zaterdag 5 april 2014

Mutsen

Het is weer tijd voor de mutsen.
Nee, Lupineke bedoelt niet die warme gebreide..
..die hoef je met deze haast zomerse temperaturen niet meer op te zetten ;)
Het is weer tijd voor de witte, kanten mutsen van de streekdracht…
Die noemen we ook gewoon ‘mutsen’, of ‘musse’!


Tot zeker aan het begin van onze eeuw waren er veel zaken over hoe je je als vrouw
diende te gedragen en kleden onuitgesproken vastgelegd.
Zo bedekte je als vrouw altijd je hoofd.

Afbeelding Internet

Zoals tegenwoordig nog in veel culturen gebruikelijk of verplicht is.
En waar wij altijd in ons eigen landje zo’n uitgesproken mening over hebben ;)

Afbeeldingen Internet

Maar, hou je vast: ook hier, in onze westerse landen was het eeuwenlang ronduit zedeloos
als je je buitenshuis begaf zonder (kanten) muts!
Zeker als getrouwde vrouw!!

Omdat de streekdrachten die je tegenwoordig nog ziet overblijfselen zijn uit
die tijden, hoort er bij al die streekdrachten dus altijd een muts.

Afbeeldingen Internet

Nou doet er zich wel een groot probleem voor.
Want.. wie weet nog hoe die mutsen gemaakt en bewerkt moeten worden..
dat is een uitstervend ambacht.

Foto: Beeldbank

Vroeger waren er in elk dorp een aantal vrouwen die mutsen plooiden,
altijd tegen een kleine vergoeding.
Maar inmiddels zijn die bijna allemaal uitgestorven…
 Ook bij onze club is dat mutsenwerk een probleem geworden.
Er zijn te weinig mensen die dit nog kunnen!


Gelukkig hebben wij Ilse.
Want… Ilse weet hoe het moet!
Ilse, die in de wintermaanden wekenlang bezig om al die mutsen,
die na een lang seizoen gedragen te zijn ongelofelijk zwart en slap zijn geworden,
te wassen..
te stijven…
te strijken…
en te plooien…

Zodat er uiteindelijk weer een aantal prachtige kanten mutsen klaarligt voor onze dames!



Vrijdagochtend konden ze gepast worden, al die mooie witte strakke mutsen!
Want denk niet, dat je zo’n muts dan gewoon mee krijgt en thuis kan opzetten..
Nee, er komt echt veel meer bij kijken!

Eerst een ondermuts passen. Drie liggen er klaar, vers gesteven,
met de juiste randen die past bij de periode van onze kleding.
Dat passen valt niet mee. De oren mogen niet zichtbaar zijn..
Hij mag niet te hoog op het hoofd ingesneden zijn..

Gelukkig is er eentje die past ;)

Dan het oorijzer.. ook zoiets!

Foto: Het Geheugen van Nederland

Oorijzer?
Dat metalen ding wat die muts om je hoofd klemt.
Anders is hij bij de eerste beste Zeeuwse windvlaag verdwenen!
Ook die moet goed passen..


De stikjes moeten precies onder de jukbeenderen komen
en dan moet-ie klemvast over je hoofd passen.
Daar wordt die ondermuts dan aan vastgespeld gespeld!

Zit dat oké, dan wordt de ondermuts met spelden zo strak dicht gespeld
dat er geen kieren en naden meer te zien zijn rond je hoofd!
Poeh, wat een klus, hè!

Sylvia helpt Marit op een mooie zomerdag met het opdoen van haar ondermuts

Als laatste komt de bovenmuts eroverheen.
Zo’n prachtige met brede kanten randen eraan..
Die speld je dan vast aan de ondermuts.
Kan-ie ook niet weg wapperen ;)

De dames van rond 1800 droegen over hun bovenmuts ook nog een prachtige schelphoed.

Met mijn muts helemaal spic en span gespeld op mijn hoofd
voel ik, hoe dat voelt..

Zoals altijd voelt het goed, fijn, om mijn muts te dragen.
Gek is dat toch. Je zou denken dat het belemmerend voelt..
Het tegendeel is waar.
Het geeft me een gevoel van bescherming.. omhulling..!
Ik kan het niet anders omschrijven.


Tuurlijk ben ik blij dat ik mijn kostuum niet dagelijks aan hoef.
Maar, die muts?
Daar zou ik best snel aan kunnen wennen!
Het doet iets met je als je je haar en hoofd bedekt..
.. het lijkt wel of ik met mijn muts op beter bij mezelf kan blijven..
of zoiets!


Het zet me ook aan het denken over vrouwen die bewust een hoofddoek willen dragen.
Als het niet opgelegd is en uit vrije wil, dan kan ik daar nu, met mijn eigen 'mutsenervaring',
wel meer begrip voor voelen.


Morgen mag-ie weer op, m’n musse..!
Want dit weekend zijn we van Het Walcherse Costuum volop vertegenwoordigd

Leuk J!
Gaan we weer twee gezellige middagen van maken..
met verse, witte mutsen ;)!

En... met dank aan Ilse!!

