maandag 27 januari 2014

Zuurkool in een tropisch jasje

Hier in Huize Lupineke eten we graag zuurkoolstamppot.
Niks bijzonders, we zullen zeker niet de enigen zijn hier in ons koude kikkerlandje ;)

De bereidingswijze zal dan ook niet veel verschillen met hoe iedereen dit doet..

Zuurkool en aardappeltjes (apart) koken.


Een grove aardappelpuree maken met melk, boter, zout, peper en gedroogde peterselie.


Vervolgens de zuurkool er bovenop… maar dan?!

Hier doen we dat al jarenlang met banaan en kaas J


Lekkere belegen Zeelandkaas, in plakjes.
Mooie bio rookworst, in stukjes.
2 a 3 eerlijke bananen, ook in stukjes.

En na ca 10/15 minuutjes gratineren in de oven
(totdat de banaan wat zachter is)... dan krijg je dit!


Wij vinden het elke keer weer smullen!!


23 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n tropische zuurkool. Bij ons gaat er ook nog ananas bij en in plaats van de worst rul ik gehakt met ui en dan in laagjes in een ovenschotel. Jammie!
    Fijne week.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Banaan....nooit aan gedacht bij zuurkool.Ik doe er rozijnen en ananas doorheen. Nou zijn mijn kinderen er ook niet gek op, misschien jouw recept eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Lupineke, nu krijg je hier een verzameling zuurkoolrecepten ;-)). Jouw variant klinkt zeker interessant, met die banaan. Dat gaan we nog eens proberen.
    Wij eten hem de laatste tijd traditioneel met (zo mager mogelijk) zuurkoolspek er fijn gesneden doorheen en een gehaktbal met jus :-))).
    Lieve groet, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me hel lekker. Anny van rafels en rozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm dat ziet er echt zalig uit, binnenkort maar eens proberen! Lijkt mij heerlijk! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ziet er heerlijk uit maar ik hoor mijn Thom al zeggen.... In zuurkool hoort geen kaas en banaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk. Het is echt zuurkool weer. Wij eten het regelmatig. Het is het lievelingskostje van Heer Bommel. We proberen graag allerlei recepten uit. Soortgelijk als wat jij nu zo lekker laat zien komt hier ook wel op tafel, alleen zonder kaas, maar dat ga ik zeker ook eens klaar maken. Ik denk dat deze pan al weer leeg is. De oven is ideaal gerechten even net iets meer te geven.
    Bedankt voor het inkijkje in Huize Lupineke; Ik ga nu koken, de voorbereidingen heb ik al gedaan en vandaag staat broccoli op het menu met het nodige er om heen.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als mijn vetloze, suikerloze, vleesloze, koolhydraatloze periode voorbij is dan.....ooo, wat ziet dat er lekker uit.
    Wij deden het altijd met gehakt en ananas. Daar had die kaas ook nog wel bij gekund.
    Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eet smakelijk. Dit lijkt me een heel erg lekker recept. Jammer genoeg eet ik bijna nooit zuurkool omdat mijn echtgenoot er niet van houd. Ik houd het vandaag bij een preischotel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O...gelukkig je bent er weer.... hier hoorden we van die verontrustende berichten dat in Middelburg de dakpannen in het rond vliegen. Jullie zijn er vast goed vanaf gekomen en gaan nu lekker aan de Zuurkoolschotel. Gezondheid !! L.H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die dakpannen vlogen van de daken in de 'dure' wijk, Lies ;))
      Maar heftig weer was het zeker, het was echt niet normaal!
      Ik zou op de fiets vanaf Veere naar huis moeten op dat moment, maar het stormde zo hard, met geweldige hagelbuien en giga onweer.. dus ben ik meegereden met de auto!

      Verwijderen
  11. Banaan is ook goed te combineren met witlof, gehakt en kaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk lijkt me dit! Ik maak zelf vaak zuurkool met ananas, maar dit recept ga ik zeker een keer uitproberen.
    Dank je wel ;)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Véél te zuur, roept Dochter altijd, dus ik eet het bijna nooit. Maar met banaan en kaas deed ik het nog nooit.
    Dank je wel voor de tip! Toch eens proberen.
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo eet je zuurkool weer eens anders-ook maar eens uitproberen.
    Gisteren zuurkool met ananas en uitgebakken mager rookspek en een rookworst gegeten.
    Soms maak ik het klaar met paprikapoeder en rookvlees.De paprikapoeder is,omdat ik geen gewone paprika verdraag en poeder wel.
    Eet smakelijk.
    Ja,hoorde van broer en zus al dat het zo hevig te keer was gegaan bij jullie.Hier sneeuw en gladheid-ook vandaag nog glad,dus lekker aan de knutsel geweest.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat klinkt lekker! Ga ik uitproberen, normaal maak ik het met ananas en oude Leidsche kaas...ook heerlijk! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat zal je heel raar vinden maar ik heb nog nooit geen zuurkool gegeten.
    dat maakte mijn moeder nooit klaar ...maar zo zou had ik het niet kunnen
    bedenken ..ik zie verschilende recepten voorbij komen op je reacties...
    niet alleen in het koudkikkerland was het slecht weer hoor bij ons was het vrijdag 18 graden en zondag werden we waker met 0 graden en sneeuw ...
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ha, heerlijk! Ik ben gek op zuurkool en zuurkoolrecepten, dus dit even opgeslagen........:)
    dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat lijkt me lekker Lupineke. Ik ken het wel als ovenschotel met banaan, maar niet met kaas. Dit ga ik dus proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Grappig, maar zo ken ik het niet met banaan. Misschien eens proberen als de kinderen hier zijn. Ze zijn vegetarisch en dan weet ik nooit hoe ik het nou eens helemaal lekker krijg. Wie weet is dit een optie.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Lupineke, ik ben via schortenbont op je blog gekomen en wat is hij mooi.
    Al de verhalen uit het Zeeuwse en wat een mooie foto's.
    Ik ben dus een stille volger.
    Groetjes N.H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom N, en natuurlijk ook alle andere stille en nieuwe volgsters van de afgelopen tijd!
      Zo fijn om te horen dat jullie het hier prettig vinden :)
      En.. leuk om dit als reactie te krijgen, daar word ik altijd blij van!!
      Lieve groetjes!!

      Verwijderen
  21. Dit ziet er echt lekker uit. Ga ik ook eens proberen. Eerst kijken of ik ergens zuurkool kan vinden. Is er wel, in van die potten, maar soms hebben de supermarkten het niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...