zondag 8 december 2013

Kerstkrans en zonnerad

Nu de Sint weer is vertrokken naar Spanje
zie je her en der de eerste kerstversieringen alweer verschijnen.
En, jullie kunnen vast merken dat het bij Lupineke ook al een beetje begint te kriebelen ;)

Eigenlijk zocht ik een afteller naar Midwinter, maar die kon ik helaas niet vinden... 
Vooruit dan maar, deze ‘Christmas Countdouwn’ om de dagen naar Kerstmis af te tellen is ook aardig!


Op de een of andere manier voel ik echt behoefte aan het vieren van Midwinter en Kerstmis dit jaar. 
Niet vanwege de uitbundigheid, maar juist om de verstilling…
Het meebeleven hoe de dagen korter worden, het terugtrekken van de natuur.. 
het is een periode van inkeer, van bezinning..  
Een terugtrekken uit de hectiek van de wereld, voelen waar het nou echt om gaat..!

Maar Lupineke heeft ook zin om dingen te máken in deze kortste dagen van het jaar.
Wat daar voor mij echt bij hoort 
is een mooie krans aan de voordeur. 


Om heel eerlijk te zijn heb ik jarenlang gewoon zo’n groene
 bij ‘Andre-met-de-vlaggetjes’ gekocht en die zelf wat versierd ;) 
Maar de laatste paar jaar heb ik tijd genomen om er zelf een te maken, en dat voelt goed!


Het gebruik van de kerstkrans is rechtstreeks terug te voeren op het oude Germaanse Joelfeest, 
het feest rond de Winterzonnewende op 21 december. 
Het woord Joel (Jul, Yule) betekend rad, wiel, en het symboliseert de zon. 
Het rad van de zon symboliseerde de eeuwige wederkeer van de seizoenen 
en de steeds herlevende vruchtbaarheid van de natuur. 

In de oude tijden geloofden de Germanen dat er rond Midwinter, 
wanneer de zon het kortst aan de hemel stond, 
een periode aanbrak waarin niets gedaan mocht worden. 
Er werd een symbolisch rad van groene takken opgehangen, 
alle vuren werden gedoofd en er mochten geen (spinne-)wielen draaien.

Na twaalf dagen steeg de zon weer en begon het zonnerad weer te wentelen. 
Dit werd uitbundig gevierd met grote vuren en drinkgelag. 
Brandende zonneraden werden vanaf heuvels naar beneden gerold 
en men at broden in de vorm van een wiel.

foto Internet

Mooi dat we dit oude symbool nog steeds terugzien in onze hedendaagse kerstversieringen!
Het zonnesymbool wordt, 
al weten we dit misschien niet eens zelf meer, 
nog steeds door ons vereerd door het ophangen van prachtige kerstkransen aan onze deuren!

Opvallend veel huizen hier in de stad hadden vorig jaar zo'n kerstkrans aan hun deur hangen. 
Vooral in de oude binnenstad was het genieten van al die verschillende soorten!

Er hingen o.a. eenvoudige kransen…


traditionele kransen…


alternatieve kransen…


gezellig gevulde kransen…


natuurlijke kransen..


 ‘wij doen het anders’ kransen…


en pure kransen…


Inspiratie genoeg dus!
Lupineke is benieuwd wat voor krans er bij jullie aan de deur komt te hangen J!


21 opmerkingen:

