donderdag 20 februari 2014

Vreemde Bèrrugjes

Wie denkt dat Zeeland alleen maar plat is en onder de zeespiegel ligt heeft het helemaal goed.
Plat is het hier absoluut, fietsen is hier dan ook heerlijk!
Tuurlijk hebben we de duinen en eindeloze hoeveelheid dijkjes
die onze eilanden beschermen,
waar vanaf je vaak heerlijk kunt genieten van het omringende landschap.

Maar.. we hebben hier nog een bijzonder fenomeen…
… heel kleine vreemde bèrrugjes!


Dutch Mountains kun je ze niet echt noemen,
maar opvallen doen ze wel!

Die bèrrugjes kom je overal tegen.
Alleen op Walcheren al zijn er een stuk of 20 terug te vinden.




Sommigen zijn duidelijk zichtbaar tussen de landerijen,
anderen staan wat meer verdekt opgesteld.




Vliedbergen worden ze genoemd.
Het verhaal gaat dat onze voorouders deze bergjes maakten
om te kunnen schuilen tegen oprukkend water of overstromingen.
Logisch hier in de Zeeuwse delta!


Een paar jaar geleden kwam er een nieuwe verklaring voor deze aparte heuveltjes.
Waarvan sommigen trouwens in de loop van de eeuwen zo ‘geslonken’ zijn
dat ze haast niet meer waarneembaar zijn.



Maar dan zijn er vaak wel weer andere signalen te vinden
dat hier ergens een bergje te vinden is.



Het blijkt nu, na uitgebreid onderzoek,
dat de Vliedbergen een heel andere functie hadden!
Onze voorvaders bouwden deze heuveltjes namelijk als verdedigingswerk
tegen… de buren!

En waren het geen wijkplaatsen bij overstromingen,
maar heuveltjes waar oorspronkelijk Mottekasteeltjes op stonden!


Bij Kasteel Westhove hebben ze er eentje gereconstrueerd.
Een bijzonder bouwwerk is het geworden,
het torent hoog uit boven de tuinen van Museum Terra Maris.


De bergjes hebben een oude historie.
 Hun oorsprong dateert zo rond 1000 na Chr.
Toen begonnen de bewoners van de Zeeuwse eilanden in eerste instantie
bergjes op te werpen die zo’n 1 a 2 meter hoog waren.
Hierop woonde men inderdaad op om niet
overstroomd te worden door hoog water.
De meesten heuveltjes waren heel klein en er paste vaak net
een boerenhuisje op.

In de 12e en 13e eeuw begonnen de  rijkere bewoners
hun bergjes te verhogen tot ca 15 a 20 meter hoog
en bouwden ze er een houten - en later ook stenen - verdedigingstoren op,
de zgn. Mottekasteeltjes.
Als er geen schermutselingen waren
 woonden en werkten deze
boeren aan de voet van hun bergje, in de zgn. nederhof.


Het is redelijk bijzonder
dat er hier nog zoveel van deze eeuwenoude resten terug te vinden zijn.

De mooist overgebleven Vliedberg vindt Lupineke wel de
vliedberg bij St. Jan ten Heere…


Je voelt dat dit een bijzondere plaats is…
De richels in de berg lijken paadjes die je leiden naar
een symbolisch middelpunt.


Wie zou hier gewoond, gewerkt, geleefd, geliefd, geleden hebben?


We zullen het nooit weten..!

Voor wie het leuk vindt: er is een fietsroute van 46 kilometer
over het eiland Walcheren die 9 vliedbergen met elkaar verbind:
En die gaat Lupineke als het weer wat beter weer is zeker een keertje fietsen J!