19 opmerkingen:

  1. Hey Lupineke,
    toen ik net een berichtje plaatste zag ik dat jij dat ook net had gedaan :-)). En zo uitgebreid als het jouwe is zo kort is deze keer het mijne. Straks onderweg naar Friesland ga ik het eens helemaal lezen. Voor nu; het ziet er weer heel mooi uit ;-))!!!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mutsen, mutsen en mutsen plooien ,dat mag nooit verloren gaan,want dat is erfgoed.M.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk je mutsen verhaal:) en heeft Ilse geen leerlingvouwsters... ? Het zou toch erg jammer zijn als niemand het meer kan maken.
    Wat ideaal voor een bad hair day... onwillig kroes haar stijl niets mee aan te vangen haar. Alles lekker weg in een muts.
    Nou ik hoop dat je ook wat fotos van jezelf maakt morgen. Veel plezier met het in ere houden van de mutsen:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is ook waar, je hoeft je nooit meer druk te maken over je kapsel ;) Alleen als je je muts afzet, dan ziet het er wat minder uit! Het woord 'helmhoofd' komt dan altijd in mijn herinnering ;))

      Verwijderen
  4. Mooi alle foto's van de klederdrachten-staat er linksonder op de compilatiefoto met oa de Bunschoter klederdracht een foto van de Groningse muts?
    Hoop dat je ook foto's plaatst van de Veerse museumdagen.Mijn zus wilde er ook heen.
    Veel plezier en ik hoop dat jullie mooi weer hebt.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja...ik snap wel wat je bedoelt..dat heb ik bv ook met onze kinderen ervaren. Dat ze bv een tijd hadden dat ze altijd een capuchon aan hun trui wilden want die deden ze dan op als ze zich niet zo happy voelden! En onze kleine man heeft dat extra...als het te warm is voor een wollen muts dan wil hij zn politiepet op of zn feyenoordpetje maar er moet en zal iets zijn hoofd bedekken ;) Wat fijn dat er toch nog iemand is die dit ambacht kan uitvoeren...ga jij bij haar in de leer?? ;) oeff..lijkt mij geen eenvoudig werk. Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar over de kinderen ;)
      Tja, of ik zelf in de leer ga.. het is natuurlijk een uitdaging maar vergt ook behoorlijk veel tijd. Bovendien vragen ook zoveel andere zaken bij HWC al aandacht, en.. je kan niet alles...toch?!! Nog even over nadenken, gelukkig zijn er wel andere twee meiden van mijn leeftijd die het willen gaan leren.

      Verwijderen
  6. Mooi hoor, die mutsen en natuurlijk de hele klederdracht! Goed om zoiets in stand te houden. Hier in Griekenland lopen heel veel van de schoolkindere in klederdrachten in de parades, die op 25 maart, de nationale feestdag. in iedere stad en gehouden worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Ada! Laat je ons daar een keer foto's van zien?

      Verwijderen
  7. Prachtig Lupineke en jij mag dit moois gaan dragen? Je bent echt bevoorrecht. Ik wens je ongelooflijk veel plezier en hoop vooral dat het niet gaat regenen. Dat zou jammer zijn van de stijfsel
    Volgende week nog meer mooie foto's?
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig zijn we vandaag voor het merendeel in het museum te vinden, weer of geen weer ;) En ik zal mijn fototoestel meenemen, stiekem in mijn rieten mandje!

      Verwijderen
  8. Veel plezier....een mooi weer..ik heb wat anders te doen.. groetjes L.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke post.
    Fijn om zo goed en mooi gemutst te zijn.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb met heel veel plezier jouw verhaal van de klederdrachtmutsen gelezen. En wat ontzettend leuk dat jullie dat jullie het Walcherse Kostuum in eren kunnen houden. Hopelijk vind Ilse wel een leerling die de traditie kan voortzetten. Heel gezellige dagen toegewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Veel plezier en... hier regent het een beetje. Heb je nu niet sneller kans dat je muts slap wordt? En... ik deed ooit stage in de toen nog 2 ziekenhuizen van Goes en ik weet nog dat sommige oudere dames overdag hun ondermuts droegen in bed...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een mooi log en wat ziet die muts er mooi uit, dat fijne kantwerk. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie blog en ook die klederdracht ik heb er weer van genoten ..
    ik vindt het heel belangrijk om de tradiete te behouden want als je dat niet
    doet wat houd je dan nog over van nederland..
    zelf doe ik daar ook aan mee (maar niet in nederland) ik zit bij een dansgroep en maken ons
    eigen klederdracht ...


    BeantwoordenVerwijderen
  14. Teddy Verstraten7 april 2014 16:41

    En was het een leuk weekend in het museum? Ik was in de buurt, in Goes maar dan we de hele dag op de tennisbaan. Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tis toch niet zo dat je iedere dag alles weer moet spelden, etc???? Dan ben je wel even bezig. Ik vond het bij mijn middeleeuwenkostuum ook altijd heerlijk om mijn hoofddoek en kinnedoek op te hebben. Het geeft je inderdaad een gevoel van bescherming (bescherming van de bovenste chakra misschien) Je kunt er van alles bij verzinnen, maar het voelt gewoon goed. Op een warme dag konden we bij optredens wel 3 tot 5 lagen kleding van linnen en wol aanhebben. Waar mensen in hemdsmouwtjes liepen te zweten en te puffen hadden wij het aangenaam in onze kleding. Dat verbaasde mij altijd. Ik zou wel iedere dag in die lange rocken willen lopen. Ben in de verkeerde tijd geboren denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...