  1. Ah, wat leuk om de historie van de midwinterviering te lezen. En een grappige conclusie is dat in Scandinavië dus nog steeds de oude winterwens-groet wordt gebruikt God Yule!
    Succes met je krans. De mijne past meer bij de verstilling (vorig jaar gebreid in wit en grijs).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love the beautiful Christmas wreaths on all the doors. You have a nice collection. Merry Christmas in Zeeland! xo Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie info! leuk om ook het midwintergevoel te betrekken in de algehele kerstvreugde. Verstillend zal mijn aanloop niet zijn, helaas, ik moet voor 31 december nog een huis leegruimen...maar met gezellige maaltijden ( mét een kaarsje) en wat borduurtijd ben ik al een heel tevreden mens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen! Heb buren die het uitbundig doen en er compleet kermis van maken i.p.v. Kerstmis en dan vind ik het wel zo fijn om mijn huis lekker rustig te houden, alleen een mooie plant in pot is wat mij betreft meer dan genoeg!
    Maar ik ben heel nieuwsgierig hoe jij de boel gaat versieren!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat leuk en wat veel kransen.
    Ik heb eigenlijk geen krans aan de deur.
    Wel vaak een vogelkrans maar die hang ik dan achter.
    Wie weet ga ik dit jaar eens een krans maken voor aan de voordeur.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi verhaal over de krans. Ik ben zelf nogal verzot op kransen en heb er eigenlijk altijd een op de deur of een hart dat kan ook!!!. Het staat mooi en het zelf maken vind ik erg leuk om te doen. Inmiddels is mijn hopkrans aan vervang toe dus ik ga ook weer een mooi werkstuk maken.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom zouden de Germanen een periode niets mogen doen? Zou het een rustpauze zijn geweest na een jaar van hard werken?
    Dat is het hier eigenlijk ook hé, tenminste... zo voelt het, vind ik.
    Ik heb nog geen krans aan de deur, maar de boom is al wel gezet. Nooit eerder was ik zo vroeg, maar ik had er zin in en het staat weer gezellig ;-)
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij mij begint het ook te kriebelen heerlijk die feestdagen ook al geeft het nog wel eens stress dit jaar 2 dagen kokkerellen voor familie kan niet tegen de gezelligheid op.
    Dit jaar zal er weer een krans aan de deur hangen die er al jaren hangt met de kerst maar wel zelf gemaakt.
    groetjes Leintje
    ps dank je wel voor de felicitatie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het hele jaar door hangt er hier een wilgentenenkransje aan de deur. Die gaat met het seizoen mee, ik versier 'm dan dus met dingen van het seizoen. De Pietjes zijn nu terug in de doos en dus ben ik nu aan het nadenken wat gaat volgen. Leuk verhaal over de kransen, wist ik niet. Laat je jouw krans nog zien? Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk hoor je foto's met al die verschillende kransen..ik kreeg er net een van een vriendin die een creatieve bui had en een krans met wol omwikkelde..maar die is voor binnen..bij de voordeur hangen 2 hartjes met kerstborduurseltjes er in,,,ook leuk. L.H

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie blog over de kransen. Boeiend verhaal over de herkomst van de kerstkrans. Hij hoort er voor mij ook echt bij. Geniet van de adventstijd op je eigen manier!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij mij hangt het hele jaar wel iets buiten aan de deur en steeds zelfgemaakt,soms met behulp van de winkel.
    En ook nu komt er iets Kersterigs te hangen-wat? geen idee.Het kan zomaar een mooie grote dennetak zijn met een enkel hart erin of een kerstbal.
    Maar ben nu wel nieuwsgierig naar die van jou!
    Ben je al weer wat opgeknapt? Beterschap!
    gezellige avond
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook hoor Truus, ik heb ook altijd wel een krans aan de deur ;) De kerstkrans is nog niet af, ik mis nog wat groen... Langzaam knap ik weer wat op, het was een gemene hardnekkige griep, lief dat je er naar vraagt!

      Verwijderen
    2. Kom maar groen halen ! Er zijn verschillende hele grote dennentakken bij de vorige storm afgewaaid. Hier dus groen genoeg!
      Fijn dat je weer wat opknapt-je kleuters zullen jou wel gemist hebben.
      zonnige dag
      groetjes,Truus

      Verwijderen
  13. Hallo Lupineke!
    Ben al een tijdje niet meer bij je wezen kijken, je hebt een mooie header gemaakt!
    En die kransen... wauw, wat zitten er mooie bij! Ik hou van de simpele basic kransen. Ik was eigenlijk niet van plan een krans aan mijn voordeur te hangen ;)
    Maar kan wel van je foto's genieten!

    Ik wens je een fijne week toe.

    Groetjes, Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo'n simpele is eigenlijk al voldoende, al zien ze er allemaal wel leuk uit op hun eigen manier. Bedankt ook voor het bijbehorende verhaal. Fijne week, lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik heb er dit weekend ook weer één aan de deur gehangen. Een klassieke, groen met een rood/wit geblokt lint. Staat heel leuk weer. Hartelijke groet, Silja

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig al die kransen en wat leuk om de oorspronkelijke achtergrond te horen. Zo ben je nooit te oud om te leren ;-)
    Fijne week.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. haha..wat leuk dat je al die kransen hebt gefotografeerd. ik merkte dat ik vanmiddag in ons dorp ineens naar kransen aan het zoeken was ;)..ineens let ik erop! Groetjes Jacq!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk is dat he, ik ben al weer aan het rondkijken, en zie je langzaam overal weer verschijnen ;)

      Verwijderen
  18. Hoi Lupineke, wat leuk al die kransen. Zag net jouw krans al en ik vind hem prachtigmet die kleine belletjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...