28 opmerkingen:

  1. Dank voor je mooie verhaal, weer wat geleerd op een bijzondere verhelderende manier. gr. Carin W.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk om te lezen,nu komt mijn moeder uit zeeland maar hier had ik nog nooitvan gehoord. In sept ga ik weer naar zoutelande en ik zal er op gaan letten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor dit interessante verhaal. Ik wist niet beter dan dat die heuveltjes een vluchtplek waren voor hoog water.
    Weer wat geleerd.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die mooiste, bij St Jan ten Heere, die was o.a. van mijn opa. Als kind hele veel op gespeeld! Wat leuk dat je er over blogt...
    ~ Aurora

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk... dat had ik kunnen weten ;)!
      Wat bijzonder dat jullie er 'vroeger' nog op mochten spelen, nu zijn ze beschermde monumenten en verboden!

      Verwijderen
  5. Wat leuk dat je hier over blogt!
    Af en toe moet je eens stil staan bij iets wat zo gewoon lijkt,
    maar eigenlijk zo bijzonder is.
    Hoe vaak rijd ik hier niet langs zonder dat het echt tot me door dringt.....
    Dank voor het delen <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bergachtig landschap in jullie mooie Zeeland! Interessant om te lezen hoe ze ontstaan zijn, dank je wel.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal weer. Ik ken Zeeland eigenlijk niet. Moet daar toch eens iets aan veranderen.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk verhaal, als Groninger had ik geen idee van het bestaan van deze "Dutch Mountains"dacht eerst even dat het om grafheuvels ging. Dank voor de leuke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is een heel leuk verhaal! Ik ga je route in mn agenda zetten. Lijkt me van de zomer een hele leuke fietstocht! Bedankt voor al je info en leuke fietstip!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie promotie voor ons Zeeuwse / Walcherse land.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je uitleg-had ze wel eens gezien bij een 'toertje' Zeeland als ik op visite was.Dacht inderdaad dat het meer was voor het hoge water net als hier in het Noorden de wierden,terpen en essen.
    De laatste -St. Jan ten Heere- heeft inderdaad een bijzondere sfeer en de weggetjes lijken net een vlechtwerk om de berg heen.
    gezellige avond
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke blog schrijf je dan weer. Ik hoor het Zeeuwse in de titel.
    Toen ik jaren geleden een vakantie doorbracht in Zeeland (Biggekerke) vond ik het zo leuk bij jullie. Het strand vond ik MWAH, maar dat land....en Middelburg. Zo leuk. Die bèrrugjes zag ik nooit, maar wat een mooie historie.
    Dag, Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om daarover iets te lezen op jou blog, ik had ze wel eens gezien, maar nooit echt navraag over gedaan. Sorry voor mijn onwetendheid, want heb tijdens mijn schooljaren in het buitenland gewoond.

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve reactie op mijn blog.

      Verwijderen
  14. Wat leuk wist ik helemaal niet vast niet opgelet met aardrijkskunde en geschiedenis......

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kende de vliedbergen uit m'n Zeeuwse tijd. Maar het verhaal erachter niet. Ik heb ervan genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tijdens onze heerlijke dag dacht ik idd eerst dat het een grafheuvel was...tot jij vertelde van de vreemde bèrrugjes. ;) Leuk om de foto's van verschillende bergen te zien, die laatste vind ik ook heel bijzonder idd. De foto met de paarden erbij heel sfeervol!! Leuk logje! Liefs petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een interessant verhaal! We kennen wel de terpen en Wierden, maar hier had ik nog nooit van gehoord. En dat je het dan in het eggie kan gaan bekijken .. Onze voorouders waren toch heel inventief.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk verhaal! Zo leer je nog eens wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nooit over na gedacht; tuurlijk moeten er in een land dat zó laag ligt een soort terpen zijn! Wat leuk dat je dit fenomeen eens belicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik herinner me het berugje van de wandeling. Bijzonder dat het allemaal uitgeplozen kan worden hoe of wat het was, maar dat men nooit zal weten wie en hoe men was.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nooit geweten. Geweldig dat je dit hebt uitgeknobbeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vanaf nu kijken we met hele andere ogen naar die bergjes. Wie weet kunnen we ze fietsend nog eens gaan bekijken. Fijne zondag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die van Sint Jan ten Heere is ook mijn favoriet :-:!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat interessant alweer. en prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...