schrift en kan er nu nog van genieten-ze zijn bijna tijdloos
    gezellige avond
    groetjes,Truus uit Drenthe
    ps En heb je gisteren je wanten aan gehad met de sneeuw? Of was op jouw stukje Zeeland geen sneeuw?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heerlijke foto's! en wat een prachtige wol heb je gesponnen..mooi dat rood! Sinds kort heb ik een Louet hier staan, een oudje maar alles werkt. Mijn moeder had m bij de kringloop gekocht voor 7.50! Maar uiteindelijk gebruikte zij m niet en nu staat ie hier. Ik krijg meteen zin erin als ik jouw blogje lees. Doornroosje...wel echt een 'vrije schoolkind'opmerking hé, Wat heerlijk dat 'jouw' kinderen hiervan mogen genieten ipv bijvoorbeeld het Sinterklaasjournaal op school (zoals hier :( ) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig leuk verhaal en ja ook ik verslingerd aan het spinnen ,maar ook met voorkeur voor ruwe wol ,weet helemaal wat je bedoelt lieve groet marloes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie wollen draden. Spinnen zi zo ontspannend. Ik heb het in het verleden veel gedaan. En over Doornroosje. Ken je Brieven aan Doornroosje van Toon Telligen? 365 dagen leesplezier over de zoektocht naar Doornroosje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank voor het mooie verhaal..... en foto.s L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niet samen spánnen maar samen samenspínnen! Dat geeft meteen een veel positievere klank en het is ook nog eens veel leuker om te doen ;-)
    Dat rode schaap; grappig ik vroeg me ook al af hoe dat gedaan was. Ik heb 'vroeger' ook gesponnen, maar nooit met voorgekleurde wol. Ik vond de ruwe wol van de vacht altijd zo lekker ruiken....is dat met de voorgekleurde wol ook nog zo?
    Wat een mooie foto's heb je weer bij je blog geplaatst en wat heerlijk die opmerking over Doornroosje!
    Groetjes weer en fijn weekend alvast
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk al die foto's van zoveel verschillende spinnewielen. Ik vroeg me altijd af waar Doornroosje zich aan geprikt had want ik kende alleen spinnewielen zonder naald...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hierover verschillen de meningen.. Ze zou zich volgens 'de deskundigen' eerder aan een spintol geprikt hebben, dan aan een spinnewiel... en anders zou het ook nog aan de pin kunnen zijn die gebruikt werd bij het spinnen van vlas. Kortom: we weten het niet ;)!

      Verwijderen
  17. Wat een mooie verzameling spin-foto's!! Lijkt me heel gaaf, je eigen draad te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hej Lupineke, een prachtig proces van wol spinnen, verven en breien. Heb ik je al eens gezegd dat ik altijd aan Tasha Tudor moet denken als ik je zo bezig zie met je handwerk, tuin, bakken en koken? Fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!!! Wat een compliment.. Ik ben erg door haar geïnspireerd :)!

      Verwijderen
  19. Wat een leuk verslag over spinnen en spinnenwielen. Ook ik vind spinnen een heerlijke, rustgevende bezigheid. Ik spin regelmatig met mohair van onze eigen geitjes en als je dan hier iets van gemaakt hebt, is zo leuk.
    Groeten
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige foto's van spinsters!! Ik spin ook en mijn spinnewiel staat in de kamer. Zoon van dochters vriend stoof er op af met de vraag: "En hoe kun je nou goud spinnen?" Ja, als ik dat wist.....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie blog met al die prachtige foto's! Ik heb ook heel veel achter mijn spinnewiel gezeten en heb de kunst overgedragen aan mijn dochter (24). Zij spint nu veel meer en verft ook zelf wol, met name alpaca. Ik vind het zelf ook leuk om te doen, maar heb er nu gewoon te weinig tijd voor.. Ik hou me bij het breien en haken van de wol.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Spinnen, mijn moeder deed het vroeger ook en ik probeerde het te leren. Maar helaas was het geduld er niet, en hield ik het maar bij het andere handwerk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...