maandag 23 december 2013

Wrede chocolademousse!

De mannen in Huize Lupineke zijn erg gehecht aan tradities.
Lees ‘tradities’ als: waarom zou je nieuwe liflafjes uitproberen met Kerst 
als je al lang weet wat je lekker vindt ;)

Precies… voor mijn mannen dus geen 
vernieuwende speciale kerstdiners of exotische hapjes..
maar gewoon een lekker hammetje uit de oven 
(“Maar dan wel graag met dat recept wat je altijd maakt, met die spek erover…!!”)

En omdat ik veel van mijn mannen hou doe ik dat natuurlijk met liefde!

Zo ook het dessert..

Ooit heb ik eens een chocolademousse gemaakt uit een van de boeken van Jamie Oliver. 
En die mousse is nu al jaren favoriet! 


Dus wat denken jullie, dat met Kerstmis het toetje is? Precies…!!

‘Wrede chocolademousse’ van Jamie Oliver


Wat heb je nodig voor 4 (Engelse) personen of 6 (Hollandse):

(dit om aan te geven dat Lupineke met gemak 6 glaasjes vult met onderstaande hoeveelheden voor 4 pers!)

·         225 gr pure chocolade in kleine brokken
·         70 gr roomboter in stukjes gesneden
·         3,5 dl slagroom
·         2 grote bio eieren
·         1 eetlepel Amaretto
·         2 eetlepels honing

Hoe ga je te werk:
Smelt de chocolade en boter al roerend langzaam in een komen boven zacht kokend water.
Zet de kom opzij


Klop in een andere kom de slagroom half op (of tot er zachte puntjes op komen te staan, maar de room nog niet stijf is)

Klop in een derde kom de eieren en honing door elkaar tot een luchtige massa en spatel er de Amaretto door


Daarna heel voorzichtig de gesmolten chocola en slagroom erdoor spatelen – heel voorzichtig, zodat je niet te veel lucht verliest


Giet het mengsel in kleine glaasjes of schaaltjes en zet ze voor het serveren minimaal een uur in de koelkast om op te stijven

Let op: in dit gerecht worden rauwe eieren gebruikt!!

Natuurlijk is het ook mogelijk om een suikervrije variant te gebruiken. Neem hiervoor suikervrije chocolade van Molenaertje ipv gewone chocolade. 

Mooie glaasjes om de mousse in op te dienen zijn bijvoorbeeld de Turkse theeglaasjes van de Action (6 voor € 1,69) 

Voor zo’n bedrag kun je nog eens gek voor doen, toch J!


13 opmerkingen:

  1. hahaha..weet je wat ik vanmiddag tegen Jan zei...die met nieuwe liflafjes op de proppen kwam..eens een keer iets anders wilde ;). Jan..volgens mij past dat gewoon niet zo in ons gezin..volgens mij vinden ze de bekende en lekkere dingen gewoon altijd goed! Dus herkenning in jouw verhaal! Maar dit , voor ons, nieuwe liflafje maakt wel kans hoor...we zijn dol op chocolade en dát is dus weer bekend! Dank je voor het recept, ik gooi het zo eens in de groep ;) Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat herkenbaar. Geen liflafjes maar wat mij betreft ook elk jaar hetzelfde menu. De mousse lijkt me heerlijk, maar er hoeft toch geen 3,5 liter slagroom in ? Fijne kerstdagen en succes met de wrede mousse !
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een heerlijk alternatief geef je om het zonder suiker te doen.....ik eet namelijk sinds een week of 3 geen suiker meer. En ik ben dol op chocola.....pffff...
    Maar Lupineke......3,5 l slagroom. Dat lijkt me een beeeeeeeeeeeeetje veel. ;-)
    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me heerlijken ook nog suikervrij!!!! Maar die slagroom lijkt me inderdaad wel heeeeeeeeeeeeel erg veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Teddy Verstraten23 december 2013 21:34

    Hihi..dan rollen we 's avonds allemaal ons bed in ;) Nee, het zal vast wel 3.5 ml zijn. Een heerlijk recept sprak de chocoholic. Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha ha, een nogal behoorlijke typefout... het moet natuurlijk zijn: 3,5 deciliter slagroom!! Wat lezen jullie dat allemaal goed :) Dank hoor, ik heb het meteen verbeterd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. en zo kwam het toch nog allemaal goed gelukkig...want met liters slagroom komen we niet meer van ons plaats. Eet smakelijk !! LH

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hm, dat klinkt goed, die wrede mousse. Ga die eens proberen inplaats van mijn oude ,vertrouwde recept. Fijne kerstdagen.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ben ik op dit late uur nog internet aan het afstruinen voor een kersttoetje...gevonden!! waarvoor mijn dank. groet, jos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes Jos, dat het maar goed mag smaken :)

      Verwijderen
  10. Klinkt lekker ! Mijn dochter (14) maakt dit jaar tiramisu uit de trouw van karin zonder zakjes, verder gaan we gourmetten ( wat burgerlijk) dat vinden de kinderen leuk ( en ik makkelijk want ik werk deze Kerst)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mmmm, wat klinkt die mousse lekker, veel té eigenlijk ;-)
    Smakelijke kerst!
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kersttoetje gevonden! :-)
    Fijne dagen!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...