dinsdag 3 juni 2014

Dagje ‘Spelerieën’

Zaterdag was het dan zo ver..
En gingen we een dagje ‘Spelerieen’ over het mooie Walcherse land!
Uhh.. weet je niet, wat dat is?
Nou, Lupineke eerst ook niet hoor ;)!


Spelerieën blijkt een zeer oude traditie uit vroeger dagen.
Toen de mensen nog dagelijks van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat
op hun boerderijen en land werkten.
Toen vakantie nog niet bestond..

Zo af en toe, bijvoorbeeld op 2e Pinksterdag, gingen de boerengezinnen dan een dagje op pad.
Dan trokken ze hun mooiste kleren aan, spanden de Verewagen in
en togen van uitspanning naar uitspanning en van dorp naar dorp.
Overal waar ze aan kwamen stopten ze om wat te eten en drinken,
en om vrienden en bekenden te ontmoeten!

Het was een uitbundige dag, vooral voor de jongelui!
Die kregen toch al niet zo vaak de kans om elkaar in ongedwongen sfeer tegen het lijf te lopen.
De regels waren streng in die dagen en zeker als meisje was
contact met een jongeman niet zo vanzelfsprekend als nu…
Er waren veel stelletjes die elkaar tijdens het spelerieën leerden kennen!


In navolging van deze oude traditie maakten wij,
een dagtocht van Veere naar Vrouwenpolder en weer terug.
Met de paardentram - bij gebrek aan Verewagens ;)
Maar dat mocht de pret niet drukken J


Her en der kregen we wat nog lekkers mee
van de marktlui op de Veerse Markt.. altijd leuk!


Na een koffiestop kwamen we op Twistvliet aan
waar de eigenaar ons een fantastische picknickplek aanbood!


Met een stralende zon erbij kon deze dag dan ook niet meer stuk!


Er was zelfs speciaal vervoer naar de toiletten, hihi,
waar enkele boerinnen dankbaar gebruik van maakten!

Jong en oud vermaakte zich uitstekend!


We konden ons helemaal voorstellen hoe het in die oude tijd geweest moest zijn,
zo, onder elkaar in onze prachtige kleding.


Als afsluiting gaven we nog een presentatie in Vrouwenpolder,
waar Feestelijke Dagen waren vanwege het 700-jarig bestaan.
En daarna hobbelden we weer terug naar Veere..


.. wat een geweldige dag!!


21 opmerkingen:

  1. O wat prachtig allemaal om te zien. Ik heb klederdracht altijd heel mooi gevonden, maar sinds Ben en ik in Spakenburg waren, een klein poosje geleden, ben ik me veel meer gaan verdiepen in klederdracht/streekdracht... Ik vind het prachtig en ben helemaal weg van de prachtige stoffen en borduursels... Pas geleden waren we ook nog in Marken, maar het is al weer heel wat jaren geleden dat ik in Zeeland was. En toen verdiepte ik met nog niet in de drachten. Ik vind het prachtig om erover te lezen en nog mooier om er naar te kijken... Dank je voor deze mooie post...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi weer hadden jullie zaterdag ! Helaas geen verewagen maar een paardentram is ook leuk. Was zeker wel een geschommel ? Jammer dat ik jou er niet op zie, maarja iemand moet de foto' s maken.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fantastisch om dit te mogen zien en dat wij even mee mogen kijken, dank! Wat is de Zeeuwse dracht toch mooi ...

    Lieve groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat prachtig allemaal weer! Dank je wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's ook, net of ik er even bij was.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ooohh wat een sfeertje!!! Ik had eerst nog plannen om naar Vrouwenpolder te gaan maar een flink zere kies gooide roet in het eten. Maar het lijkt mij zo leuk om die sfeer te proeven. Nou dan doe ik dat gewoon hier..lekker ouderwets bij Lupineke!!! Wat een verrassing in mijn bloglijst..leuk! Wat heb je een mooie reportage gemaakt..je waant jezelf járen terug in de tijd. Dank voor het meegenieten. Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig om zoiets van dichtbij mee te maken.
    Prachtige foto's!!!

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig mooi..hoop van de zomer zelf ook nog eens te komen..groetjes L.H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Lies! De optredens komende zomer staan op de website!

      Verwijderen
  9. Heel mooi de foto's en ook het verhaal wat er bij hoort.
    Was zeker een dagje genieten zo.
    Groetnis Annie









    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb weer genoten van de prachtige klederdrachten en vooral de detailfoto's-dank je voor het mee laten genieten!
    En ik moet wat bekennen....ben jaloers op jou-dat je 'zomaar' in zo'n mooie dracht mag lopen---wil ik ook!! zuuuuucht.
    Denk dat ik een foto van jou heb van de vorige keer dat je in dracht was,maar ben niet zeker.
    Geniet van de komende tijd-veel plezier!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Inderdaad: geweldig! Wat een fantastische dag. Anny van rafels en rozen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kippevel! Dat kreeg ik bij het zien van je foto's! Wat een geweldig mooi overzicht van een geweldige dag. Het lijkt echt alsof de tijd stil heeft gestaan (terug is gedraaid) bij het zien van al deze prachtige mensen in klederdracht. Prachtig zoals er geen burgerkleding tussen te zien is (op de ene meneer na dan ;-).
    Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie er allemaal samen extra van genoten hebben. En ik heb genoten van je berichtje, dank!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ooh wat een heerlijk verslag..ik geniet op en top! Ik ga eens op jullie agenda kijken want om al die mensen in hun prachtige kledij in het echt te zien lijkt mij fantastisch. En terwijl je zelf deelnam wist je ook nog deze mooie foto's te maken, dank je wel. Hartelijke groet Silja

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat was voor jullie een fantastische dag en via de prachtige foto's en het mooie verslag mogen wij meegenieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooh wat een mooie foto's, net of je terug stapt in de tijd! Geweldig! Zo te horen en zien heb je een prachtige dag gehad en ook nog met mooi weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtig ...heel mooie foto's ..zo als altijd heb ik weer erg van je blogje genoten
    fijn dat je ons mee laat genieten...
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Teddy Verstraten5 juni 2014 07:56

    Die foto van de kinderen en dat gemaaide gras erbij...hoe nostalgisch! Wat laat je ons weer meegenieten..zo leuk! Groetjes Teddy

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een mooie blog en wat een mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...